Jättikoneiden valtakausi päättyy

Liikenne Uutinen 22.1.2023

Etihad ja Emirates turvallisimpia, Finnair kolmas ja KLM neljäs

Tuore JACDEC-selvitys kattaa 75 suurta ja suurehkoa lentoyhtiötä – selvitys saa myös kritiikkiä: listauksesta puuttuu monia lentoyhtiöitä.

Kaksi Yhdistyneiden arabiemiirikuntien suurta lentoyhtiötä, Etihad ja Emirates ovat turvallisuuden näkökulmasta kärjessä tuoreessa saksalaisessa vuotuisessa JACDEC-selvityksessä – kuten edellisenä vuonna. Finnair nousi kolmanneksi ohitse hollantilaisen KLM-yhtiön, joka oli nyt neljäs.

Lento-onnettomuuksia tutkiva toimisto JACDEC (Jet Airliner Crash Data Evaluation Centre) julkaisee vuosittain sadan suurimman lentoyhtiön turvallisuusvertailun laajassa raportissaan, nyt jo 21. kerran. JACDECin tietokannassa on tiedot kaikkiaan lähes 25 000 vaaratilanteesta ja onnettomuudesta kaupallisessa lentoliikenteessä viimeisten 32 vuoden ajalta.

Jättikoneiden valtakausi päättyy

Finnair jatkaa vankasti kärkijoukossa. Nyt Finnair oli nyt kolmas, edellisvuonna neljäs, toissa vuonna viides, sitä ennen neljäs ja sitä ennen ykkönen.

Kilpailu parhaiden joukossa on jälleen kireää maksimiarvosanan ollessa 100 prosenttia. Viiden parhaimman lentoyhtiön turvallisuusindeksien erot ovat mitättömän pienet, välillä 95,28–93,01 prosenttia.

Maailman vanhimpiin lentoyhtiöihin kuuluvan Finnairin turvallisuustilasto on vakuuttava: Ei turmia suihkukoneliikenteessä eikä kuolemaan johtaneita onnettomuuksia 59 vuoteen. Finnair on ollut vuodesta toiseen parhaiden joukossa niin JACDEC-raportissa kuin myös www.airlineratings.com -raportissa.

Lentokone

Viimeisin kuolonturma tapahtui Finnairin edeltäjän, Aero Oy:n, DC-3:lle Maarianhaminassa marraskuussa vuonna 1963. DC-3 on kahdella mäntämoottorilla varustettu potkurikone, jossa versiosta riippuen enintään 34 matkustajapaikkaa.

Peräti 33 arvostelukriteeriä

JACDEC laatii selvityksen vuotuisten turvallisuuslaskelmiensa perusteella 33 eri arvostelukriteerin pohjalta kolmessa kategoriassa. Ne ovat lentoturmat ja vaaratilanteet viimeisten 30 vuoden ajalta, ympäristötekijät kuten yhtiön kotimaan toimintaympäristö ja infrastruktuuri sekä operatiiviset tekijät, kuten esimerkiksi lentoyhtiön IOSA-auditoinnit (IATA Operational Safety Audit) ja lentokonelaivaston ikä.

Luvut suhteutetaan kunkin yhtiön samassa ajassa lentämiin matkustajakilometreihin, RPK (Revenue Passenger Kilometres).

Onnettomuus- ja vaaratilannehistoriassa otetaan huomioon kuolemaan johtaneet lentoturmat, koneiden tuhoutumiset korjauskelvottomaksi (Hull Loss) sekä vakavat vaaratilanteet (läheltä-piti-tilanteet) viimeisten 30 vuoden ajalta. Kuolemaan johtaneilla turmilla on suurin painoarvo.

Turmatilastoissa on myös aikapainotus, mikä tarjoaa realistisemman kuvan nykytilanteesta vähentäen vanhimpien turmien ja vaaratilanteiden painoarvoa. Luvut suhteutetaan kunkin yhtiön samassa ajassa lentämiin matkustajakilometreihin. Ympäristötekijät-osiossa tarkastellaan lentoyhtiön kotimaan toimintaympäristöä, infrastruktuuria ja auditointeja. Lisäksi otetaan huomioon maan tyypillisiä riskitekijöitä kuten maaston muoto ja säätekijät.

Konelaivaston ikä vaikuttaa

JACDEC syynää myös lentokonelaivaston ikää ja lentoreittejä sekä tarkistaa, onko yhtiö EU:n lentokieltolistalla. Jos yhtiön lentokonelaivaston keski-ikä on 3–9 vuoden välillä, se saa siitä parhaat pisteet.

Lentoyhtiön reittiprofiilikin otetaan huomioon.

Pitkän matkan kaukoliikenteessä (koneella 1–2 lentoa vuorokaudessa) altistutaan harvemmin nousun, lähestymisen ja laskeutumisen riskitilanteisiin. Lisäksi kaukoliikenteen onnettomuus- ja vaaratilanneriski lentoasemien kiitoteillä ja asematasoilla on pienempi kuin paikallislentoliikenteessä, jossa koneella voi olla jopa 6–7 lentoa päivässä.

Turvallisuuslupaus täytyy lunastaa joka päivä

Lentoyhtiön turvallisuuskulttuuri, henkilöstön koulutus sekä lentokaluston laatu ja huolto ovat keskeisiä asioita turvallisuudessa. Turvallisuuteen vaikuttavat monet muutkin tekijät.

Esimerkiksi lentoyhtiön johdon asenne lentoturvallisuuden kehittämiseen ja ylläpitoon, lentoyhtiön raportointikulttuurin avoimuus, ulkoistettujen toimintojen laatu ja niiden valvonta (esimerkiksi huollot ja korjaukset), viranomaisvalvonnan ja lennonvarmistuksen taso, lentoasemien toiminnan taso ja infrastruktuuri, maapalvelut ja ympäristö, turvatarkastusten perusteellisuus, sää, maasto, ja monet muut tekijät, esimerkiksi rikollisuus.

Turvallisuuslupaus täytyy lunastaa joka päivä – joka lennolla uudestaan. Tarkastuslistat on käytävä huolellisesti läpi ennen jokaista lentoa. Jos miehistö on kiireinen ja väsynyt, voi jotain oleellista jäädä tarkastamatta, mikä lisää vaaratilanteen ja onnettomuuden riskiä.

Taloudellinen paine voi aiheuttaa turvallisuusriskin, mikäli yhtiön turvallisuuskulttuuri ei ole kunnossa. Edellä mainitusta kritiikistä huolimatta turvallisuustilastot ja -selvitykset antavat matkustajalle hyödyllistä tietoa siitä, mitä lentoyhtiöitä kannattaa välttää ja mitä suosia.

JACDEC-turvallisuustilasto 2023 – suuret lentoyhtiöt

Tämä listaus on koottu neljästä osiosta, joka kattaa 25 suurinta lentoyhtiötä maailmassa ja eri maanosissa. Paremmuusjärjestyslista on kerätty neljästä osiosta:

  • 25 maailman suurinta lentoyhtiötä
  • 25 Euroopan suurinta lentoyhtiötä
  • 25 suurinta lentoyhtiötä Amerikassa (Pohjois-, Keski- ja Etelä-Amerikka)
  • 25 suurinta lentoyhtiötä Aasiassa ja Afrikassa (mukaan lukien Australia)

Koska kolmen alueen suurimmista yhtiöistä osa sisältyy maailman suurimpien listalle, on tuloksena yhteensä 75 lentoyhtiön lista. Tilastossa on paremmuusjärjestyksessä edellä mainituin kriteerein suuret ja suurehkot lentoyhtiöt, jotka lentävät pääasiassa suihkukoneilla.

