17.9.2022 Liikenne Kehno rengas pidentää jarrutusmatkaa – riski kuolonkolareihin merkittävä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Renkaat ovat olleet riskitekijä joka seitsemännessä henkilö- ja pakettiautoilijan aiheuttamassa kuolonkolarissa vuosina 2000–2020 eli vuosittain keskimäärin 27 kuolonkolarissa. Syksyn tullen eli juuri nyt on syytä tarkastaa, millaiset kumitassut ovat oman auton alla. Kehnot tai sopimattomat renkaat ovat merkittävä riskitekijä liikenteessä. Onnettomuustietoinstituutti (OTI) muistuttaa, että kuluneet renkaat ja matalat urat pidentävät jarrutusmatkoja sadekelillä ja märällä tiellä. OTI muistuttaa mieliin, että renkaat olivat riskitekijä joka seitsemännessä henkilö- ja pakettiautoilijan aiheuttamassa kuolonkolarissa 2000–2020 eli vuosittain keskimäärin 27 kuolonkolarissa. Huonokuntoiset renkaat olivat mukana riskitekijöinä liki puolessa (46,3 %) näistä onnettomuuksista. Sopimaton rengastus oli puolestaan mukana 31,2 %:ssa näissä kolareissa. Sopimaton rengastus tarkoittaa keliin sopimattomia renkaita, ominaisuuksiltaan erilaisia renkaita sekä ajoneuvoon sopimattomia renkaita. Aiheuttajina vuosien 2000–2020 onnettomuuksissa olleiden henkilö- ja pakettiautojen ajo-ominaisuuksiin liittyvistä riskitekijöistä renkaat olivat mukana yli puolessa (52,8 %) tapauksista, OTIn liikenneturvallisuuspäällikkö Esa Räty taustoittaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Auton käsittelyvirheet kostautuvat OTI-vuosiraportti 2020 kertoo paljon kiinnostavaa henkilöautojen vakavien onnettomuuksien riskitekijöistä. Raportin taustalla on kattava aineisto eli Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien tutkimat kuolemaan johtaneet tieliikenneonnettomuudet vuonna 2020. OTIn raportin mukaan moottoriajoneuvo-onnettomuuksissa tyypillisin välitön riskitekijä oli ajoneuvon käsittelyvirhe, kuten liian äkillinen ja voimakas ohjausliike tai virheellinen ajolinja. Myös ennakointi- ja arviointivirheiden sekä tahallisten tekojen osuus oli korkea. Ennakointiin ja liikennetilanteisiin liittyvistä riskeistä suurin osa liittyi ajonopeuteen. Tällaisia esimerkiksi ylinopeuteen, olosuhteisiin, taitoon tai ajoneuvoon nähden liian korkeaan nopeuteen liittyviä riskejä oli läsnä 49 %:ssa onnettomuuksista. Renkaat myös riskitekijä Yleisimmät renkaisiin liittyvät riskit olivat kuluneet renkaat (31 %), keliin sopimattomat renkaat (19 %) ja heikkokuntoiset nastarenkaat (16 %). Ajoneuvojärjestelmien puute, esimerkiksi ajonvakautuksen puuttuminen, tunnistettiin taustariskiksi 30 %:ssa onnettomuuksista ja turvalaitteiden kuten turvavöiden käyttämättömyys 26 %:ssa onnettomuuksista. Urasyvyys ratkaisee Tieliikennelain mukaan henkilö- ja pakettiauton renkaiden pääurien on oltava vähintään 1,6 millimetriä syvät, mutta sadekelillä jo alle 4 mm urat alkavat heikentää auton ajo-ominaisuuksia merkittävästi. – Renkaan vedenläpäisykyky heikkenee olennaisesti urasyvyyden pudotessa alle neljään milliin. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että sitä pienemmällä urasyvyydellä olevilla renkailla varustettuna auto lähtee herkemmin vesiliirtoon, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen toteaa. Renkaan urasyvyys on helppo tarkastaa esimerkiksi kahden euron kolikolla. – Jos kolikon hopeinen ulkokehä häviää sivusta katsottuna kokonaan renkaan pitkittäisuraan, on kulutuspintaa vielä riittävästi. Jos taas ulkokehää jää näkyviin, olisi rengas järkevää uusia. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kuluta renkaita tasaisesti Auton rengassarja tulisi kuluttaa tasaisesti, jotta renkaat säilyvät keskenään tasalaatuisina. – Käytännössä tämä onnistuu vaihtamalla säännöllisesti, noin 8 000–10 000 kilometrin välein, etu- ja takarenkaiden paikkaa – siis olettaen, että autossa on samankokoiset etu- ja takarenkaat, Vesalainen vinkkaa. Hänen mukaansa monen autoilijan ajomäärillä riittää, että tämän kesän takarenkaat menevät ensi kesäksi eteen ja päinvastoin. – Kun rengassarja kulutetaan tasaisesti, pystytään sillä ajamaan turvallisesti pidempään ja uusimistarpeen tullessa kohdalle saadaan autoon alle taas neljä uutta, keskinäisiltä ominaisuuksiltaan samanlaista, rengasta. Paremmat renkaat taakse Vesalaisella on selkeä kanta myös renkaiden sijoitteluun. – Mikäli syystä tai toisesta päätyy hankkimaan vain kaksi uutta rengasta, tulisi paremmat renkaat asentaa auton vetotavasta riippumatta aina takapäähän, Vesalainen neuvoo. – Joidenkin nelivetoautojen kohdalla saatetaan käyttöohjekirjassa neuvoa toisin teknisten ongelmien välttämiseksi. Selvästi paremmat renkaat auton etu- kuin takapäässä ovat kuitenkin turvallisuusriski myös nelivetoautossa, joten tällaisissa autoissa on ensiarvoisen tärkeää, että rengassarja kulutetaan tasaisesti ja sitten kerralla uusitaan kaikki neljä rengasta. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Onnettomuustietoinstituutti Lähde: OTI-vuosiraportti 2020, Autoliitto Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 21.4.2024 Lentokoneet Ilmailu: Kaksi vakavaa vaaratilannetta tammikuussa 18.4.2024 Autoilu Vakuuttamattomien autojen määrä laskussa 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 16.4.2024 Yleinen Lentomatkustus on turvallista, mutta käytä aina turvavyötä! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku