18.10.2021 Liikenne Ennakkotieto: sähköautojen latausinfra-avustuksiin merkittäviä muutoksia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Asuntojen pysäköintipaikkojen latausinfra-avustuksiin ensi vuodelle 2022 muutoksia. Tarvetta avustuksille on, sillä täyssähköautojen ja lataushybridien suosio on kasvussa. Asumisen ja rahoitus- ja kehittämiskeskus ARA on kertonut ennakkotietoa ensi vuoden avustuksista sähköautojen latausinfran rakentamiseen. Näiden avustusten ehdot ovat muuttuneet vuosittain. Ensi vuodelle on luvassa useita muutoksia asuntojen parkkipaikkojen latausinfra-avustuksiin ja lisäksi tulee täysin uusi avustusmuoto eli latauspisteavustus työpaikoille. Jatkossa ARAn avustuskelpoisuusvaatimuksissa huomioidaan EU:n sähkömarkkinadirektiivin (EU) 2019/944 vaatimukset koskien sähköautojen latausjärjestelmiä, SESKO ry:n lataussuositus (17.2.2021 5. painos) sekä kiinteistön sähköjärjestelmän pitkä käyttöikä. Taustalla on myös valtioneuvoston toukokuussa hyväksymä linjaus fossiilittoman liikenteen tiekartan mukaisesti, jonka perusteella sähköautojen latausinfra-avustusta myönnetään asuinrakennuksille jatkossakin. Vuosille 2022 ja 2023 on vuosittain varattu avustusmäärärahaa 8,5 miljoonaa euroa, joka rahoitetaan EU:n elpymis- ja palautumistukivälineen rahoista. Tarvetta avustuksille on, sillä täyssähköautojen ja lataushybridien suosio on kasvussa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tarpeeksi järeät ratkaisut Tavoitteena on, että avustuksella toteutettava järjestelmä palvelee taloyhtiötä vielä 20 vuoden kuluttuakin, kun suurin osa autoista vaatii latausta. Tämä merkitsee sitä, että latausinfra on rakennettava niin järeäksi, että kaikilla latauspaikoilla on vähintään 11 kW:n lataustehon käyttömahdollisuus. 35 prosentin avustusosuus Vuoden 2022 määrärahasta avustusta myönnetään hankkeille 35 prosenttia päätöksellä avustettavaksi hyväksytyistä kustannuksista. Lisäksi avustettaville kustannuksille tulee latausvalmiuskohtainen yläraja, joka on 4 000 euroa. Avustus on 35 prosenttia eikä erillistä tehokannustinta enää ole. Jatkossa jokaiselta hankkeelta vaaditaan kaapeloinnin osalta vähintään 11 kW kolmivaiheisen lataustehon käyttömahdollisuus kaikilla latauspaikoilla. Muu sähköjärjestelmä voidaan toteuttaa hakijan tarpeen mukaan. Tällä edistetään sekä järjestelmän parempaa kokonaispalvelutasoa että tulevaisuudessa sähkömarkkinoiden joustomekanismeihin osallistumista. Latauslaitteelle selkeä vaatimus Jatkossa vain vähintään 11 kW:n tehoa tukevat tyypin 2 -koskettimella varustetut latauslaitteet ovat avustuskelpoisia. Tämä koskee myös aiemmin myöntävän avustuspäätöksen suko-koskettimellisten hankkeiden toteutukseen saaneiden jälkihankintoja. Hakijat voivat jaksottaa latausinfran investoinnin tarpeen mukaan, kuitenkin niin että jokaisessa osatoteutuksessa valmistuu vähintään viisi toiminnallista latausvalmiutta. Nämä tiedot perustuvat hallituksen esitykseen ja ovat vahvistamattomia, muutokset ovat siis vielä mahdollisia. ARA julkaisee sähköautojen latausinfran avustuksesta uuden päivitetyn hakuohjeen joulukuussa 2021 tai viimeistään heti vuoden 2022 alussa. Teksti: Timo Turkula Kuvat: Moottorin arkisto Lähde: Asumisen ja rahoitus- ja kehittämiskeskus ARA a:1:{i:0;s:6:"102796";} Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön 8.4.2024 Yleinen Taksin käyttö: kuluttajien karut kokemukset – myös kuskit kertovat Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku