Liikenne 26.11.2023

Dubai Airshow 2023 – konetilauksia sateli satojen miljardien arvosta, mutta mitkä niistä voivat vaikuttaa Suomen lentoliikennetarjontaan?

Amerikkalaisvalmistaja Boeing voitti eurooppalaiskilpailijansa Airbusin selvin luvuin, mitä tulee tässä maailman toiseksi suurimmassa ilmailutapahtumassa vahvistettujen konetilausten määrään ja laatuun. Suomenkin taivaalla ja lentoasemilla tilatut koneet tulevat näkymään, mutta missä laajuudessa?

Ilmailuvuoteen mahtuu monta hienoa tapahtumaa, mutta muutama nousee laajuudessaan ylitse muiden. Maailman suurimman ilmailutapahtuman viittaa kantaa joka toinen vuosi Pariisin- ja joka toinen Farnborough’n ilmailunäyttely. Heti perään osuu parittomina vuosina järjestettävä Dubai Airshow, jossa myös Moottori pääsi tänä vuonna käväisemään paikan päällä.

Suomalaisittain mielenkiintoinen Dubain taivaalla nähty kone oli Lockheed Martin F-35A, joka tulee olemaan Hornetin suorituskyvyn korvaaja. F-35 ei ole Suomessa vielä kertaakaan lentonäytöksissä lentänyt.

Pariisin, Farnborough’n tai Dubain kaltaisissa ilmailutapahtumissa mahtiaan esittelevät niin sotilaskoneet kuin kaupallinenkin ilmailu. Lentonäytöstaivaalla pääroolin saavat tavallisesti hävittäjälentokoneet, mutta merkittävyydessään liikennelentokoneet sekä erilaiset uutuudet vetävät pidemmän korren. Niin tälläkin kertaa.

Liikesuihkukonemaailmassa Dubai Airshow 2023:n suurinta antia oli Gulfstream G700:n kaupallinen ensiesiintyminen. Tämä äärimmäisen kyvykäs mannertenvälinen suihkukone kykenee 13 900 kilometrin toimintamatkaan, ja on jo muun muassa tehnyt nopeusennätyksen Pariisin ja Dohan välillä.

Tuloksin 246 – 66: voittaja on Boeing

Isojen lentokonevalmistajien maailmanlaajuinen duopoli, Airbus ja Boeing, kilpailevat jatkuvasti siitä, kumpi pystyy voittamaan enemmän lentokonetilauksia puolelleen. Kesällä Pariisin ilmailunäyttelyssä Airbus onnistui viemään Boeingia enemmän tilauksia. Dubaissa oli Boeingin vuoro loistaa. Boeing sai tuntuvasti enemmän tilauksia sekä lukumäärällisesti mitattuna että konetyypeissä laskettuna.

Saudiarabialainen Riyadh Air ei ole vielä aloittanut kaupallisia lentojaan, mutta se tähtää todella korkealle, maailmanluokan lentoyhtiöksi vähintään Emiratesin ja Qatar Airwaysin rinnalle. Yhtiö esitteli Boeing 787 -koneensa rinnalla myös Lucid Air -sähköautoja, onhan Lucid Motors Saudi-Arabian julkisten investointien rahaston suojatti. Konetilauksia Riyadh Airilta ei kuitenkaan tällä kertaa irronnut, mitä pidettiin yllätyksenä.

Suurimman yksittäisen konetilauksen tekivät kotikylän pojat. Dubailainen Emirates on maailman suurimpia lentoyhtiöitä, ja se on myös erikoistunut operoimaan maailman suurimpia lentokoneita. Yhtiöllä on yli 260 lentokonetta, mutta niissä on vain kahta konetyyppiä; maailman kaikkien aikojen suurinta matkustajakonetta Airbus A380:ta sekä maailman suurinta kaksimoottorikonetta Boeing 777:ää.

Yhteensä 205 (mukaan lukien 55 nyt tilattua) Boeing 777X:ää tulevat palvelemaan Emiratesia ainakin 2050-luvulle asti. A380:aankin yhtiö on sitoutunut aina 2040-luvulle saakka.

Piakkoin tilanne on muuttumassa, sillä Emirates on tilannut useamman uuden laajarunkokonetyypin edustajia sekä Airbusilta että Boeingilta. Yksi niistä on Boeing 777X, tuleva maailman suurin tuotannossa oleva lentokone. Emirates oli jo ennestään tilannut näitä 115 kappaletta, mutta Dubai Airshow’n suurin yksittäinen konetilaus nosti kannan jo 205:een. Viivästyksiä kohdanneella Boeing 777X:llä menee kuitenkin vielä arviolta parisen vuotta kaupalliseen käyttöön, ja tuolloinkin ensimmäinen asiakas on Qatar Airways.

Emirates tilasi Dubain Airshow’n puitteissa yhteensä 110 uutta lentokonetta. 15 niistä on oheisen havainnekuvan kaltaisia Airbus A350-900-koneita. Rahaa kaikkiin lisäkoneisiin paloi yhteensä 58 miljardia dollaria.

Emiratesin 777X:t mukaan lukien Boeing sai Dubaissa yhteensä 246 konetilausta. Mukaan mahtui 777X:n lisäksi 737 MAX:eja sekä 787 Dreamlinereita, joista jälkimmäinen itse asiassa voitti konetyyppinä koko tilauskilpailun.

66 uutta tilausta kirjannut Airbus ei puolestaan onnistunut saamaan yhtäkään tilausta jättimäisen A320neo -tilauskirjansa jatkoksi. Myös A350:tä pienemmän laajarunkoisen A330:n New Engine Option jäi Dubaissa kauttaaltaan vaille uusia tilauksia. Airbusin osakkeita pitivät siis yllä ainoastaan A350 sekä pieni kapearunkoinen A220, josta lisää seuraavassa kappaleessa.

Ainakin tämä koskettaa Suomea: Air Baltic vahvistaa asemaansa suurimpana A220-operaattorina

Latvialainen Air Baltic on viime vuosina kasvattanut toimintaansa huomattavasti, ja löytänyt luottokumppanin Airbusin A220-sarjasta. Tämä alun perin kanadalaisen Bombardierin kehittämä suihkukonetyyppi kuuluu etevimpiin mitä markkinat tarjoavat. Airbus A220 on Air Balticin ainoa konetyyppi, ja laivaston tämänhetkinen vahvuus, 45 konetta, riittää tekemään latvialaisyhtiöstä tyypin suurimman operaattorin koko maailmassa.

Airbus A220

Airbus A220 on saanut lempinimen ”gamechanger”.

Dubaissa Air Baltic löi lukkoon pyöreän 30 koneen lisätilauksen A220-300:sta, ja päälle vielä 20 kappaleen tilausoption. Mikäli kaikki 50 konetta lopulta valmistetaan, voi latvialaisyhtiö tulevaisuudessa operoida jopa 100 koneen laivastoa. Mutta miksi tämä on merkittävää Suomeen kohdistuvan lentoliikenteen kannalta, Air Baltic on tunnetusti tehnyt Tampere-Pirkkalan lentoasemasta solmukohtansa, josta se lentää Riian lisäksi useampiin muihin Euroopan-kohteisiin. Lisäkoneet saattavat nostaa Tampere-Pirkkalan käyttöastetta entisestään. Lisäksi Air Baltic lentää Riiasta yhteensä useita lentoja päivässä myös Turkuun ja Helsinki-Vantaalle.

Toinen mielenkiintoinen nosto voi olla Emiratesin halpalentoyhtiö Flydubain historian ensimmäinen laajarunkokonetilaus, yhtiö nimittäin allekirjoitti Boeingin kanssa paperit jopa 30 kappaleesta 787-9 Dreamlinereita. Laajarungot tulevat täydentämään yhtiön Boeing 737 -kapearungoista koostuvaa laivastoa.

Emirateshan ei ole Suomeen ikinä reittiä avannut, mutta Flydubai lensi Dubaista Helsinkiin jonkin aikaa, ja tämä reitti oli yhtiön verkoston pisin. Reitti kuitenkin loppui hieman epäselvissä olosuhteissa. Voisiko olla niin, että Flydubain kiinnostus Suomeen ja Helsinki-Vantaaseen sekä laajemminkin Pohjois-Eurooppaan heräisi uudelleen laajarunkokoneen myötä?

Tehdäänpä Dubai Airshow’n konetilauksista vielä kolmaskin nosto, joka tulee todennäköisesti näkymään Suomen kentillä. Turkkilais-saksalainen SunExpress, joka on Lufthansan ja Turkish Airlinesin kahteen pekkaan omistama lomalentoyhtiö, lentää kausiluonteisesti Helsinki-Vantaalta Turkin etelärannikon lomakohteisiin, Turkin rivieralle. Yhtiö operoi yksinomaan Boeing 737:ää. Jatkossa Turkin rivieralle voidaan matkustaa hiljaisemmin ja polttoainetaloudellisemmin sekä hieman suuremmalla kapasiteetilla SunExpressin tilaamilla 28:lla Boeing 737 MAX 8- ja 17:llä -MAX 10 -koneella. Tilauksen toteutuessa kokonaan, tulee SunExpressin laivastosta löytymään jopa 90 kappaletta vuosisadan maineenpuhdistusta läpikäyviä Boeing 737 MAX -koneita.

Teksti: Benjamin Helander Lähteet: Airbus, Boeing, Simple Flying Kuvat: Benjamin Helander, Emirates, Flydubai

Jaa artikkeli