10.9.2020 Liikenne Autoliitto ministeriön kaavailuista: veroetu tulisi ulottaa myös ladattaviin hybrideihin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Esitysluonnoksen veroetu vain täyssähköautoille ”rajaa huomattavasti autoetuautoilijoiden valinnanvaraa, sillä täyssähköautot ovat edelleen huomattavan kalliita.” Valtiovarainministeriö esittää vuoden 2021 talousarvioesitykseen liittyen työsuhdeautoiluun veromuutoksia, joiden tarkoituksena on edistää päästöttömien autojen myyntiä ja niiden yleistymistä. Tämä on Autoliiton mukaan kannatettavaa ja valtiovarainministeriön ehdotukset ovat oikeansuuntaisia, mutta riittämättömiä merkittävien vaikutusten aikaansaamiseksi.– Veroetu koskisi ainoastaan täyssähköautoja. Tämä rajaa huomattavasti potentiaalisten autoetuautoilijoiden valinnanvaraa, sillä täyssähköautot ovat edelleen huomattavan kalliita ja niiden ominaisuudet rajoittavat käyttömahdollisuuksia, Autoliitto muistuttaa.Valtiovarainministeriön laatimassa hallituksen esityksen luonnoksessa nollapäästöisten eli käytännössä täyssähköautojen autoedun verotusarvoa alennettaisiin 170 eurolla kuukaudessa vuosien 2021–2023 ajaksi.Lisäksi työsuhdeauton haltijan kotiin asennettava latauslaite laskettaisiin työsuhdeauton lisävarusteeksi sen sijaan, että se verotettaisiin kertaluontoisesti täydessä arvossaan. Myös oman tai käyttöetuauton lataaminen työpaikalla vapautettaisiin verosta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAutokantaa monipuolistamassaAutoliiton mukaan ehdotetun 170 euron veroedun jälkeenkin sähköauton vapaan autoedun ja käyttöedun verotusarvot jäävät selvästi perinteisiä polttomoottoriautoja kalliimmiksi.Veroedun laajentaminen pistokehybrideihin vaatii lisärahoitusta, mutta Autoliiton näkemyksen mukaan nyt olisi oiva mahdollisuus varsin pienillä investoinneilla vaikuttaa merkittävästi siihen, millaisilla uusilla ja käytetyillä autoilla Suomessa tulevina vuosina ajetaan ja kiihdyttää vähäpäästöisemmän autoilun lisääntymistä.Ladattavat hybriditkin kalliitaLadattavat hybridit ovat edelleen polttomoottoriautoja kalliimpia. Autoliitto muistuttaa, että työsuhdeautoilija pohtii valintojaan oman taloutensa kannalta ja ladattavan hybridin ollessa verotusarvoltaan vastaavaa polttomoottoriautoa kalliimpi, valinta kallistuu perinteiseen polttomoottoriautoon.– Samaa harkintaa tekee työnantaja työsuhteen kustannuksia arvioidessaan. Nyt olisi mahdollisuus vaikuttaa tuohon valintaan ja samalla ladattavien autojen kannan kasvuun ja siihen, että muutaman vuoden päästä käytettyjen autojen markkinoille alkaisi tulla yhä enemmän sähkökäyttöisiä, vähäpäästöisiä autoja, joihin yhä useammalla autonkäyttäjällä olisi varaa. Sähköauton lataaminen työnantajan sähköllä on 30 euron luontoisetu Sähköauton lataaminen työpaikalla on veronalainen luontoisetu, jonka suuruus määrittyy kaavamaisesti. Jos palkansaaja käyttää työnantajansa kustantamaa sähköä työpaikalla oman autonsa tai käyttöetuauton lataamiseen, käytöstä muodostuvan edun arvo on 30 euroa kuukaudessa. Arvo perustuu sähkön arvioituun kulutukseen ja keskimääräiseen hintaan. Vapaassa autoedussa sähköauton lataaminen työpaikalla sisältyy autoedun verotusarvoon. Muualla kuin työpaikalla tapahtuva sähköauton lataaminen ei sisälly määriteltyyn latausedun arvoon. Jos työnantaja maksaa lataamisen esimerkiksi työntekijän kotona tai pikalatauspisteessä, edun arvo on käytetyn sähkön käypä arvo eli työnantajan sähköstä maksama määrä. Työnantajan palkansaajan kotiin kustantama erillinen sähköauton latauslaite on palkansaajalle rahanarvoinen etu, ja se arvostetaan käypään arvoon. Jos latauslaite hankitaan jo alun alkaen palkansaajan omistukseen, latauslaitteen käypä arvo on kokonaisuudessaan palkansaajan veronalaista palkkatuloa laitteiston asennushetkellä. Latauslaitteen käypänä arvona pidetään tällöin laitteen hankintamenon ja asennuskustannuksien yhteismäärää. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLatauslaite tärkeä houkutinAutoilijoiden etujärjestö tuo esiin, että latauslaitteiden hankintaan ja sekä oman tai käyttöetuauton lataukseen työpaikalla tehtävät helpotukset edistävät vähäpäästöisempää autoilua.– Latauslaitteiden yleistyminen kotitalouksissa on olennainen osa sähköautoilunhoukuttelevuuden kannalta. Käytettyjä sähköautoja tarjolle Työsuhdeautokanta vaikuttaa voimakkaasti siihen, millaisia autoja tulee 3–4 vuoden päästä käytettyjen autojen markkinoille. Nämä autot poistuvat liikenteestä vasta hyvin pitkän ajan kuluttua 2030–2040 lukujen vaihteessa. Veroetu pitäisi Autoliiton mukaan ehdottomasti laajentaa koskemaan myös ladattavia hybridejä, jolloin vaikuttavuus nousisi aivan uudelle tasolle. Valtion energia- ja ilmastostrategiassakin pistokehybridit lasketaan sähkökäyttöisten autojen tavoitteeseen, minkä takia olisi luontevaa, että niitä kohdeltaisiin sellaisina myös tässä tapauksessa. Ladattavien hybridien etuna on se, että useimmat sellaisen valitsevat pystyvät ajamaan pelkällä sähköllä valtaosan ajoistaan, kuten kodin ja työpaikan väliset matkat, mutta polttomoottori mahdollistaa myös matkat latausverkostosta riippumatta. Autoalan Tiedotuskeskuksen tekemän tutkimuksen mukaan työsuhdeautokäytössä olevilla ladattavilla hybrideillä ajetaan jo lähes puolet ajosuoritteesta sähköllä. Näiden autojen kehittyessä ja sähköllä ajettavan käyttösäteen pidentyessä on oletettavaa, että sähköllä ajettava osuus kasvaa jatkossa entisestään. – Esitetty uhkakuva siitä, että varsinkaan vapaan autoedun käyttäjillä ei olisi taloudellista kannustinta ladata autoa on erikoinen, Autoliitto kummeksuu. – Auton kulut maksavalla yrityksellä tuo kannustin luonnollisesti on ja kustannuksia seurataan tarkasti. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähteet: Valtiovarainministeriö (Vuoden 2021 talousarvioesitys, VN/1470/2020 hanke VM022:00/2020), Autoliitto, Autoalan TiedotuskeskusMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 9.7.2025 Ajoneuvot Puolustusvoimat tilaa Scanialta 15 paloautoa – autojen täysi varustelu tehdään Säynätsalossa 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 8.7.2025 Autonhoito Yksi yllättävä kohta naarmuuntuu helposti sähköautossa – auton maalipinnan suojaaminen suojakalvolla yleistyy koko ajan enemmän 8.7.2025 Uutinen Maailman vanhin Rolls-Royce-kerho visiitillä Suomessa: ”Kerho on perustettu ajamista varten” 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 6.7.2025 Uutinen Pikkuautot pulassa Euroopassa kiristyvien säädösten kanssa – avuksi Japani-tyyliset kääpiöautot? 4.7.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 3.7.2025 julkaisemaan verkkojuttuun 4.7.2025 Liikenne Päivän kuva: Konginkankaan bussiturma sai viimein kunnon muistomerkin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 12.7.2025 Sähköautot Mercedes-Benz CLA:n sähköversio yllätti: tuotanto kolmivuoroon, hiilijalanjälki 40 % pienempi 11.7.2025 Klassikko Klassikko: Škoda 130 RS ja ajamisen sietämätön keveys 11.7.2025 Traktorit Valtran design-tiimi kävi pokkaamassa Red Dot -palkinnon – S-sarja on putsannut palkintopöytiä 12.7.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: miksi nykyautoissa on start-stop-järjestelmä? 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen