5.2.2020 Liikenne Autoliitto hallituksen ilmastokaavailuista: ristiriitaisia liikennetavoitteita Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autoilijoiden etujärjestö ottaisi päästötalkoissa käyttöön uusien autojen hankintaverotuksesta luopumisen, romutuspalkkio-ohjelmien ulottamisen myös käytettyjen autoihin ja täyssähköautojen nykyistä merkittävämmät hankintatuet. Hallitus valmistelee Fossiilittoman liikenteen tiekarttaa, jonka tavoitteena on mahdollistaa ajoneuvojen käyttövoimien uudistamisen ja ajoneuvokannan siirtymisen asteittain kohti nollapäästöisyyttä. Se tarkoittaa liikenteen päästöjen puolittamista vuoteen 2030 mennessä ja hiilivapaata liikenne vuoteen 2045 mennessä. Se tarkoittaa monia muutoksia liikenteen näkökulmasta.Autoliitto muistuttaa, että liikenteen osalta on käynnissä merkittävä muutos, jossa käyttövoimien, ajoneuvokannan ja yhdyskuntarakenteen kehittymisen yhdistelmänä sille asetetut päästötavoitteet ovat saavutettavissa.– Muutos voidaan tehdä niin, että ihmisten ja yritysten toimeentulo voidaan turvata, nykyinen rakennettu ympäristö voidaan hyödyntää loppuun järkevällä tavalla ja koko Suomi voidaan pitää asuttuna, Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen linjaa.– Tärkeintä on, että ilmastotavoitteisiin pyrittäessäkin pidetään ihmiset ja yhteiskunta liikkeellä. Jos liike pysähtyy, pysähtyy koko Suomi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyIlmastotoimia vai verotuloja?Hallitus maalailee ilmastoneuvottelujen tiedotteessaan, että tiukkojen päästötavoitteiden seurauksena Suomelle koituu maailmanlaajuistakin edelläkävijyyttä ilmastotyössä. Hallituksen mukaan ilmastotyön ”synnyttämät innovaatiot tarjoavat Suomelle uusia työpaikkoja, kohentavat taloutta ja vientiä sekä lisäävät mahdollisuuksia kasvattaa hiilikädenjälkeä.”Vähäpäästöisten autojen lisääntyminen on valtiovallan tavoite, mutta joka hiilidioksidiperustaisena verotustapana samanaikaisesti vähentää valtion autoilusta keräämiä verotuloja. Hallitus kaavailee, että liikenteen tulevat veromuutokset voitaisiin toteuttaa siten, että ne tehostavat päästöohjausta mutta turvaavat veropohjan.Autoliiton näkemyksen mukaan tavoite on ristiriitainen: hallituksen tuli päättää halutaanko tehokkaita ilmastotoimia vai turvata valtion verotuloja. Mikäli molemmista pidetään kiinni, tulee liikkumisesta Pasi Niemisen mukaan niin kallista, että se johtaa alueelliseen ja sosiaaliseen epätasa-arvoon.Niemisen mukaan liikenteen tulee toki kantaa oma osuutensa hiilidioksidipäästöjen vähentämisessä, mutta samaa pitää vaatia myös muilta päästölähteiltä.– Kun uudet teknologiset ratkaisut nostavat joka tapauksessa liikkumisen kustannuksia, ei valtio voi pitää ensisijaisena tavoitteenaan verotulojen turvaamista. Suomessa henkilöauto on arjen mahdollistaja, eikä mikään luksustuote.Autokanta nuoremmaksiAutoliitto on tuonut useasti esiin päästökeskusteluihin, että Suomessa on vanha autokanta: henkilöautojen keski-ikä on jo yli 12 vuotta. Yksi keskeinen syy tähän on se, että moni kotitalous tarvitsee useamman kuin yhden henkilöauton tullakseen toimeen.Tästä näkökulmasta Pasi Nieminen luettelee päästötalkoiden tehokeinoiksi uusien autojen hankintaverotuksesta luopumisen, romutuspalkkio-ohjelmien ulottamisen myös käytettyjen autojen hankintaan ja täyssähköautojen nykyistä merkittävämmät hankintatuet.– Näillä keinoin autokantaa voidaan uudistaa nykyistä nopeammalla vauhdilla ja se jos mikä on ilmastotyötä.Ruuhkamaksuja ei tarvitaHallitusohjelmissa esiintyneiden kaupunkiseutujen ruuhkamaksujen suhteen Nieminen on erittäin varauksellinen. Hän tuo esiin, että kaikki suomalaiset kaupunkiseudut ovat pääkaupunkiseutua myöten vähäväkisiä ja harvaan rakennettuja.Nieminen muistuttaa, että henkilöauto on kaupunkiseuduillakin korkeista kustannuksistaan ja ankarasta verotuksesta huolimatta suosituin kulkumuoto, koska se on useimmiten nopein ja varmin tapa liikkua.– Työnteon muuttuminen, etätyö ja työajan joustot sekä liikenneinformaation lisääntyminen mahdollistavat liikkumisen ruuhka-aikojen ulkopuolella. Ruuhkat vähenevät tästä ja muista toimenpiteistä johtuen ja siksi ruuhkamaksuja varten ei kannata rakentaa kalliita järjestelmiä, Nieminen linjaa.– Ihmiset eivät ole tyhmiä, he tekevät itselleen järkeviä ja kustannustehokkaita liikkumisratkaisuja.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää: Syksy näyttää, korotetaanko polttoaineveroja Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 9.7.2025 Ajoneuvot Puolustusvoimat tilaa Scanialta 15 paloautoa – autojen täysi varustelu tehdään Säynätsalossa 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 8.7.2025 Autonhoito Yksi yllättävä kohta naarmuuntuu helposti sähköautossa – auton maalipinnan suojaaminen suojakalvolla yleistyy koko ajan enemmän 8.7.2025 Uutinen Maailman vanhin Rolls-Royce-kerho visiitillä Suomessa: ”Kerho on perustettu ajamista varten” 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 6.7.2025 Uutinen Pikkuautot pulassa Euroopassa kiristyvien säädösten kanssa – avuksi Japani-tyyliset kääpiöautot? 4.7.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 3.7.2025 julkaisemaan verkkojuttuun 4.7.2025 Liikenne Päivän kuva: Konginkankaan bussiturma sai viimein kunnon muistomerkin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 12.7.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1965 Aston Martin DB5 12.7.2025 Moottoripyörät Moottoripyöräkortti taskuun – näin tutkinto etenee 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen