4.12.2018 Liikenne Autonomiaa suomalaisittain: Sensible4 uskoo tuovansa robottibussin liikenteeseen 2021 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suomalaisfirma Sensible4 näkee pohjolan haasteet vahvuutena: vain haastavissa olosuhteissa voi kehittää kypsiä järjestelmiä. Henkilöautokulttuuri tulee väistymään autonomisen liikenteen saapuessa. Näin uskoo Espoon Otaniemessä autonomista liikennettä kehittävä startup-yritys Sensible4. Yhtiön näkee, ettei itseajavien taksien, vuokra-autojen ja bussien tarjoaman liikenteen tekevän itse omistetuista autoista vähitellen turhia. Yhtiö kertoo kehittävänsä autonomiaa erilaisesta lähtökohdasta kuin perinteiset autonvalmistajat. – Perinteiset autonvalmistajat kehittävät kuljettajaa avustavia järjestelmiä, jotka pyrkivät parantamaan ajokokemusta. Me taas lähdemme suoraan kehittämään autonomiaa, jossa kuljettaja jätetään auton ulkopuolelle, yhtiön operatiivinen johtaja Tommi Rimpiläinen kertoo. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Autonomian viisi tasoa Sensible4 tähtää tällä hetkellä niin sanottuun nelostason autonomiaan (Level 4). Autonomista liikkumista luokitellaan tasoilla 0–5. Näistä taso nolla viittaa perinteiseen täysin itse ajettavaan autoon, kun ykköstasolla on mukana jo ajoon puuttuva aktiivinen vakionopeudensäädin ja taso 3 mahdollistaa osa-aikaisen autonomisen ajon. Taso 4 on ensimmäinen, jossa auto ajaa koko ajan itse. Nelostason erottaa viitostasosta se, että nelostason auto voi poikkeustilanteissa vaatia oikean kuljettajan puuttumista liikkumiseen. – Tasolla 4 auto ei pysty ajamaan itse kaikissa tilanteissa, eli auton täytyy tarvittaessa olla ajettavissa. Olemme ratkaisseet tämän ajamalla autoa etänä esimerkiksi keskuksen kautta. Autoa ei siis ohjata autosta käsin, Rimpiläinen avaa yhtiön ajatusmallia. Vahvuutena Suomen haasteet Sensible4:n liiketoimintamalli perustuu autonomiseen järjestelmään, joka voidaan asentaa lähes mihin tahansa ajoneuvoon. Yhtiön taustat ovat entisen Teknillisen korkeakoulun robotiikan tutkimuskeskuksessa, ja autonomiaa on kehitetty Suomessa ennenkin. Esimerkiksi Puolustusvoimien kerrotaan testanneen itseajavaa autoa vuonna 2004. Tommi Rimpiläinen esitelmöi Auto- ja liikennetoimittajat ry:n seminaarissa. Suomen Tommi Rimpiläinen kertoo olevan hyvä maa testata ja kehittää robottiautoja. Autonomisten autojen yhteydessä puhutaan usein talvesta, ja siitä, miten lumi ja jo sumu aiheuttavat ongelmia. Se rajoittaa rajusti autonomisten autojen kehittämistä. – Kypsän autonomisen auton tekeminen vaatii näiden ongelmien ratkaisua, ja sen ansiosta Suomi on loistava kehityspaikka, kertoo Sensible4:n Rimpiläinen. Monen anturin summa Sensible4 testaa muun muassa Lapissa Renault Twizyn päälle rakennettua prototyyppiä. Autoon on rakennettu kaksi 3D-laserkeilainta, kaksi 2-ulotteista laserkeilainta, lämpökamera, monta kameraa ynnä muita antureita. Auto muodostaa ympäristömallin niin kutsutulla sensorifuusiolla, eli yhdistämällä lukuisien antureiden keräämää tietoa yhteen. Se mahdollistaa toiminnan myös rajoittuneessa näkyvyydessä. – Tällä hetkellä meille riittää, jos anturit saavat kerättyä 10 prosenttia ympäristössä olevasta datasta, Rimpiläinen jatkaa. Sensible4 väittää teknologiansa toimivan parhaiten maailmassa vaativissa sääolosuhteissa, kuten rankassa lumisateessa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Robottibussit loppumatkoille Twizyt vain kehitysajoneuvoja, Sensible4 kehittää bussiprototyyppiä yhdessä japanilaiskonserni Mujin kanssa. Ajoneuvo on määrä julkaista maaliskuussa, ja yhtiö odottaa sen olevan maailman robottibussien joukossa omaa luokkaansa. Robottibussit tarjoavat houkuttelevia vaihtoehtoja kuljettamaan ihmisiä matkan niin kutsutulla viimeisellä maililla, eli esimerkiksi joukkoliikenneasemalta yliopiston kampukselle. – Ensi vuonna ajamme Vantaan Kivistössä robottibussillamme niin, että bussi on osa tavallisten ihmisten tavallista liikkumista. 5G-verkkoa vaaditaan Autonominen ajoneuvo ei synny pelkästään autoa kehittämällä. Ympäristön infrastruktuurin tulee parantua, eikä vähiten juuri tietoliikenneyhteyksien. Käytännössä seuraavan sukupolven 5G-verkkoyhteyttä pidetään pakollisena, sillä autosta siirtyy jatkuvasti valtava määrä tietoa palvelimille. Sensible4 uskoo järjestelmänsä olevan jo vuonna 2021 valmis pystyään kaupalliseen käyttöön Suomessa. – Tällä hetkellä ajoneuvoon tuleva anturipaketti maksaa noin 40 000 euroa, mutta uskomme hinnan tulevan puolittuvan 2021 mennessä. Tällä teknologian alalla kehitys on valtavan nopeaa tällä hetkellä. – Säästö tulee siitä, että suuri autojoukko pystyy ajamaan kuskitta, ja yksi ohjaaja valvoo autojoukkoa valvomosta. Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat: Antti Hentinen Lue lisää Kaikki artikkelit 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 28.3.2024 Uutinen Vaarana on tiestön korjaustarpeen hallitsematon kasvu 26.3.2024 Uutinen Operaatio Pajunkissa starttaa jo 54. kerran – Autoliitto varoittaa routakuopista ja kevätauringosta 24.3.2024 Uutinen Taksien ryvettynyt maine vaatii korjausta – mutta mitä toimia? 23.3.2024 Uutinen Kuolonkolareiden kauhun kolmikko – vuodesta toiseen 21.3.2024 Uutinen Lentovuosi 2023: Kaupallisen lentoliikenteen historian toiseksi turvallisin vuosi – kukaan ei kuollut suihkukoneessa! 20.3.2024 Uutinen Suomalaiset: teiden kunto paremmaksi, alkolukko käyttöön 17.3.2024 Uutinen Helsinki-Vantaa Euroopan paras kokoluokassaan 16.3.2024 Autoilu Tavoitteena 4 000 tiekilometrin päällystys vuonna 2024 – samaan yllettiin viimeksi vuonna 2020 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?