16.1.2023

GTÜ-katsastus: pikkuautojen vähävikaisina loistavat sähköautot

Nissan Leaf 40 kWh Tekna

Viiteen miljoonaan katsastukseen perustuva saksalainen GTÜ-katsastustilasto paljastaa vähävikaiset ja runsasvikaiset automallit. Pienissä autoissa sähköautot pärjäävät mainiosti nuoremmissa ikäryhmissä.

Pikkuautojen luokassa sähköautot osoittautuvat varsin vähävikaisiksi. Tieto paljastuu kattavasta saksalaisesta katsastustilastosta, joka viiden miljoonan katsastuksen perustella erottelee jyvät akanoista eli vähävikaiset automallit vikaherkistä automalleista. GTÜ-katsastustilaston tulokset on julkaistu autojen kokoluokittain (8 ryhmää), joista kussakin viisi autojen ikäryhmää.

Määräaikaiskatsastuksista Saksassa tehty tilasto paljastaa pikkuautojen luokassa sähköautojen hyvän menestyksen kolmessa nuorimmassa ikäryhmässä. Tässä raportissa pikkuautojen luokkaan sijoitettu pienemmän keskiluokan Nissan Leaf on toistamiseen vähävikaisin pikkuauto (vikaindeksi 1,08) nuorimmassa 1–3-vuotiaiden ryhmässä, jossa BMW i3 sijoittui nyt toiseksi jo kolmannen kerran.

BMW i3 -sähköauto on pikkuautojen paras 4–5-vuotiaiden ja 6–7-vuotiaiden ikäryhmissä. Nissan Leaf ei ole tilastossa vanhemmissa ikäryhmissä. Pari vuotta sitten katsastustilastossa mainiosti menestyneen Renault Zoe -sähköauton sijoitukset putosivat: Zoe on 1–3-vuotiaissa sijalla 16, 4–5-vuotiaissa sijalla 9 ja 6–7-vuotiaissa sijalla 11. Ilmeisesti jonkinlaista laadun vaihtelua eri tuotantovuosien välillä? Renault Zoe kärsii alustan pyöräntuennan ja ohjauslaitteiden ongelmista.

Parhaat ja vähävikaisimmat nuorimmasta vanhimpaan ikäluokkaan ovat Nissan Leaf, BMW i3, BMW i3, Toyota Yaris ja Toyota Yaris. Nuorimman ikäluokan kolme parasta ovat Nissan Leaf, BMW i3 ja Audi A1.
Japanilaiset bensiinikäyttöiset pikkuautot ovat vahvoilla ottamalla kaksoisvoiton kahdesssa vanhimmassa ikäryhmässä.

Dacia Sandero 90TCe aut. Comfort

Pikkuautojen heikoimmat ja runsasvikaisimmat mallit nuorimmasta vanhimpaan ikäryhmään ovat Dacia Sandero, Fiat Punto, Fiat Punto, Fiat Punto ja Fiat Panda. Nuorimman ikäryhmän kolme huonointa ovat Dacia Sandero, Mitsubishi Space Star ja Fiat Punto.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Viisi miljoonaa katsastusta

Viiden miljoonan määräaikaiskatsastuksen perusteella voi tiivistää, että saksalaiset autot ovat useimmiten kärjessä, japanilaiset pärjäävät erityisesti vanhemmissa ikäryhmissä, mutta korealaisten ja ranskalaisten sijoitukset vaihtelevat suuresti ja halpamerkki Dacia on useimmiten hännillä. Pienet sähköautot, BMW i3 ja Nissan Leaf ovat osoittautuneet vähävikaisiksi.

GTÜ (Gesellschaft für Technische Überwachung mbH) on Saksan kolmanneksi suurin katsastusorganisaatio TÜVin ja Dekran jälkeen. GTÜ-raportin 2023 viisi miljoonaa määräaikaiskatsastusta on tehty puolentoista vuoden aikana välillä 1.1.2021–30.6.2022. Raportissa on 250 automallia.

Viisi eri ikäryhmää

Automallit ovat paremmuusjärjestyksessä viidessä eri ikäryhmässä ja kahdeksassa eri kokoluokassa, mikä helpottaa tietyn kokoluokan automallien vertailua.

Keskimääräiset ajomäärät kokoluokittain ja ikäryhmittäin kerrotaan. Edustusluokan autoilla ja isoilla autoilla ajetaan enemmän, pikkuautoilla sekä urheilu- ja avoautoilla vähemmän.

Ei niin hyvää, ettei jotain huonoakin: automallikohtaisia keskimääräisiä ajomääriä ei mainita, mikä on raportin suurin heikkous. Esimerkiksi tila-autojen ja katumaasturien ryhmissä on hyvin erikokoisia malleja, joiden ajomäärät poikkeavat suuresti toisistaan. Tieto kunkin mallin keskimääräisestä mittarilukemasta auttaisi suhteuttamaan vikamäärän mallin ajomäärään.

Ohjaus, jarrut, pyöräntuenta, valot…

GTÜ-vikaindeksi on katsastuksessa havaittujen vikojen määrä sataa autoa kohti seitsemässä pääkohdassa, joita ovat akselistot ja pyöräntuenta, ohjaus, jarrut, kori ja alusta, sähköjärjestelmä ja valot, öljyvuodot ja pakoputkisto/päästöt. Viat näissä kohteissa vaikuttavat merkittävästi turvallisuuteen tai ympäristöön tai aiheuttavat suuria korjauskustannuksia. Kuljettajan huolimattomuudesta aiheutuneita kulutusosien vikoja ei ole noteerattu, kuten esimerkiksi kuluneet renkaat.

Suositun sähköauton, Renault Zoen suurin vikakohde ovat akselistot ja pyöräntuenta sekä yli 4-vuotiaissa lisäksi ohjauslaitteet. Hyvin menestyneissä Nissan Leafissa ja BMW i3:ssa oli todella vähän vikoja, lähinnä jonkin verran jarrulevyissä.

Renault Zoe

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Laatuerot paljastuvat

Automallien laatuerot näkyvät selvimmin nuorimmassa ikäryhmässä. Pääosa kilometreistä tai jopa kaikki on ajettu takuuaikana – takuun pituudesta riippuen.

Vanhemmissa ikäryhmissä auton kuntoon vaikuttavat mallin laadun ohella myös käyttäjän huolellisuus, määräaikaishuoltojen teettäminen, vikojen korjauttaminen, ajo-olosuhteet, ajotapa ja erot eri mallien ajomäärissä.

Pikkuautot, 10 parasta ja 10 huonointa ikäryhmittäin

1–3-vuotiaat pikkuautot

Sija, automalli, vikaindeksi

  • Nissan Leaf (1,08)
  • BMW i3 (1,31)
  • Audi A1 (1,67)
  • Toyota Yaris (2,49)
  • Seat Ibiza (2,70)
  • Mazda 2 (2,76)
  • Mini (2,80)
  • DS 3 (2,82)
  • Kia Picanto (2,96)
  • Suzuki Swift (3,06)

..

  • Seat Mii (5,40)
  • Citroën C3 (5,55)
  • Renault Twingo (5,62)
  • Ford Ka (5,64)
  • Škoda Citigo (5,77)
  • Nissan Micra (6,43)
  • Toyota Aygo (6,55)
  • Fiat Punto (7,26)
  • Mitsubishi Space Star (8,52)
  • Dacia Sandero (10,71)

Keskimääräinen ajomäärä 30 000 km

4–5-vuotiaat pikkuautot

Sija, automalli, vikaindeksi

  • BMW i3 (2,26)
  • Toyota Yaris (3,94)
  • Mini (4,11)
  • Audi A1 (4,57)
  • Mazda 2 (5,03)
  • Hyundai i20 (6,48)
  • Honda Jazz (6,85)
  • Volkswagen Polo (7,19)
  • Renault Zoe (7,50)
  • Opel Adam (7,77)

..

  • DS 3 (10,42)
  • Renault Twingo (11,17)
  • Ford Ka (11,29)
  • Fiat Panda (11,41)
  • Citroën C3 (11,49)
  • Hyundai i10 (12,18)
  • Renault Clio (12,97)
  • Nissan Micra (13,08)
  • Dacia Sandero (14,19)
  • Fiat Punto (15,05)

Keskimääräinen ajomäärä 50 000 km

6–7-vuotiaat pikkuautot

Sija, automalli, vikaindeksi

  • BMW i3 (4,55)
  • Mazda 2 (7,37)
  • Audi A1 (9,01)
  • Honda Jazz (9,16)
  • Mini (9,36)
  • Toyota Yaris (10,68)
  • Peugeot 108 (10,97)
  • Mitsubishi Space Star (13,41)
  • Opel Adam (13,84)
  • Toyota Aygo (13,92)

..

  • Ford Ka (19,84)
  • Renault Twingo (21,11)
  • Hyundai i10 (21,15)
  • Citroën C3 (21,43)
  • Kia Rio (21,80)
  • Hyundai i20 (21,82)
  • Renault Clio (22,67)
  • Dacia Sandero (22,78)
  • DS 3 (24,09)
  • Fiat Punto (25,60)

Keskimääräinen ajomäärä 70 000 km

8–9-vuotiaat pikkuautot

Sija, automalli, vikaindeksi

  • Toyota Yaris (15,24)
  • Mitsubishi Space Star (15,29)
  • Honda Jazz (15,96)
  • Audi A1 (16,05)
  • Mazda 2 (18,44)
  • Mini (18,77)
  • Seat Mii (20,05)
  • Smart Fortwo (20,65)
  • Škoda Citigo (20,67)
  • Toyota Aygo (21,70)

..

