5.2.2020

Syksy näyttää, korotetaanko polttoaineveroja

Hallitus pohti ilmastoneuvotteluissaan liikenteen päästöjen vähennystoimia, muttei päättänyt uusista polttoaineverojen korotuksista – liikenteen tiukoista vähennystavoitteista ei silti ole tingitty.

Hallitus on sitoutunut siihen, että Suomi on hiilineutraali vuonna 2035 ja hiilinegatiivinen nopeasti sen jälkeen. Se vaatii hallituksen mukaan monenlaisia,  samanaikaisia ja ripeitäkin toimia päästöjen vähentämiseksi. Liikenteellä on oma osansa näissä päästötalkoissa.

– Ilmastonmuutos on ihmiskunnan suurin uhka. Ilmastonmuutoksen torjuminen sen sijaan on Suomelle mahdollisuus luoda elinvoimaisuutta, kasvua, työllisyyttä ja hyvinvointia. Siirtymä hiilineutraaliin yhteiskuntaan tehdään sosiaalisesti ja alueellisesti oikeudenmukaisella tavalla, pääministeri Sanna Marin (sd) arvioi juuri käytyjä ilmastoneuvotteluja.

Helsingin Vuosaaressa järjestetyissä hallituksen ilmastoneuvotteluissa ei kuitenkaan vielä tehty liikenteen osalta merkittäviä linjapäätöksiä. Hallituspuolueet ovat hakeneet poliittisesti tulenarkoihin kysymyksiin yhteisiä näkemyksiä, mutta moni asia siirtyy päätettäväksi vasta syksyllä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Liikenteen verotus uusiksi

Hallitus valmistelee ilmastotavoitetta palvelemaan ns. kestävän verotuksen tiekartan, jonka ensimmäinen vaihe valmistuu syksyyn ja valtionbudjetin kehysriiheen mennessä. Hallituksen on määrä saada syksyksi valmiiksi myös fossiilittoman liikenteen tiekartan, joka on kattava toimenpideohjelma.

Veromuutoksilla tulee olemaan suunnitelmissa merkittävä sijansa. Syksyllä on esimerkiksi määrä olla valmiina lakiesitykset täyssähköisten ja muiden vähäpäästöisten autojen työsuhde-etujen verotuksesta.

Jotain liikenteen verolinjauksia on kuitenkin jo tehty: hallitus on jo aiemmin päättänyt kiristää fossiilisten liikennepolttoaineiden verotusta elokuun alussa 250 miljoonalla eurolla arvioidun kuluttajahintaindeksin kehityksen mukaisesti. Parafiinisen dieselin 120 miljoonan euron verotuki poistuu asteittain vuosien 2021–2023 aikana.

Autoliitto on jo aiemmin tuonut esiin kantanaan, että biopolttoaineiden lisääminen liikennepolttoaineisiin vähentää tehokkaimmalla tavalla olemassa olevan autokannan hiilidioksidipäästöjä. Parafiinisen dieselin veronkiristykset eivät Autoliiton mukaan tue biopolttoaineiden käyttöä.

Päästöohjausta verotulot turvaten

Fossiilittoman liikenteen tiekartan tavoitteena on mahdollistaa ajoneuvojen käyttövoimien uudistamisen ja ajoneuvokannan siirtymisen asteittain kohti nollapäästöisyyttä. Se tarkoittaa liikenteen päästöjen puolittamista vuoteen 2030 mennessä ja hiilivapaata liikenne vuoteen 2045 mennessä.

Vähäpäästöisten autojen lisääntyminen on sinänsä valtiovallankin toivoma tavoite, mutta joka hiilidioksidiperustaisena verotustapana samanaikaisesti vähentää valtion autoilusta keräämiä verotuloja. Liikenteen tulevat veromuutokset on tarkoitus toteuttaa, niin että ne tehostavat päästöohjausta mutta turvaavat veropohjan.

Ilmastorahasto jo varma

Hallitus teki helmikuun alun ilmastoneuvotteluissa päätöksen perustaa ilmastorahasto. Sen perustana on Valtion kehitysyhtiö VAKEn yli kahden miljardin euron pääoma.

Uusi rahasto keskittyy ilmastonmuutoksen torjuntaan, digitalisaation edistämiseen sekä teollisuuden vähähiilisyyden vauhdittamiseen. Vähähiiliseen talouteen siirtymiseksi tarvitaan riittäviä panostuksia esimerkiksi kiertotalouden, puhtaan teknologian ratkaisujen sekä energiatehokkuuden kehittämiseksi.

Teksti: Marko Jokela Kuva: Moottorin arkisto

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat