5.1.2018

Kännykän käyttö liikennevaloissa saattaa kohta olla sallittua

kännykän käyttö autossa puhelin

Viestintävälineiden käyttöä ajon aikana täsmennetään, jos hallituksen esitys uudeksi tieliikennelaiksi hyväksytään eduskunnassa.

Liikennevaloihin pysähtynyt autoilija saa jatkossa pidellä puhelinta kädessään esimerkiksi viestien naputtelua tai puhelujen soittamista varten, jos hallituksen 23. marraskuuta antama esitys uudeksi tieliikennelaiksi menee eduskunnassa läpi.

Muutos toisi selvän vapautuksen, sillä tähän asti kännykän käyttö liikennevaloissa on ollut kiellettyä ilman asiaan kuuluvaa hands free -laitetta. Sen sijaan ajon aikana älypuhelimeen ei saisi uudenkaan lain voimaantulon myötä koskea.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ennen myös pysähdyksissä…

Nykyisessä laissa ilmaisu ”ajon aikana” on tarkoittanut myös sitä, että ajoneuvo on ”pysäytettynä esimerkiksi liikennevalojen, muun liikenteen tai liikenne-esteen takia, jolloin kuljettajan tulee olla valmiina lähtemään liikkeelle millä hetkellä hyvänsä”.

Käyttörajoitus ei ole koskenut tilanteita, joissa ”ajoneuvo on pysäytetty pysähtymiselle sallittuun paikkaan niin, että pysähtyminen ei estä tai häiritse muuta liikennettä”.

Matkapuhelimeen on saanut puhua pitämällä sitä kädessä myös silloin, kun liikenne on täysin pysähtynyt esimerkiksi liikenneonnettomuuden takia.

…nyt vain liikkeessä

Uudessa lakiehdotuksessa tuo ”ajon aikana” tarkoittaisi ”tosiasiallista kuljettamista”, siis tilannetta, jolloin ajoneuvo on liikkeessä.

”Ajoneuvon tai raitiovaunun ollessa pysähdyksissä, esimerkiksi liikennevalojen johdosta tai muun ajoneuvoliikenteen vuoksi viestintävälineen käyttö ei olisi kiellettyä”, ehdotuksen perusteluissa todetaan.

Heti perään seuraa kuitenkin tärkeä täsmennys: ”Viestintävälineen käyttö ei kuitenkaan saisi haitata kuljettajan valmistautumista liikennevalojen vaihtumista seuraavaan liikennetilanteeseen”.

Täsmennys juontanee juurensa viimekeväiseen lausuntokierrokseen, missä asiantuntijatahot saivat kertoa lakiluonnoksesta painavan sanansa. Muun muassa Liikenneturva ja poliisi vetosivat omissa lausunnoissaan juuri siihen, että liikennetilanne vaatii kuljettajalta tarkkaavaisuutta, vaikka valo olisikin punaisella.

Kattaa radiopuhelimetkin

Lakiehdotuksessa täsmennetään viestintävälineen käsitettä laajemminkin. Aiemmin lakiteksti tunsi vain matkapuhelimen hands free -pakon, mutta uuden lain myötä se laajenisi muun muassa radiopuhelimiin.

– Nyt puhutaan viestintävälineestä, mikä kattaisi kaikki pädit, telepäätelaitteet ja radiopuhelimet, lakiehdotuksen valmistelijana toiminut liikenneneuvos Kimmo Kiiski liikenne- ja viestintäministeriöstä kertoo.

– Sinänsä kädet vapaana puhumista helpottava tekniikka on jo täällä. Lähes kaikissa uusissa autoissa on sisäänrakennettu hands free -laitteisto ja yhä paremmin toimivat puheohjausjärjestelmät.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kauko-ohjaus mukaan

Lakiehdotus kurkistaa mielenkiintoisella tavalla myös uuteen teknologiaan. Taustalla ovat ajoneuvoissa yleistyvät automaattiset ohjausjärjestelmät, jotka parantavat hallituksen esityksen mukaan liikenneturvallisuutta, ja joiden käyttöä tulisi tästä syystä edistää, ei estää.

Esityksessä mainitaan ajoneuvon avaimeen yhdistetyt mobiilit pysäköintiavustimet, jotka eivät edellytä kosketusta ohjauspyörään ajoneuvon sisällä. Kokeilimme tällaista järjestelmää jo syksyllä 2016 koeajossamme olleessa BMW 7-sarjassa.

https://youtube.com/watch?v=dNlpaGvqHvI

Uuden lain voimaantulon myötä ajoneuvoon hyväksyttyä automaattista pysäköintitoimintoa olisi sallittua käyttää, vaikka se edellyttäisi esimerkiksi telepäätelaitteen kuten matkapuhelimen pitämistä kädessä.

Muutoksia vielä luvassa

Hallituksen esitys uudeksi tieliikennelaiksi on parhaillaan eduskunnan valiokuntakäsittelyssä. Laki on tarkoitettu pääosin astumaan voimaan vuoden 2019 aikana.

– Pitää muistaa, että kyseessä on vasta hallituksen esitys. Siihen voi tulla vielä monia uudistuksia ja muutoksia, ja eräät esityksen kohdat herättävät varmasti vielä kiivasta keskustelua, liikenneneuvos Kiiski toteaa.

Teksti: Jussi Saarinen Kuvat ja video Jari Saarentaus

Luetuimmat