Sija, lentoyhtiö, indeksi*, muutos*

  1. Etihad Airways (95,28) (-)
  2. Emirates (94,55) (+)
  3. Finnair (93,81) (+)
  4. KLM (93,48) (+)
  5. Transavia (93,01) (+)
  6. Copa Airlines (92,57) (+)
  7. Jet2 (92,26) (+)
  8. Virgin Atlantic Group (91,95) (-)
  9. Vueling (91,86) (+)
  10. Westjet Airlines (91,36) (-)
  11. Jetblue Airways (91,17) (-)
  12. Easyjet (90,96) (+)
  13. Delta Air Lines (90,61) (-)
  14. Singapore Airlines (90,57) (+)
  15. Eurowings (90,46) (+)
  16. Aer Lingus (90,34) (+)
  17. Qantas (90,31) (+)
  18. Air Transat (90,24) (+)
  19. Tap Air Portugal (90,24) (-)
  20. Ryanair (90,07) (+)
  21. Air Canada (90,00) (+)
  22. Cathay Pacific Airways (89,97) (+)
  23. Spirit Airlines (89,89) (-)
  24. Southwest Airlines (89,81) (-)
  25. Frontier Airlines (89,61) (-)
  26. Aerolineas Argentinas (89,53) (-)
  27. Condor (89,11) (-)
  28. Qatar Airways (88,97) (-)
  29. Hainan Airlines (88,84) (-)
  30. WizzAir (88,51) (-)
  31. TUI Airways (UK) (88,38) (+)
  32. ANA – All Nippon Airways (88,30) (+)
  33. Sichuan Airlines (88,28) (+)
  34. Shenzhen Airlines (88,22) (+)
  35. Spring Airlines (88,21) (-)
  36. Hawaiian Airlines (88,04) (-)
  37. Lufthansa (87,89) (+)
  38. China Southern Airlines (87,81) (+)
  39. Japan Airlines (87,59) (+)
  40. Allegiant Air (87,25) (-)
  41. Juneyao Airlines (87,25) (-)
  42. IndiGo (87,11) (-)
  43. Republic Airways (86,89) (-)
  44. Skywest Airlines (86,80 (-)
  45. Alaska Airlines (86,75) (-)
  46. Xiamen Airlines (86,41) (-)
  47. British Airways (86,39) (+)
  48. Iberia (86,16) (+)
  49. United Airlines (86,09) (-)
  50. LOT Polish Airlines (85,91) (-)
  51. Swiss (85,73) (-)
  52. Air Asia Malaysia (85,70) (+)
  53. LATAM Chile (85,65) (-)
  54. Austrian Airlines (85,63) (-)
  55. Volaris (85,36) (-)
  56. Air France (84,82) (+)
  57. American Airlines (84,80) (-)
  58. Korean Air (84,46) (+)
  59. Air China (84,08) (+)
  60. Avianca Colombia (82,24) (+)
  61. GOL Linhas Aereas (82,18) (+)
  62. AeroMexico (81,66) (-)
  63. Saudi Arabian Airlines (81,12) (-)
  64. LATAM Brasil (80,82) (-)
  65. SAS Scandinavian Airlines (80,00) (+)
  66. Azul Brasilian Airlines (79,46) (+)
  67. Envoy (AA Eagle) (79,39) (-)
  68. Vietnam Airlines (79,35) (-)
  69. Pegasus Airlines (78,95) (+)
  70. China Eastern Airlines (78,81) (-)
  71. Thai Airways International (75,60) (+)
  72. Turkish Airlines (74,54) (+)
  73. Air India (74,37) (+)
  74. Aeroflot (69,87) (-)
  75. Ethiopian Airlines (66,74) (-)

*Turvallisuusriski-indeksi, 100 = paras mahdollinen

* Indeksin muutos edellisvuoteen verrattuna

 

Uudella alueellisella listaustavalla JACDEC pyrki saamaan mukaan enemmän kunkin maanosan tärkeimpiä lentoyhtiöitä, kuten sen, että esimerkiksi Euroopassa merkittävä Finnair on listalla. Aikaisemmin Finnair oli jonakin vuonna puuttunut JACDEC-vertailusta, koska ei jokaisena vuonna yltänyt maailman sadan suurimman lentoyhtiön joukkoon. Listalle pääsy perustuu yhtiöiden lentämiin matkustajakilometreihin, Revenue Passenger Kilometres (RPK).

JACDEC-selvitys saa myös kritiikkiä

Uudesta listausmenetelmästä johtuen joitakin merkittäviä, keskisuuria ja pienempiä lentoyhtiöitä on jäänyt listauksen ulkopuolelle, koska aikaisempi julkinen sadan lentoyhtiön listaus supistui nyt 75 lentoyhtiöön.

Uudesta listauksesta on jäänyt pois muun muassa norjalainen Norwegian ja indonesialainen Garuda Indonesia. Myös Airlineratings-tutkimuksessa heikosti menestynyt, vain yhden tähden saanut pakistanilainen PIA – Pakistan International Airlines puuttuu.

Lisäksi Airlineratings-raportin toiseksi paras lentoyhtiö, Uuden-Seelannin Air New Zealand, puuttuu.

Kansainvälinen ilmailuyhteisö ja jotkut lentoyhtiöt ovat kritisoineet JACDEC-selvityksen tuloslistoja, koska ne käsittävät vain hyvin rajallisen osan maailman tärkeimmistä lentoyhtiöistä. Vaikka JACDEC-vertailun arvostelukriteerit ovat laajat, saksalaisessa Aero International -lehdessä julkaistu suppea 75 lentoyhtiön ranking -lista (paremmuusjärjestyslista) heikentää JACDEC-selvityksen merkitystä maailman lentoyhtiöiden turvallisuusvertailussa.

Vertailun vuoksi australialainen Airlineratings.com selvittää vertailussaan 355 lentoyhtiön turvallisuuden ja lisäksi muutakin, kuten palvelutason ja turvallisuuden koronavirusta vastaan. JACDEC-vertailu on suppea, koska moni tärkeä ja suomalaistenkin käyttämä lentoyhtiö puuttuu vertailusta. Lentomatkustajan kannalta Airlineratings-selvitys antaa enemmän ja se on Jacdec-selvitystä hyödyllisempi työkalu lentoyhtiöiden vertailuun.

Qatar Airways

Auditoinnit tärkeitä turvallisuuden takaajia

Auditoinneista tärkein on lentoyhtiön kotimaan ICAO/USOAP-auditointi, jossa on kahdeksan turvallisuusparametriä. ICAO (International Civil Aviation Organisation) on Kansainvälinen siviili-ilmailujärjestö, joka auditoi maat USOAP-ohjelman mukaan (Universal Safety Oversight Audit Programme). ICAO kiinnittää huomiota maan ilmailua tukevaan infrastruktuuriin ja organisaatioihin.

Täyttääkö yhtiön kotimaa ICAO:n auditoinnin kahdeksan turvallisuusparametriä? Ne ovat lainsäädäntö, organisaatio, lisensiointi, operaatiot, lentokelpoisuus, onnettomuustutkinta, lennonvarmistuspalvelut (lennonjohto) ja lentoasemat.

ICAOn USOAP-auditointi on lentoyhtiön kotimaan lentotoiminnan laatumittari, jossa kiinnitetään erityistä huomiota turvallisuuteen, esimerkkinä mainittakoon vaikkapa vaatimukset lennonvarmistuspalveluista, lentokoneiden huoltotoiminnan raportointijärjestelmästä tai turvallisuustutkinnasta onnettomuuden tai vakavan vaaratilanteen jälkeen.

Lentoyhtiön operatiivisia tekijöitä ovat muun muassa IATA:n IOSA-auditointi, FAA:n IASA-auditointi, lentokonelaivaston ikä, reittiprofiili ja selvitys siitä, onko yhtiö EU:n lentokieltolistalla.

Kansainvälisen ilmakuljetusliitto IATA (International Air Transport Association) auditoi jäsenyhtiönsä joka toinen vuosi IOSA (IATA Operational Safety Audit) -tarkastuksin. IOSA-auditoinnin voi myös teettää, vaikka yhtiö ei olisikaan IATA:n jäsen. Perusteellinen auditointi käsittää peräti 1 067 kohtaa. IATA:n ulkopuolisille yhtiöille IOSA-auditointi on vapaaehtoinen.

JACDEC tutkii myös Yhdysvaltain ilmailuviranomaisen FAA:n (Federal Aviation Administration) IASA-auditoinnin, The International Aviation Safety Assessment (IASA).

Jaa artikkeli