6.5.2020 Liikenne Autoilijat ja pyöräilijät herätys – pian väistäminen muuttuu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kesäkuu tuo uuden tieliikennelain. Se muuttaa autoilijan ja pyöräilijän näkökulmista tilannetta paikoissa, jossa risteävä pyörätie ylittää ajoradan ja autoilijalla on uusi väistämismerkki. Kesäkuussa voimaan tulevan uusi tieliikennelaki muuttaa autoilijan ja pyöräilijän näkökulmista tilannetta paikoissa, jossa risteävä pyörätie ylittää ajoradan ja autoilijalla on uusi väistämismerkki. Pyörätien ja ajoradan risteyksessä pyöräilijä väistää autoilijaa. Tilanne muuttuu, jos autoilijalla on väistämismerkki. Uuden tieliikennelain tultua voimaan perinteisten väistämismerkkien eli kärkikolmion ja Stop-merkin lisäksi väistämisvelvollisuuden autoilijalle tuo uusi liikennemerkki: väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa. Uutta liikennemerkkiä käytetään käytännössä vain korotettujen pyörätienjatkeiden yhteydessä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Haasteita tulee Uuden opettelu tuo haasteita niin autoilijoille kuin pyöräilijöillekin. Pyöräliiton näkemyksen mukaan muutos selkeyttää pyörätien jatkeiden väistämissääntöjä, mutta ne ovat todennäköisesti jatkossakin vaikeat pyöräilijöille ja muille tienkäyttäjille. Ongelmaksi jää Pyöräliiton mukaan myös suojatie, jota pitkin saa pyöräillä, mutta jolla pyöräilijän on lähtökohtaisesti väistettävä muuta liikennettä. Pyöräliiton toiminnanjohtaja Matti Koistisen mukaan tekemistä riittää, jotta säännöt ovat riittävän ymmärrettävät. – Uudessa laissa on paljon hyvää. Mutta vaikka liikenneympäristö selkeytyykin uuden lain myötä, niin, esimerkiksi pyöräilijöiden väistämissäännöt pyörätien jatkeella ja suojatiellä ovat jatkossakin vaikeasti omaksuttavat. Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen näkee uuden lain tuomissa käytännöissä haasteita. – Autoilijalle oman haasteensa tuo se, että uusi väistämismerkki muistuttaa erehdyttävästi suojatien merkkiä. Pyörätien jatkeen merkinnät voivat olla sekavia Kesäkuun alusta alkaen pyörätien jatke maalataan vain, jos väistämisvelvollisuus ajorataa ylittäviä pyöräilijöitä kohtaan on osoitettu liikennemerkillä tai risteyksessä on liikennevalot. Siirtymäsääntö mahdollistaa tästä poikkeavat merkintätavat kahden vuoden ajan lain voimaantultua. Se voi tarkoittaa sekavaa liikenneympäristöä. – Seuraavan parin vuoden ajan pyörätien jatkeita ja suojateitä on vielä maalattuina miten sattuu siirtymäajan vuoksi, Vesalainen toteaa. Vesalainen muistuttaakin, että tästä syystä sen enempää pyöräilijän kuin moottoriajoneuvon kuljettajankaan ei pidä jatkossakaan liiaksi luottaa tiemerkintöihin vaan muodostaa käsitys väistämisvelvollisuudestaan liikennevalojen, -merkkien ja -sääntöjen avulla. Väylien hyvä suunnittelu keskiössä Liikenne- ja viestintäministeriön liikenneneuvos Kimmo Kiiski tuo esiin, että vaikka uusi tieliikennelaki antaa keinoja ja välineitä pyöräilyn kannalta paremman liikenneympäristön. Rakentamiseen, on väylien hyvä suunnittelu kaiken keskiössä. Hyvällä suunnittelulla ratkaistaan se, millaisessa ympäristössä ihmiset pyöräilevät. Kiiskin mukaan pyörätien jatkeen merkitsemiseen liitettävä väistämisvelvollisuus risteävälle ajoneuvoliikenteelle ja pääsäännön mukainen pyöräliikenteen yksisuuntaisuus parantavat pyöräliikenteen turvallisuutta tulevaisuudessa. – Liikenneympäristön tulee tukea liikennesääntöjen noudattamista. Valitettavasti lain monet mutkat tunnetaan loppupelissä huonosti ja esimerkiksi lapsilta emme voi odottaa sen täydellistä ymmärtämistä. Siksi pyöräliikenteen suunnittelussa ja väylien toteuttamisessa täytyy pyrkiä siihen, että liikenneympäristö ohjaa ihmisiä pyöräilemään intuitiivisesti oikein, Kiiski linjaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Suojatietä pitkin saa pyöräillä Kuten tähänkin asti, pyöräilijä saa ylittää tien ajamalla myös suojatietä pitkin, kunhan ei aiheuta vaaraa eikä haittaa jalankulkijoille. Tällöin pyöräilijä on kuitenkin väistämisvelvollinen muuta liikennettä kohtaan, ellei autoilijalla ole väistämismerkkiä ennen suojatietä (siirtymäajan jälkeen tällaisissa paikoissa pitäisi olla maalattu pyörätien jatke) tai kyseessä ole kääntyvä auto. – Risteyksessä kääntyvän ajoneuvon kuljettajan on väistettävä risteävää tietä ylittävää polkupyöräilijää, Vesalainen muistuttaa. Opettele uudet säännöt ennen kesää! Kesäkuussa voimaan tuleva uusi tieliikennelaki mahdollistaa liikennesuunnittelussa uusia ratkaisuja, kun käyttöön otetaan esimerkiksi erilliset pyöräkadut ja pyöräily sallitaan yksisuuntaisilla kaduilla molempiin suuntiin. Uuden lain tuomat uudet liikennemerkit ja väistämisvelvollisuudet kannattaa opetella jo ennen kesää. Uusi tieliikennelaki löytyy Traficomin kotisivuilta. Väylän verkkosivuilla on esitelty puolestaan kaikki uudet liikennemerkit. Autoliiton kotisivuilla on paljon hyötytietoa tielläliikkujille. Polkupyöräilyyn liittyvistä uusista väistämissäännöistä on tarjolla havainnollinen ohjevideo Autoliiton YouTube-kanavalla. Pyöräliiton verkkosivuilla on esillä keskeiset pyöräilyä koskevat säännöt. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähteet: Liikenne- ja viestintäministeriö, Traficom, Pyöräliitto, Autoliitto, Väylä Lue lisää Kaikki artikkelit 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön 8.4.2024 Yleinen Taksin käyttö: kuluttajien karut kokemukset – myös kuskit kertovat 7.4.2024 Uutinen Boeingin syvä kierre: vaaratilanteita, oikeusjuttuja, laadunvalvonnan puutteita, konetoimitusten myöhästymisiä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?