5.2.2020 Liikenne Autoliitto hallituksen ilmastokaavailuista: ristiriitaisia liikennetavoitteita Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autoilijoiden etujärjestö ottaisi päästötalkoissa käyttöön uusien autojen hankintaverotuksesta luopumisen, romutuspalkkio-ohjelmien ulottamisen myös käytettyjen autoihin ja täyssähköautojen nykyistä merkittävämmät hankintatuet. Hallitus valmistelee Fossiilittoman liikenteen tiekarttaa, jonka tavoitteena on mahdollistaa ajoneuvojen käyttövoimien uudistamisen ja ajoneuvokannan siirtymisen asteittain kohti nollapäästöisyyttä. Se tarkoittaa liikenteen päästöjen puolittamista vuoteen 2030 mennessä ja hiilivapaata liikenne vuoteen 2045 mennessä. Se tarkoittaa monia muutoksia liikenteen näkökulmasta. Autoliitto muistuttaa, että liikenteen osalta on käynnissä merkittävä muutos, jossa käyttövoimien, ajoneuvokannan ja yhdyskuntarakenteen kehittymisen yhdistelmänä sille asetetut päästötavoitteet ovat saavutettavissa. – Muutos voidaan tehdä niin, että ihmisten ja yritysten toimeentulo voidaan turvata, nykyinen rakennettu ympäristö voidaan hyödyntää loppuun järkevällä tavalla ja koko Suomi voidaan pitää asuttuna, Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen linjaa. – Tärkeintä on, että ilmastotavoitteisiin pyrittäessäkin pidetään ihmiset ja yhteiskunta liikkeellä. Jos liike pysähtyy, pysähtyy koko Suomi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ilmastotoimia vai verotuloja? Hallitus maalailee ilmastoneuvottelujen tiedotteessaan, että tiukkojen päästötavoitteiden seurauksena Suomelle koituu maailmanlaajuistakin edelläkävijyyttä ilmastotyössä. Hallituksen mukaan ilmastotyön ”synnyttämät innovaatiot tarjoavat Suomelle uusia työpaikkoja, kohentavat taloutta ja vientiä sekä lisäävät mahdollisuuksia kasvattaa hiilikädenjälkeä.” Vähäpäästöisten autojen lisääntyminen on valtiovallan tavoite, mutta joka hiilidioksidiperustaisena verotustapana samanaikaisesti vähentää valtion autoilusta keräämiä verotuloja. Hallitus kaavailee, että liikenteen tulevat veromuutokset voitaisiin toteuttaa siten, että ne tehostavat päästöohjausta mutta turvaavat veropohjan. Autoliiton näkemyksen mukaan tavoite on ristiriitainen: hallituksen tuli päättää halutaanko tehokkaita ilmastotoimia vai turvata valtion verotuloja. Mikäli molemmista pidetään kiinni, tulee liikkumisesta Pasi Niemisen mukaan niin kallista, että se johtaa alueelliseen ja sosiaaliseen epätasa-arvoon. Niemisen mukaan liikenteen tulee toki kantaa oma osuutensa hiilidioksidipäästöjen vähentämisessä, mutta samaa pitää vaatia myös muilta päästölähteiltä. – Kun uudet teknologiset ratkaisut nostavat joka tapauksessa liikkumisen kustannuksia, ei valtio voi pitää ensisijaisena tavoitteenaan verotulojen turvaamista. Suomessa henkilöauto on arjen mahdollistaja, eikä mikään luksustuote. Autokanta nuoremmaksi Autoliitto on tuonut useasti esiin päästökeskusteluihin, että Suomessa on vanha autokanta: henkilöautojen keski-ikä on jo yli 12 vuotta. Yksi keskeinen syy tähän on se, että moni kotitalous tarvitsee useamman kuin yhden henkilöauton tullakseen toimeen. Tästä näkökulmasta Pasi Nieminen luettelee päästötalkoiden tehokeinoiksi uusien autojen hankintaverotuksesta luopumisen, romutuspalkkio-ohjelmien ulottamisen myös käytettyjen autojen hankintaan ja täyssähköautojen nykyistä merkittävämmät hankintatuet. – Näillä keinoin autokantaa voidaan uudistaa nykyistä nopeammalla vauhdilla ja se jos mikä on ilmastotyötä. Ruuhkamaksuja ei tarvita Hallitusohjelmissa esiintyneiden kaupunkiseutujen ruuhkamaksujen suhteen Nieminen on erittäin varauksellinen. Hän tuo esiin, että kaikki suomalaiset kaupunkiseudut ovat pääkaupunkiseutua myöten vähäväkisiä ja harvaan rakennettuja. Nieminen muistuttaa, että henkilöauto on kaupunkiseuduillakin korkeista kustannuksistaan ja ankarasta verotuksesta huolimatta suosituin kulkumuoto, koska se on useimmiten nopein ja varmin tapa liikkua. – Työnteon muuttuminen, etätyö ja työajan joustot sekä liikenneinformaation lisääntyminen mahdollistavat liikkumisen ruuhka-aikojen ulkopuolella. Ruuhkat vähenevät tästä ja muista toimenpiteistä johtuen ja siksi ruuhkamaksuja varten ei kannata rakentaa kalliita järjestelmiä, Nieminen linjaa. – Ihmiset eivät ole tyhmiä, he tekevät itselleen järkeviä ja kustannustehokkaita liikkumisratkaisuja. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää: Syksy näyttää, korotetaanko polttoaineveroja Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön 8.4.2024 Yleinen Taksin käyttö: kuluttajien karut kokemukset – myös kuskit kertovat Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku