15.3.2016

Järkyt erot autojen hylkäyksissä

Katsastus

Katsastus paljastaa: tuoreissakin autoissa isoja laatueroja.

Katsastuksen hylkäysmäärissä on huikeita eroja jo kolmen vuoden ikäisissä autoissa, selviää tuoreesta A-Katsastuksen hylkäystilastosta. Se paljastaa vähävikaiset ja kehnot.

A-Katsastus julkaisi henkilöautojen merkki- ja mallikohtaisen hylkäystilaston jo kahdeksannen kerran.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Toyota ylivoimaisesti paras

Kolme mallia selvitti määräaikaiskatsastuksen puhtain paperein, ilman hylkäyksiä. Kolmivuotiaan Honda Jazzin sekä viisivuotiaiden Toyota Land Cruiserin ja Audi Q5:n hylkäysprosentti on 0,00.

Kun otetaan huomioon kaikki ikäryhmät, on Toyota ylivoimaisesti paras: Toyota nappasi TOP 10 -sijoituksia kaikkiaan 43 kappaletta 11 eri ikäryhmässä, 39 prosenttia kaikista TOP 10 -sijoituksista!

Selvät erot jo kolmevuotiaissa

Hylkäysmäärissä on huikeita eroja jo kolmen vuoden ikäisissä autoissa: Honda Jazz selvisi puhtain paperein, hylkäyksiä 0,00 prosenttia. Toyota Corolla oli toisena (hylkäyksiä 0,31 pros.) ja Škoda Roomster ja Suzuki SX4 ovat tasatuloksella kolmantena (0,69 pros.).

Kolmivuotiaiden seuraavaksi parhaat ovat Volkswagen Up!, Škoda Citigo, Toyota Yaris, Audi Q3, Nissan Juke, Mercedes-Benz GLK ja Toyota Aygo (kullakin hylkäyksiä alle prosentin verran). Kolmivuotiaiden keskimääräinen hylkäysprosentti on 3,13 ja matkamittarilukema 63 000 km.

”Tavallisista” henkilöautoista kolmivuotiaiden heikoimmin sijoittuivat Citroën C5 (10,99 pros.), Volvo V70 (8,98 pros.) ja Kia Venga (8,44 pros.).

Pikkubussit kehnoja

Kolmivuotiaiden huonoimmat ovat pikkubusseja: Volkswagen Transporter Kombi (hylkäyksiä 20,79 pros.) ja Mercedes-Benz Sprinter (14,63 pros.).

Tärkeänä osasyynä suureen hylkäysmäärään on suuri ajomäärä (180 000 km ja 176 000 km), mikä on lähes kolminkertainen kolmevuotiaiden keskiarvoon (63 000 km) verrattuna ja noin viisikertainen pikkuautoihin verrattuna.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Viisivuotiaissa erot kasvavat

On hämmästyttävää, että kaksi mallia, Toyota Land Cruiser ja Audi Q5 selvisivät määräaikaiskatsastuksissa vielä viisivuotiaina puhtain paperein hylkäysprosentilla 0,00! Seuraavaksi parhaista, Audi A4 ja Toyota Auris, hylättiin alle kaksi prosenttia.

Viisivuotiaiden keskimääräinen hylkäysprosentti on 6,29 ja mittarilukema 99 000 km.

Myös viisivuotiaiden eniten hylätyt ovat pikkubusseja, Volkswagen Transporter Kombi (19,87 pros.) ja Mercedes-Benz Sprinter (19,83 pros.).

”Tavallisista” henkilöautoista eniten hylättyjä viisivuotiaina ovat Peugeot 5008 (18,06), Renault Clio (17,48 pros.) ja Peugeot 3008 (15,5 pros.).

Murheenkryyninä Dodge Caliber

Seitsenvuotiaana parhaimman ja huonoimman ero vielä korostuu. Ikäryhmän parhaasta, Toyota Prius -hybridistä hylättiin vain 2,86 prosenttia. Heikoin malli on Dodge Caliber, joista hylättiin 44,35 prosenttia. Caliberin hylkäyprosentti on lähes 16-kertainen Priukseen verrattuna. Ajomääräkään ei selvitä eroa, sillä Toyota Priuksen keskimääräinen mittarilukema on 126 000 km ja Dodge Caliberin 120 000 km.

Seitsenvuotiaiden keskimääräinen hylkäysprosentti on 11,26 ja mittarilukema 141 000 km.

Koko tilaston eniten hylätty automalli on yhdeksänvuotias Dodge Caliber vuosimallia 2006, joista hylättiin yli puolet, peräti 54,09 prosenttia keskimääräisellä mittarilukemalla 153 000 km.

760 000 katsastusta

A-Katsastus katsasti vuonna 2015 kaikkiaan 760 000 henkilöautoa. Lähes joka neljäs henkilöauto hylättiin (hylkäysprosentti 24,1).

A-Katsastuksen tilaston suuri etu on se, että tilastossa on mainittu mallien matkamittarilukemat. Ajokilometrimäärä auttaa suhteuttamaan vikamäärän mallin ajomäärään. Tilastossa on mainittu myös kunkin ikäryhmän keskimääräinen hylkäysprosentti ja mittarilukema. Ne auttavat vertailussa. Tilastossa on kaikkiaan 11 ikäryhmää, tiedot vuosina 2001–2010 ja 2012 käyttöönotetuista henkilöautoista. Mukana ovat mallit, joita on katsastettu vähintään sata kappaletta ikäryhmässään. Mallien yleisimmät hylkäykseen johtaneet viat on mainittu, mikäli vikoja on vähintään kymmenessä tietyn mallisessa autossa ikäryhmässään.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Vain vakavat viat

Tilastossa näkyvät vain vakavat, hylkäykseen johtaneet viat. Nämä merkittävät viat voivat aiheuttaa vakavaa vaaraa liikenneturvallisuudelle tai huomattavaa haittaa ympäristölle. Ne edellyttävät, että vian korjaamisen jälkeen auto tuodaan katsastusasemalle jälkitarkastukseen.

Merkittävimmät muutokset edelliseen vuoteen verrattuna liittyvät jarruihin ja jousitukseen, joissa havaittujen vakavien vikojen määrä kasvoi. Heilahduksenvaimentimiin liittyvien vikojen osuus laski edellisestä vuodesta.

A-Katsastus on julkaissut tilastoja vuodesta 2009, ja havaittujen vikojen määrät ovat tänä aikana kasvaneet. Vuonna 2009 katsastuksissa havaittiin 108 vikaa jokaista sataa katsastusta kohti. Viime vuonna vastaava luku oli 113 vikaa. Syitä kehitykseen on osaltaan löydettävissä autokannan vanhenemisesta ja Suomen muuta Eurooppaa vaihtelevammasta ilmastosta.

Hylkäyksen aiheuttavat vikaryhmät Suomessa:

Vikaryhmä

Prosenttia (%)

Käyttöjarru9,9
Pakokaasupäästöt7,4
Etuakselisto6,1
Seisontajarru4,9
Alusta3,6
Ohjauslaitteet3,6
Renkaat2,2
Iskunvaimennus2,1
Jousitus2,0
Taka-akselisto1,6
Asiapaperit1,0

Top 10 ja Flop 10 -tilasto paljastaa merkkien paremmuuden

Toyotan ylivoimaa

Saksalaisiin tilastoihin eroa tulee muun muassa siinä, että Suomessa japanilaisilla ja korealaisilla merkeillä on suurempi suosio kuin Saksassa ja sikäli useammalla japanilaisella ja korealaisella mallilla mahdollisuus päästä tilastoon kuin Saksassa. Tilastoon mahtuvat vain suositut mallit ja vuosimallit.

Mittavista takaisinkutsukampanjoista kärsinyt Toyota on edelleen ylivoimaisesti tilaston laadukkain automerkki. Takaisinkutsujen suuri määrä ei välttämättä kerro heikosta laadusta, vaan asiakkaista huolehtimisesta. Pienetkin vian mahdollisuudet halutaan tarkastaa mittavien takaisinkutsukampanjoiden avulla.

Valmistusmaa ei välttämättä vaikuta laatuun. Sitä tärkeämpää on valmistajan laatukulttuuri ja laadunvalvonta, jota noudatetaan kaikilla tehtailla. Toyotaa valmistetaan Japanin ohella Euroopassa muun muassa Tsekissä, Ranskassa, Britanniassa ja Turkissa.

Honda nappasi toiseksi eniten TOP 10 -sijoituksia. Audi otti pronssia ja Ford neljännen tilan luotettavan Ford Fiestan ansiosta.

Jaossa yhteensä kärki- ja hännillä-sijoituksia

Toyota ansaitsi 10 kärjessä (Top 10) -sijoituksia ylivoimaisesti eniten, huikeat 43 kappaletta, seuraavina Honda (13), Audi (10), Ford (9), Volkswagen (7), Nissan (5), Hyundai ja Subaru (4), Mazda, Škoda ja Volvo (3), Opel ja Suzuki (2), Mercedes-Benz ja Saab (1).

10 hännillä (Flop 10) listalta löytyvät Renault (14 kertaa), Chrysler (11), Citroën ja Mercedes-Benz (10), Fiat ja Peugeot (9), Volkswagen (8), Opel (6), BMW, Dodge, Kia ja Mazda (4), Alfa Romeo, Chevrolet ja Volvo (3), Ford ja Hyundai (2), Daewoo, Honda, Škoda ja Subaru (1).

