Talvi

Liikenne Uutinen 14.10.2016

Kymmenen varmaa vinkkiä: Autoilija, yllätä talvi!

Ennakoiva ajotapa on valttia, sillä pian ovat edessä liukkaat tienpinnat ja talviautoilun arki. Fiksu autoilija varautuu talveen sekä oman ajotavan että ajoneuvon puolesta. Moottori kokosi kymmenen vinkkiä talviautoiluun.

1. Kylmäkäynnistys syö polttoainetta

Talvella auto vartoo seuraava käyttöä tyypillisesti ainakin yön yli. Kylmänä käynnistetty kohmeinen moottori kuluttaa polttoainetta rutkasti enemmän kuin lämmitetty moottori. On arvioitu, etä kylmäkäynnistys –15 asteen pakkasessa kuluttaa moottoria yhtä paljon kuin usean sadan kilometrin ajo.

Ratkaisu on perinteinen lohkolämmitin tai nykyautoissa usein suositeltu öljypohjan säteilylämmitin. Ne toimivat sähkövirralla. Yksi lämmityskeino on polttoainekäyttöinen lisälämmitin. Lämmittimiä voi mallista riippuen ajastaa ja etäohjata esimerkiksi matkapuhelinsovelluksen avulla.

2. Lämmitä oikein

Auton moottorin lämmittäminen etukäteen on järkevää, kun ulkoilman lämpötila laskee pakkasen puolelle. Pikkupakkasilla lohkolämmittimen käyttöajaksi riittää noin tunti.

Yleensä ei ole yleensä tarvetta yli kahden tunnin esilämmitykselle, mutta kovimmilla pakkasilla säteilylämmitintä voi käyttää kolmekin tuntia.

Joissain tilanteissa liian pitkä lämmitysaika voi kuitenkin estää auton käynnistymisen. Moottorin ohjausyksikkö voi luulla suurta ulkolämpötilan ja moottorin lämpötilan eroa viaksi.

Polttoainekäyttöisen lisälämmittimen käyttöajaksi riittää 15–30 minuuttia.

3. Lämmitä sisätilat

Talvisin auton ja sen ikkunoiden puhdistamiseen on syytä varata riittävästi aikaa. Touhu ei etenkään aamutuimaan ole herkkua, joten moni käyttää sisätilanlämmitintä, jonka käyttöajan voi ajastaa.

Sisätilojen lämmittäminen helpottaa talvilähtöjä, kun ikkunoita tarvitse skrapata. Jäästä ja huurteesta kirkkaat ikkunat ovat myös turvallisuustekijä. Liikkellee on syytä lähteä vasta sitten, kun autosta todella näkee eteen, sivuille ja taakse.

On hyvä tiedostaa, että auton katolle jäänyt lumikinos on pöllytessään ja irrotessaan turvallisuusriski kanssakulkijoille. Lumikerros katolla vaikuttaa ajettavuuteen ja lisää auton polttoaineenkulutusta.

4. Vieläkö akku iskee virtaa?

Tarkista jo ennen kylmää talviajokautta, että akussa on varmasti puhtia. Kylmä haastaa auton sähköjärjestelmän. On turhauttavaa, jos jokainen aamukäynnistys nostaa jännitystä. Oireet ovat jo ilmeiset, jos nikottelun jälkeen auto käynnistyy, mutta apuvirtaa tarvitaan yhä tiheämmin.

Jo nelivuotias akku voi osoittautua epäluotettavaksi kipinän iskijäksi. Selitys tiivistyy sanapariin lyhyttä ajoa. Auton latausjärjestelmä lataa akun ajon aikana kyllä täyteen, mutta jos autolla ajetaan paljon lyhyitä pyrähdyksiä, ei ajonaikainen lataus riitä.

5. Huurtumisen voi ehkäistä

Syys- ja talviautoilua hankaloittaa ikkunoiden huurtuminen. Huurtumisen saa kuitenkin kuriin ihan omin toimin.

Jo talven alla kannattaa puhdistaa tuulilasin ja muidenkin ikkunoiden sisäpinta huolella, sillä lasiin pinttynyt likakalvo edesauttaa huurtumista.

Kopistele aina lumet kengistä ennen autoon käymistä. Lattioille sulava lumi lisää ikkunoiden huurtumista.

Mahdollisimman tehokas huurteenpoisto neuvotaan hyvin todennäköisesti auton käyttöohjekirjassa, joten auton lämmityslaitteen oikea käyttö kannattaa opetella.

6. Näe ja näy

Pimeän vuodenajan koittaessa on hyvä tarkastaa, että auton valot ja vilkut toimivat kunnollisesti. Himmennein tai osittain sammunein valoin liikuva auto on riski. Kyse ei ole vain omasta vaan myös muiden tienkäyttäjien kuten jalankulkijoiden turvallisuudesta.

Kannattaa tarkistaa säännöllisesti, että ajovaloumpiot ovat ehjät ja puhtaat. Halkeamasta kosteus pääsee umpion sisään.

Kuluneet pyyhkijänsulat ovat turvallisuusriski. Kehnot sulat on syytä vaihtaa uusiin. Sulat voi aika ajoin pyyhkiä puhtaiksi laimentamattomalla pesunesteellä.

7. Nestetankkauksen paikka

Auton nesteet on järkevää tarkistaa ennen kylmää ajokautta. Diesel-autoilijat tietävät, että polttoaine on syytä vaihtaa ajoissa talvilaatuun. Tankkaamisen jälkeen on järkevää käyttää polttoainekäyttöistä lisälämmitintä, jotta senkin sisuksissa virtaa talvilaatu. Polttoainesäiliö kannattaa pitää mahdollisimman täynnä, jottei sen sisään tiivisty kondenssikosteutta, se kun voi aiheuttaa käyntihäiriöitä.

Tuulilasin pesunesteen ja jäähdytinnesteen pakkaskestävyyden on oltava kunnossa. Jarrusnesteen riittävyyskin kannattaa huomioida.

8. Talvirenkaat ajoissa alle

Ajosäiden muutosta on turhaa ja vaarallista arvuutella liian kauan. Talvirenkaat on syytä vaihtaa auton alle ajoissa. Musta jää vaanii salakavalasti autoilijaa jo ennen lumentuloa, etenkin varhaisina aamuina. Erityisesti siltojen kannet voivat jäätyä petollisen liukkaiksi syysaamuisin.

9. Talvivarustus kuntoon

Talvella autoileva tarvitsee jämäkkää huurrekaavinta ja varrellista harjaa. Hyvä taitettava lapio ja toimiva otsa- tai taskulamppu on järkivaruste vaikka liikkuisit vain taajamassa.

Turvallisuuuden ja yllättävien tilanteiden varalta autossa on syytä olla myös käsineet, heijastinliivit ja hinausköysi. Siltä varalta, että auto jättää tielle tai jää lumeen kiinni, kannattaa takakonttin varata myös pari lämpöpeitettä joihin voi kääriytyä.

Takavetoisilla ajavat tietävät, että liukkailla ajosäillä pieni hiekkasäkki takaluukussa avittaa etenemään ja vakauttaa kulkua.

10. Voitele pinnat

Jos haluaa varmistaa sisällepääsyn autoon, voi auton lukkopesät voidella jäätymisen varalta aseöljyllä.

Jaa artikkeli

Keskustelu