5.2.2020 Liikenne Autoliitto hallituksen ilmastokaavailuista: ristiriitaisia liikennetavoitteita Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autoilijoiden etujärjestö ottaisi päästötalkoissa käyttöön uusien autojen hankintaverotuksesta luopumisen, romutuspalkkio-ohjelmien ulottamisen myös käytettyjen autoihin ja täyssähköautojen nykyistä merkittävämmät hankintatuet. Hallitus valmistelee Fossiilittoman liikenteen tiekarttaa, jonka tavoitteena on mahdollistaa ajoneuvojen käyttövoimien uudistamisen ja ajoneuvokannan siirtymisen asteittain kohti nollapäästöisyyttä. Se tarkoittaa liikenteen päästöjen puolittamista vuoteen 2030 mennessä ja hiilivapaata liikenne vuoteen 2045 mennessä. Se tarkoittaa monia muutoksia liikenteen näkökulmasta.Autoliitto muistuttaa, että liikenteen osalta on käynnissä merkittävä muutos, jossa käyttövoimien, ajoneuvokannan ja yhdyskuntarakenteen kehittymisen yhdistelmänä sille asetetut päästötavoitteet ovat saavutettavissa.– Muutos voidaan tehdä niin, että ihmisten ja yritysten toimeentulo voidaan turvata, nykyinen rakennettu ympäristö voidaan hyödyntää loppuun järkevällä tavalla ja koko Suomi voidaan pitää asuttuna, Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen linjaa.– Tärkeintä on, että ilmastotavoitteisiin pyrittäessäkin pidetään ihmiset ja yhteiskunta liikkeellä. Jos liike pysähtyy, pysähtyy koko Suomi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyIlmastotoimia vai verotuloja?Hallitus maalailee ilmastoneuvottelujen tiedotteessaan, että tiukkojen päästötavoitteiden seurauksena Suomelle koituu maailmanlaajuistakin edelläkävijyyttä ilmastotyössä. Hallituksen mukaan ilmastotyön ”synnyttämät innovaatiot tarjoavat Suomelle uusia työpaikkoja, kohentavat taloutta ja vientiä sekä lisäävät mahdollisuuksia kasvattaa hiilikädenjälkeä.”Vähäpäästöisten autojen lisääntyminen on valtiovallan tavoite, mutta joka hiilidioksidiperustaisena verotustapana samanaikaisesti vähentää valtion autoilusta keräämiä verotuloja. Hallitus kaavailee, että liikenteen tulevat veromuutokset voitaisiin toteuttaa siten, että ne tehostavat päästöohjausta mutta turvaavat veropohjan.Autoliiton näkemyksen mukaan tavoite on ristiriitainen: hallituksen tuli päättää halutaanko tehokkaita ilmastotoimia vai turvata valtion verotuloja. Mikäli molemmista pidetään kiinni, tulee liikkumisesta Pasi Niemisen mukaan niin kallista, että se johtaa alueelliseen ja sosiaaliseen epätasa-arvoon.Niemisen mukaan liikenteen tulee toki kantaa oma osuutensa hiilidioksidipäästöjen vähentämisessä, mutta samaa pitää vaatia myös muilta päästölähteiltä.– Kun uudet teknologiset ratkaisut nostavat joka tapauksessa liikkumisen kustannuksia, ei valtio voi pitää ensisijaisena tavoitteenaan verotulojen turvaamista. Suomessa henkilöauto on arjen mahdollistaja, eikä mikään luksustuote.Autokanta nuoremmaksiAutoliitto on tuonut useasti esiin päästökeskusteluihin, että Suomessa on vanha autokanta: henkilöautojen keski-ikä on jo yli 12 vuotta. Yksi keskeinen syy tähän on se, että moni kotitalous tarvitsee useamman kuin yhden henkilöauton tullakseen toimeen.Tästä näkökulmasta Pasi Nieminen luettelee päästötalkoiden tehokeinoiksi uusien autojen hankintaverotuksesta luopumisen, romutuspalkkio-ohjelmien ulottamisen myös käytettyjen autojen hankintaan ja täyssähköautojen nykyistä merkittävämmät hankintatuet.– Näillä keinoin autokantaa voidaan uudistaa nykyistä nopeammalla vauhdilla ja se jos mikä on ilmastotyötä.Ruuhkamaksuja ei tarvitaHallitusohjelmissa esiintyneiden kaupunkiseutujen ruuhkamaksujen suhteen Nieminen on erittäin varauksellinen. Hän tuo esiin, että kaikki suomalaiset kaupunkiseudut ovat pääkaupunkiseutua myöten vähäväkisiä ja harvaan rakennettuja.Nieminen muistuttaa, että henkilöauto on kaupunkiseuduillakin korkeista kustannuksistaan ja ankarasta verotuksesta huolimatta suosituin kulkumuoto, koska se on useimmiten nopein ja varmin tapa liikkua.– Työnteon muuttuminen, etätyö ja työajan joustot sekä liikenneinformaation lisääntyminen mahdollistavat liikkumisen ruuhka-aikojen ulkopuolella. Ruuhkat vähenevät tästä ja muista toimenpiteistä johtuen ja siksi ruuhkamaksuja varten ei kannata rakentaa kalliita järjestelmiä, Nieminen linjaa.– Ihmiset eivät ole tyhmiä, he tekevät itselleen järkeviä ja kustannustehokkaita liikkumisratkaisuja.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää: Syksy näyttää, korotetaanko polttoaineveroja Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 11.2.2025 Ajoneuvot Polttomoottoriautot porskuttavat Suomessa vielä piiiiiitkääään 11.2.2025 Yleinen Taksiliitto: lakimuutos vääristäisi taksialan kilpailua 11.2.2025 Uutinen Kiina-tullit vastatuulessa autoteollisuudessa – Cupra varoittaa irtisanomisista 6.2.2025 Uutinen Ei sittenkään ensitreffit autokaupassa? Honda ja Nissan pistivät neuvottelut jäihin 5.2.2025 Uutinen Autoliitto muistuttaa hiihtolomalaisia: tee nämä asiat jo nyt – vähennät sillä lähtöstressiä 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 3.2.2025 Uutinen Citroën kiistää brittihuhut Rättärin paluusta sähköretroversiona 3.2.2025 Sähköautot Sähköautojen osuus kasvussa – kiitos käytettyjen tuonnin ja työsuhdeautojen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 10.2.2025 Autoilu Bensan hinta nousussa – kuinka korkealle litrahinta voi kivuta? 11.2.2025 Käytetyt autot Käyttötesti käytetyllä: onko sinulla omia kokemuksia Mercedes-Benz W124 -korimallista? Kerro niistä meille! 11.2.2025 Ajoneuvot Polttomoottoriautot porskuttavat Suomessa vielä piiiiiitkääään 11.2.2025 Yleinen Taksiliitto: lakimuutos vääristäisi taksialan kilpailua 10.2.2025 Ajoneuvot Volvo EX30 Cross Country on vähän muutakin kuin tuttu sanapari uudessa paketissa 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 10.2.2025 Autoilu Bensan hinta nousussa – kuinka korkealle litrahinta voi kivuta? 8.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi A8L 6.3 W12 Security 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 26.1.2025 Ajatuksia autoista Tesla nousi hetkessä teknologian keihäänkärjeksi ja näyttää menettävän asemansa yhtä nopeasti – Ajatuksia autoista