14.10.2016 Liikenne Kymmenen varmaa vinkkiä: Autoilija, yllätä talvi! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ennakoiva ajotapa on valttia, sillä pian ovat edessä liukkaat tienpinnat ja talviautoilun arki. Fiksu autoilija varautuu talveen sekä oman ajotavan että ajoneuvon puolesta. Moottori kokosi kymmenen vinkkiä talviautoiluun. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy1. Kylmäkäynnistys syö polttoainettaTalvella auto vartoo seuraava käyttöä tyypillisesti ainakin yön yli. Kylmänä käynnistetty kohmeinen moottori kuluttaa polttoainetta rutkasti enemmän kuin lämmitetty moottori. On arvioitu, etä kylmäkäynnistys –15 asteen pakkasessa kuluttaa moottoria yhtä paljon kuin usean sadan kilometrin ajo.Ratkaisu on perinteinen lohkolämmitin tai nykyautoissa usein suositeltu öljypohjan säteilylämmitin. Ne toimivat sähkövirralla. Yksi lämmityskeino on polttoainekäyttöinen lisälämmitin. Lämmittimiä voi mallista riippuen ajastaa ja etäohjata esimerkiksi matkapuhelinsovelluksen avulla.2. Lämmitä oikeinAuton moottorin lämmittäminen etukäteen on järkevää, kun ulkoilman lämpötila laskee pakkasen puolelle. Pikkupakkasilla lohkolämmittimen käyttöajaksi riittää noin tunti.Yleensä ei ole yleensä tarvetta yli kahden tunnin esilämmitykselle, mutta kovimmilla pakkasilla säteilylämmitintä voi käyttää kolmekin tuntia.Joissain tilanteissa liian pitkä lämmitysaika voi kuitenkin estää auton käynnistymisen. Moottorin ohjausyksikkö voi luulla suurta ulkolämpötilan ja moottorin lämpötilan eroa viaksi.Polttoainekäyttöisen lisälämmittimen käyttöajaksi riittää 15–30 minuuttia.3. Lämmitä sisätilatTalvisin auton ja sen ikkunoiden puhdistamiseen on syytä varata riittävästi aikaa. Touhu ei etenkään aamutuimaan ole herkkua, joten moni käyttää sisätilanlämmitintä, jonka käyttöajan voi ajastaa.Sisätilojen lämmittäminen helpottaa talvilähtöjä, kun ikkunoita tarvitse skrapata. Jäästä ja huurteesta kirkkaat ikkunat ovat myös turvallisuustekijä. Liikkellee on syytä lähteä vasta sitten, kun autosta todella näkee eteen, sivuille ja taakse.On hyvä tiedostaa, että auton katolle jäänyt lumikinos on pöllytessään ja irrotessaan turvallisuusriski kanssakulkijoille. Lumikerros katolla vaikuttaa ajettavuuteen ja lisää auton polttoaineenkulutusta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy4. Vieläkö akku iskee virtaa?Tarkista jo ennen kylmää talviajokautta, että akussa on varmasti puhtia. Kylmä haastaa auton sähköjärjestelmän. On turhauttavaa, jos jokainen aamukäynnistys nostaa jännitystä. Oireet ovat jo ilmeiset, jos nikottelun jälkeen auto käynnistyy, mutta apuvirtaa tarvitaan yhä tiheämmin.Jo nelivuotias akku voi osoittautua epäluotettavaksi kipinän iskijäksi. Selitys tiivistyy sanapariin lyhyttä ajoa. Auton latausjärjestelmä lataa akun ajon aikana kyllä täyteen, mutta jos autolla ajetaan paljon lyhyitä pyrähdyksiä, ei ajonaikainen lataus riitä.5. Huurtumisen voi ehkäistäSyys- ja talviautoilua hankaloittaa ikkunoiden huurtuminen. Huurtumisen saa kuitenkin kuriin ihan omin toimin.Jo talven alla kannattaa puhdistaa tuulilasin ja muidenkin ikkunoiden sisäpinta huolella, sillä lasiin pinttynyt likakalvo edesauttaa huurtumista.Kopistele aina lumet kengistä ennen autoon käymistä. Lattioille sulava lumi lisää ikkunoiden huurtumista.Mahdollisimman tehokas huurteenpoisto neuvotaan hyvin todennäköisesti auton käyttöohjekirjassa, joten auton lämmityslaitteen oikea käyttö kannattaa opetella.6. Näe ja näyPimeän vuodenajan koittaessa