2.4.2019

Kesärenkaina vanhat talvirenkaat – vaikka muuta vannotaan

rengaskoe

Kysely: liki puolet on nyppinyt nastat pois ja käyttänyt vanhoja talvikumeja kesärenkaina.

Tuore kysely rengasasioista suomalaisille miesautoilijoille paljastaa karun kahtiajaon tietämyksen ja toiminnan välillä. Suomalaismies on kyllä huolissaan oman autonsa rengasturvallisuudesta, mutta silti peräti 45 prosenttia vastaajista on käyttänyt kesärenkaina talvirenkaita, joista on ensin nyppinyt kuluneet nastat pois.

Niin tehdään, vaikka kaksi kolmesta ei koe moisia turvallisiksi. Kyselyn vastaajista 43 prosenttia uskoo kitkarenkaiden olevan turvalliset kesärenkaat.

Käsitykset rengasturvallisuudesta selviävät Tori-kauppapaikan maaliskuussa toteutetun kyselytutkimuksen vastauksista. Kyselyyn vastasi 1 598 suomalaista miestä, joilla on ajokortti.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ristiriita puheissa ja teoissa

Vastaajista 70 prosenttia sanoo olevansa huolestunut autojen rengasturvallisuudesta.

– Miesten puheissa ja teoissa on ilmiselvää ristiriitaa. Kyselystä ilmenee, että liki 60 prosenttia autoilevista miehistä sanoo ajattelevansa autojen rengasturvallisuuden erittäin tärkeäksi seikaksi. 38 prosenttia vastaa melko tärkeäksi. Silti joka kolmas kesäautoilisi tyytyväisenä nastattomiksi nypityillä talvirenkailla ja 43 prosenttia uskoo kitkarenkaiden olevan turvalliset kesärenkaat, Torin autoliiketoiminnasta vastaava johtaja Jenni Tuomisto sanoo.

Talvirengas kesällä turvallisuusriski

Tori muistuttaa, että talvirenkaaksi suunniteltu rengas on kumiseokseltaan kesärengasta selvästi pehmeämpi.  Talvirengas voi olla arvaamaton kesäkäytössä. Sen märkäpito-ominaisuudet eivät vastaa kesärenkaan vastaavia. Nypityillä nastarenkailla ajaminen on riskialtista myös siksi, että nastoista jääneisiin koloihin kertyy herkästi kiviä, jotka saattavat syvälle työntyessään vaurioittaa rengasta.

Vältä ikäloppuja renkaita

Autonrenkaan kyljen numerosarja kertoo, milloin rengas on valmistettu. Sarja on yleensä nelinumeroinen. Kaksi ensimmäistä numeroa ilmaisevat valmistusviikon, kaksi jälkimmäistä vuoden.

Valmistusajankohta on olennainen tekijä renkaan käyttöturvallisuuden kannalta: kumi kovettuu ikääntyessään. Kovettunut kumi ei ole turvallinen ajettava.

Suomessa uusina myytävät renkaat voivat olla enintään viisi vuotta aiemmin valmistettuja. Hyvän kauppatavan mukaista on kuitenkin kertoa renkaan ostajalle, jos kyseessä on yli kolme vuotta vanhat renkaat.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Älä hosu vaihtamisen kanssa

Pääasiallinen kesärenkaiden vaihtokuukausi on huhtikuu. Laillista vaihtaminen on ollut maaliskuun alusta saakka. Kesärenkaiden alle laiton kanssa ei kuitenkaan kannata hosua.

– Suomi on maantieteellisesti iso maa, ja kevät tulee yleensä aikaisin vain aivan etelään. On siis ehdottomasti hyvä ottaa talvirenkaiden kanssa varman päälle. 55 prosenttia kyselyn vastaajista sanoo olevansa keväisin liikenteessä huolestunut, että liian aikaisin vaihdetut kesärenkaat aiheuttavat vaaratilanteita, Tuomisto kertoo.

Uraa mielellään neljä milliä

Ennen renkaiden vaihtoa on syytä tarkastaa niiden kunto. Kesärenkaan minimiurasyvyys on lain mukaan 1,6 millimetriä. Rengasalan turvasuositus on kuitenkin neljä millimetriä.

Torin tuoreen kyselyn mukaan valtaosa miehistä tarkastaa oman autonsa kesärenkaiden rengaspaineet kuukausittain tai joka toinen kuukausi.

Teksti: Moottori Lähde: Tori, kuva: Moottorin arkisto

Luetuimmat