Sama merkki voi löytyä 10 kärjessä- tai 10 hännillä -listasta, kuten esimerkiksi Mercedes-Benz, Volkswagen, Ford ja Volvo. Esimerkiksi Volkswagen Transporterin, Mercedes-Benz Sprinterin ja E-sarjan ja Volvo V70:n suuret ajomäärät lisäävät hylkäyksien määrää.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Katso miten oma autosi sijoittuu!

Vuoden 2015 henkilöautojen hylkäystilasto löytyy kokonaisuudessaan A-Katsastuksen verkkopalvelusta.

Tilastoa voi suodattaa esimerkiksi oman ajoneuvon käyttöönottovuoden, merkin tai mallin mukaan.

www.a-katsastus.fi/vikatilasto

Katsastusta tarvitaan

Säännöllisesti tehtävillä katsastuksilla ja auton huolellisella kunnossapidolla on Suomen vaativissa olosuhteissa erittäin tärkeä merkitys liikenneturvallisuudelle. Katsastusjärjestelmä pakottaa korjauksiin ja eliminoi romukuntoiset pois liikenteestä. Positiivinen asia on, että nykyjärjestelmällä on teknisten vikojen osuus onnettomuuksien aiheuttajana kyetty pitämään alhaisena.

Autot yhä luotettavampia

A-Katsastuksen teknisen johtajan Hannu Pellikan mukaan autojen luotettavuus on kehittynyt positiiviseen suuntaan jo pitkään, mutta siitä huolimatta Suomessa ilmenee ongelmia monen automerkin osalta jo ensimmäisessä katsastuksessa. Huomionarvoista on myös erittäin suuret erot eri merkkisten autojen hylkäyksissä jo ensimmäisestä katsastuksesta lähtien.

– Autojen kestävyyden kannalta Suomen ilmasto-olosuhteet ovat haasteelliset. Erityisesti tämä näkyy jarrujen mekaanisten osien sekä etuakseliston ja ohjauslaitteiden nivelien kulumisena. Uudehkojen autojen hylkäys katsastuksessa liittyykin pääsääntöisesti juuri näihin vikoihin, Pellikka kertoo.

Auton iän ja kilometrien ja sitä myötä myös kulumisen kasvaessa katsastuksessa havaittujen vikojen määrä luonnollisesti lisääntyy.

– Kolmevuotiaiden autojen katsastuksessa havaitaan keskimäärin 20 vikaa sataa katsastusta kohti. Jo seitsemän vuotta vanhoilla autoilla katsastuksessa havaittujen vikojen määrä moninkertaistuu kolmivuotiaisiin autoihin verrattuna.

Hylkäysprosentit nousevat jyrkästi auton iän myötä: Kolmevuotiaista hylätään keskimäärin vain 3,13 prosenttia, mutta 14-vuotiaista jo joka kolmas.

Monen tekijän summa

Hylkäysprosenttiin vaikuttavat auton laadun ohella myös monet muutkin tekijät:

A-Katsastus on listannut seuraavat tekijät: Auton ikä, vuotuinen ajomäärä, käyttöolosuhteet, ennakkotarkastus korjaamolla, säännöllinen huolto, merkki ja malli sekä auton käyttötapa (esimerkiksi ”repivä/rauhallinen ajotyyli”).

Uusimmassa, kolmivuotiaiden ryhmässä katsastusraportti kertoo selkeimmin laatueroista, sillä kilometrit on ajettu pääosin tai kokonaan takuuaikana ja auto on yleensä huollettu säännöllisesti.

Kilometrien karttuessa ja auton ikääntyessä auton hoidolla, määräaikaishuolloilla, vikojen korjauttamisella, ajo-olosuhteilla ja ajotavalla on ratkaiseva merkitys auton tekniseen kuntoon - mallin laadun ohella.

Tielle jättää sähkövika

Katsastuksessa havaitut viat ovat erilaisia kuin auton tielle pysäyttävät tekniset viat, joista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin. Pelkästään akkuviat muodostavat kolmanneksen kaikista tielle pysäyttävistä vioista kattavan saksalaisen ADAC-tiepalveluraportin mukaan.

Katsastustilastojen puutteena on myös se, että katsastustilastot eivät kerro kaikista autojen tyyppivioista. Esimerkiksi joidenkin mallien kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, kuten turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai DSG-kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät katsastusraportin ulkopuolelle.

Tällaiset viat keskeyttävät ajamisen kokonaan tai ilmaisevat metelillä ja värinällä vakavasta viasta, joka korjautetaan ennen katsastukseen menoa.

Suosittujen automallien tyyppivikatilastoja löytyy esimerkiksi Moottori-lehden verkkosivuilta, www.moottori.fi Vikatietolista sisältää sadan suositun mallin tyyppiviat. Lista päivitetään kerran vuodessa juhannukseen mennessä.

Teksti: Timo Turkula Kuvat: Antti Hentinen

Lue lisää katsastuksista:

Luetuimmat