  • Ford Ka (34,34)
  • DS 3 (34,83)
  • Opel Corsa (34,98)
  • Hyundai i10 (35,06)
  • Renault Clio (37,34)
  • Renault Twingo (37,83)
  • Alfa Romeo Mito (37,88)
  • Kia Rio (38,53)
  • Hyundai i20 (39,52)
  • Fiat Punto (44,72)

Keskimääräinen ajomäärä 90 000 km

Yli 9-vuotiaat pikkuautot

Sija, automalli, vikaindeksi

  • Toyota Yaris (20,03)
  • Honda Jazz (20,73)
  • Škoda Citigo (25,69)
  • Audi A1 (25,79)
  • Volkswagen Up (28,78)
  • Seat Mii (30,20)
  • Smart Fortwo (32,00)
  • Mini (32,93)
  • Mazda 2 (34,39)
  • Ford Fiesta (35,99)

..

  • Peugeot 208 (55,91)
  • Alfa Romeo Mito (56,13)
  • Hyundai i10 (56,14)
  • Citroën C3 (56,25)
  • Kia Picanto (56,56)
  • Dacia Sandero (57,27)
  • Renault Twingo (59,26)
  • Renault Clio (60,93)
  • Fiat Punto (62,39)
  • Fiat Panda (62,63)

Keskimääräinen ajomäärä 110 000 km (9–11-vuotiaat)

sytytystulppien vaihtaminen

Katsastustilastot eivät kerro kaikkea laatueroista

Katsastustilastojen julkistamista arvostellaan siitä, että ne eivät kerro kaikenlaisista vioista. Eivät kerrokaan, mutta katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista automallien turvallisuuteen ja ympäristöön vaikuttavista vioista. Katsastuksessa havaitut merkittävimmät isot viat liittyvät yleensä akselistoihin, pyöräntuentaan, ohjauslaitteisiin ja niiden nivelten kulumiseen, jarruihin ja pakokaasupäästöihin.

Kilometrien karttuessa ja auton ikääntyessä auton hoidolla, määräaikaishuoltojen teettämisellä, vikojen korjauttamisella, ajo-olosuhteilla ja ajotavalla on ratkaiseva merkitys auton tekniseen kuntoon – automallin laadun ohella.

Tiepalveluraporteissa todetut tielle pysäyttäneet viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat. Tielle pysäyttävistä teknisistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin, erityisesti akun simahtamiseen. Akkuviat ovat yleisiä polttomoottoriautojen käynnistysakuissa. Myös sähköautoissa on ollut akkuvikoja. Nämä viat keskittyvät sähköauton 12 voltin ohjainlaite- ja käynnistysakkuun. Sen sijaan sähköautojen varsinainen sähkötekniikka, kuten korkeajänniteakut, sähkömoottorit ja latausjärjestelmä ovat toistaiseksi osoittautuneet varsin luotettaviksi, mutta kovin pitkäaikaista kokemusta näistä ei vielä ole.

Katsastus- ja tiepalvelutilastot eivät kerro ihan kaikista automallien vioista. Joidenkin automallien kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle.

Nämä viat tulevat tiepalveluraporttiin vain silloin, kun ne keskeyttävät ajamisen yllättäen kesken matkan. Usein tällainen vika ilmaisee itsensä alkuvaiheessa esimerkiksi tehottomuudella, metelillä tai värinällä ja auto ajetaan tai hinautetaan korjaamoon. Vakava moottori- tai vaihteistovika korjautetaan ennen matkalle lähtöä tai määräaikaiskatsastukseen menoa.

Lisäksi tulevat korjauskehotukseen eli takaisinkutsuun johtaneet vikamahdollisuudet, joista tiedotetaan autojen omistajille. Takaisinkutsuvikojen lista löytyy Traficomin verkkosivuilta.

Suosittujen automallien Tyyppiviat-tietopankki löytyy Moottorin verkkosivuilta. Siihen on katsastus- ja tiepalveluraporttien lisäksi koottu tietoja auton omistajien ilmoittamista vioista sekä takaisinkutsukampanjoista Suomessa ja Saksassa.

Teksti: Timo Turkula Kuvat: Moottorin arkisto, valmistajat Lähde: Auto Zeitung GTÜ Gebraucht-report 2023 (käytettyjen autojen opas) 196 sivua, hinta Saksassa 5,90 euroa. 

Luetuimmat