4.12.2018 Liikenne Autonomiaa suomalaisittain: Sensible4 uskoo tuovansa robottibussin liikenteeseen 2021 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suomalaisfirma Sensible4 näkee pohjolan haasteet vahvuutena: vain haastavissa olosuhteissa voi kehittää kypsiä järjestelmiä. Henkilöautokulttuuri tulee väistymään autonomisen liikenteen saapuessa. Näin uskoo Espoon Otaniemessä autonomista liikennettä kehittävä startup-yritys Sensible4. Yhtiön näkee, ettei itseajavien taksien, vuokra-autojen ja bussien tarjoaman liikenteen tekevän itse omistetuista autoista vähitellen turhia.Yhtiö kertoo kehittävänsä autonomiaa erilaisesta lähtökohdasta kuin perinteiset autonvalmistajat.– Perinteiset autonvalmistajat kehittävät kuljettajaa avustavia järjestelmiä, jotka pyrkivät parantamaan ajokokemusta. Me taas lähdemme suoraan kehittämään autonomiaa, jossa kuljettaja jätetään auton ulkopuolelle, yhtiön operatiivinen johtaja Tommi Rimpiläinen kertoo.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAutonomian viisi tasoaSensible4 tähtää tällä hetkellä niin sanottuun nelostason autonomiaan (Level 4). Autonomista liikkumista luokitellaan tasoilla 0–5. Näistä taso nolla viittaa perinteiseen täysin itse ajettavaan autoon, kun ykköstasolla on mukana jo ajoon puuttuva aktiivinen vakionopeudensäädin ja taso 3 mahdollistaa osa-aikaisen autonomisen ajon.Taso 4 on ensimmäinen, jossa auto ajaa koko ajan itse. Nelostason erottaa viitostasosta se, että nelostason auto voi poikkeustilanteissa vaatia oikean kuljettajan puuttumista liikkumiseen.– Tasolla 4 auto ei pysty ajamaan itse kaikissa tilanteissa, eli auton täytyy tarvittaessa olla ajettavissa. Olemme ratkaisseet tämän ajamalla autoa etänä esimerkiksi keskuksen kautta. Autoa ei siis ohjata autosta käsin, Rimpiläinen avaa yhtiön ajatusmallia.Vahvuutena Suomen haasteetSensible4:n liiketoimintamalli perustuu autonomiseen järjestelmään, joka voidaan asentaa lähes mihin tahansa ajoneuvoon. Yhtiön taustat ovat entisen Teknillisen korkeakoulun robotiikan tutkimuskeskuksessa, ja autonomiaa on kehitetty Suomessa ennenkin. Esimerkiksi Puolustusvoimien kerrotaan testanneen itseajavaa autoa vuonna 2004.Tommi Rimpiläinen esitelmöi Auto- ja liikennetoimittajat ry:n seminaarissa.Suomen Tommi Rimpiläinen kertoo olevan hyvä maa testata ja kehittää robottiautoja. Autonomisten autojen yhteydessä puhutaan usein talvesta, ja siitä, miten lumi ja jo sumu aiheuttavat ongelmia. Se rajoittaa rajusti autonomisten autojen kehittämistä.– Kypsän autonomisen auton tekeminen vaatii näiden ongelmien ratkaisua, ja sen ansiosta Suomi on loistava kehityspaikka, kertoo Sensible4:n Rimpiläinen.Monen anturin summaSensible4 testaa muun muassa Lapissa Renault Twizyn päälle rakennettua prototyyppiä. Autoon on rakennettu kaksi 3D-laserkeilainta, kaksi 2-ulotteista laserkeilainta, lämpökamera, monta kameraa ynnä muita antureita. Auto muodostaa ympäristömallin niin kutsutulla sensorifuusiolla, eli yhdistämällä lukuisien antureiden keräämää tietoa yhteen. Se mahdollistaa toiminnan myös rajoittuneessa näkyvyydessä.– Tällä hetkellä meille riittää, jos anturit saavat kerättyä 10 prosenttia ympäristössä olevasta datasta, Rimpiläinen jatkaa.Sensible4 väittää teknologiansa toimivan parhaiten maailmassa vaativissa sääolosuhteissa, kuten rankassa lumisateessa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRobottibussit loppumatkoilleTwizyt vain kehitysajoneuvoja, Sensible4 kehittää bussiprototyyppiä yhdessä japanilaiskonserni Mujin kanssa. Ajoneuvo on määrä julkaista maaliskuussa, ja yhtiö odottaa sen olevan maailman robottibussien joukossa omaa luokkaansa.Robottibussit tarjoavat houkuttelevia vaihtoehtoja kuljettamaan ihmisiä matkan niin kutsutulla viimeisellä maililla, eli esimerkiksi joukkoliikenneasemalta yliopiston kampukselle.– Ensi vuonna ajamme Vantaan Kivistössä robottibussillamme niin, että bussi on osa tavallisten ihmisten tavallista liikkumista.5G-verkkoa vaaditaanAutonominen ajoneuvo ei synny pelkästään autoa kehittämällä. Ympäristön infrastruktuurin tulee parantua, eikä vähiten juuri tietoliikenneyhteyksien. Käytännössä seuraavan sukupolven 5G-verkkoyhteyttä pidetään pakollisena, sillä autosta siirtyy jatkuvasti valtava määrä tietoa palvelimille.Sensible4 uskoo järjestelmänsä olevan jo vuonna 2021 valmis pystyään kaupalliseen käyttöön Suomessa.– Tällä hetkellä ajoneuvoon tuleva anturipaketti maksaa noin 40 000 euroa, mutta uskomme hinnan tulevan puolittuvan 2021 mennessä. Tällä teknologian alalla kehitys on valtavan nopeaa tällä hetkellä.– Säästö tulee siitä, että suuri autojoukko pystyy ajamaan kuskitta, ja yksi ohjaaja valvoo autojoukkoa valvomosta.Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat: Antti Hentinen Lue lisää Kaikki artikkelit 1.7.2025 Testit Video: Autoliitto testasi – näin vaikeaa on pelastautua uppoavasta autosta 27.6.2025 Testit Veto päälle – vertailussa polkupyörien peräkärryt 25.6.2025 Uutinen Nuoret kaahasivat järjetöntä nopeutta – jäivät helposti kiinni somen vuoksi 25.6.2025 Liikenne Päivän kuva: pelastustien merkitys 25.6.2025 Uutinen Länsi-Uudenmaan poliisi: tehovalvonta paljasti noin 40 rattijuopumusta juhannusliikenteessä 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 17.6.2025 Liikenne Näin vältät juhannusruuhkat 17.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: kamerapeilit pienentävät katveeseen jäämisen riskiä – eivät kuitenkaan kaikissa tapauksissa 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 1.7.2025 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 32: BMW F900 GS – voiko adventure olla liian hyvä? 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?