on hyvä tarkastaa, että auton valot ja vilkut toimivat kunnollisesti. Himmennein tai osittain sammunein valoin liikuva auto on riski. Kyse ei ole vain omasta vaan myös muiden tienkäyttäjien kuten jalankulkijoiden turvallisuudesta.Kannattaa tarkistaa säännöllisesti, että ajovaloumpiot ovat ehjät ja puhtaat. Halkeamasta kosteus pääsee umpion sisään.Kuluneet pyyhkijänsulat ovat turvallisuusriski. Kehnot sulat on syytä vaihtaa uusiin. Sulat voi aika ajoin pyyhkiä puhtaiksi laimentamattomalla pesunesteellä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy7. Nestetankkauksen paikkaAuton nesteet on järkevää tarkistaa ennen kylmää ajokautta. Diesel-autoilijat tietävät, että polttoaine on syytä vaihtaa ajoissa talvilaatuun. Tankkaamisen jälkeen on järkevää käyttää polttoainekäyttöistä lisälämmitintä, jotta senkin sisuksissa virtaa talvilaatu. Polttoainesäiliö kannattaa pitää mahdollisimman täynnä, jottei sen sisään tiivisty kondenssikosteutta, se kun voi aiheuttaa käyntihäiriöitä.Tuulilasin pesunesteen ja jäähdytinnesteen pakkaskestävyyden on oltava kunnossa. Jarrusnesteen riittävyyskin kannattaa huomioida.8. Talvirenkaat ajoissa alleAjosäiden muutosta on turhaa ja vaarallista arvuutella liian kauan. Talvirenkaat on syytä vaihtaa auton alle ajoissa. Musta jää vaanii salakavalasti autoilijaa jo ennen lumentuloa, etenkin varhaisina aamuina. Erityisesti siltojen kannet voivat jäätyä petollisen liukkaiksi syysaamuisin.9. Talvivarustus kuntoonTalvella autoileva tarvitsee jämäkkää huurrekaavinta ja varrellista harjaa. Hyvä taitettava lapio ja toimiva otsa- tai taskulamppu on järkivaruste vaikka liikkuisit vain taajamassa.Turvallisuuuden ja yllättävien tilanteiden varalta autossa on syytä olla myös käsineet, heijastinliivit ja hinausköysi. Siltä varalta, että auto jättää tielle tai jää lumeen kiinni, kannattaa takakonttin varata myös pari lämpöpeitettä joihin voi kääriytyä.Takavetoisilla ajavat tietävät, että liukkailla ajosäillä pieni hiekkasäkki takaluukussa avittaa etenemään ja vakauttaa kulkua.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy10. Voitele pinnatJos haluaa varmistaa sisällepääsyn autoon, voi auton lukkopesät voidella jäätymisen varalta aseöljyllä.Teksti: Marko Jokela Kuva: ShutterstockPäivitys 17.10.2016: Päivitetty lämmitysaikoihin liittyvää tietoa Lue lisää Kaikki artikkelit 23.5.2025 Liikenneturvallisuus Testivaatimukset kiristyivät – näin turvaistuimet pärjäsivät Autoliiton testissä 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen ”kunnon nimet” 20.5.2025 Uutinen Rouheampi ja kyvykkäämpi – Fiat Grande Panda 4×4 -konsepti antaa viitteitä tulevasta 19.5.2025 Yleinen ”Tähän investointi Euroopassa on vaikeaa” – VW-pomo epäileväisenä sarjahybrideistä 17.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: kamerapeilit pienentävät katveeseen jäämisen riskiä – eivät kuitenkaan kaikissa tapauksissa 16.5.2025 Uutinen Uuden Xpeng P7:n ensimmäiset kuvat julki – merkittävä muutos valmistajan muotokieleen 16.5.2025 Uutinen Nissanille miljarditappiot – luvassa lisää tehtaiden sulkemisia ja irtisanomisia 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 13.5.2025 Sähköautot BYD lisää lataushybridit Euroopan tehtaiden valikoimaan – taustalla kasvanut kysyntä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen "kunnon nimet" 22.5.2025 Lentokoneet Päivän kuva: Helsinki-Vantaan 2-kiitotien remontti on suuremman kokoluokan urakka 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää