18.10.2021 Liikenne Ennakkotieto: sähköautojen latausinfra-avustuksiin merkittäviä muutoksia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Asuntojen pysäköintipaikkojen latausinfra-avustuksiin ensi vuodelle 2022 muutoksia. Tarvetta avustuksille on, sillä täyssähköautojen ja lataushybridien suosio on kasvussa. Asumisen ja rahoitus- ja kehittämiskeskus ARA on kertonut ennakkotietoa ensi vuoden avustuksista sähköautojen latausinfran rakentamiseen. Näiden avustusten ehdot ovat muuttuneet vuosittain. Ensi vuodelle on luvassa useita muutoksia asuntojen parkkipaikkojen latausinfra-avustuksiin ja lisäksi tulee täysin uusi avustusmuoto eli latauspisteavustus työpaikoille.Jatkossa ARAn avustuskelpoisuusvaatimuksissa huomioidaan EU:n sähkömarkkinadirektiivin (EU) 2019/944 vaatimukset koskien sähköautojen latausjärjestelmiä, SESKO ry:n lataussuositus (17.2.2021 5. painos) sekä kiinteistön sähköjärjestelmän pitkä käyttöikä.Taustalla on myös valtioneuvoston toukokuussa hyväksymä linjaus fossiilittoman liikenteen tiekartan mukaisesti, jonka perusteella sähköautojen latausinfra-avustusta myönnetään asuinrakennuksille jatkossakin. Vuosille 2022 ja 2023 on vuosittain varattu avustusmäärärahaa 8,5 miljoonaa euroa, joka rahoitetaan EU:n elpymis- ja palautumistukivälineen rahoista.Tarvetta avustuksille on, sillä täyssähköautojen ja lataushybridien suosio on kasvussa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTarpeeksi järeät ratkaisutTavoitteena on, että avustuksella toteutettava järjestelmä palvelee taloyhtiötä vielä 20 vuoden kuluttuakin, kun suurin osa autoista vaatii latausta. Tämä merkitsee sitä, että latausinfra on rakennettava niin järeäksi, että kaikilla latauspaikoilla on vähintään 11 kW:n lataustehon käyttömahdollisuus.35 prosentin avustusosuusVuoden 2022 määrärahasta avustusta myönnetään hankkeille 35 prosenttia päätöksellä avustettavaksi hyväksytyistä kustannuksista. Lisäksi avustettaville kustannuksille tulee latausvalmiuskohtainen yläraja, joka on 4 000 euroa.Avustus on 35 prosenttia eikä erillistä tehokannustinta enää ole. Jatkossa jokaiselta hankkeelta vaaditaan kaapeloinnin osalta vähintään 11 kW kolmivaiheisen lataustehon käyttömahdollisuus kaikilla latauspaikoilla. Muu sähköjärjestelmä voidaan toteuttaa hakijan tarpeen mukaan. Tällä edistetään sekä järjestelmän parempaa kokonaispalvelutasoa että tulevaisuudessa sähkömarkkinoiden joustomekanismeihin osallistumista.Latauslaitteelle selkeä vaatimusJatkossa vain vähintään 11 kW:n tehoa tukevat tyypin 2 -koskettimella varustetut latauslaitteet ovat avustuskelpoisia. Tämä koskee myös aiemmin myöntävän avustuspäätöksen suko-koskettimellisten hankkeiden toteutukseen saaneiden jälkihankintoja.Hakijat voivat jaksottaa latausinfran investoinnin tarpeen mukaan, kuitenkin niin että jokaisessa osatoteutuksessa valmistuu vähintään viisi toiminnallista latausvalmiutta.Nämä tiedot perustuvat hallituksen esitykseen ja ovat vahvistamattomia, muutokset ovat siis vielä mahdollisia. ARA julkaisee sähköautojen latausinfran avustuksesta uuden päivitetyn hakuohjeen joulukuussa 2021 tai viimeistään heti vuoden 2022 alussa.Teksti: Timo Turkula Kuvat: Moottorin arkisto Lähde: Asumisen ja rahoitus- ja kehittämiskeskus ARAa:1:{i:0;s:6:"102796";}Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit edelleen alamaissa – romutuspalkkiolla haetaan autokauppaan piristystä 1.7.2025 Testit Video: Autoliitto testasi – näin vaikeaa on pelastautua uppoavasta autosta 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Uutinen Mercedes-Benz investoi vihreään tuotantoon – uusi maalaamo puolittaa kulutuksen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä”