5.3.2023 Liikenne Kysely: nuoria pitäisi suojella liikenteessä paremmin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Liikenneturvan kyselyssä 76 % vastaajista oli sitä mieltä, että yhteiskunnan pitäisi tehdä enemmän suojellakseen nuoria liikenteessä. Autoliitto: opetuslupaopetus harjaannuttaa. Vaikka vuosi 2022 oli Suomen tieliikenteessä ennätysturvallinen, nuorten osuus kuolonkolareista on hälyttävän korkea: jopa 40 prosenttia henkilöauton matkustajina menehtyneistä oli 15–24-vuotiaita. Nuoret eivät päässeet tästä kehityksestä osalliseksi. Nuorten osuus liikenteessä menehtyneistä on pysynyt huolestuttavan korkealla suhteellisestikin tarkasteltuna. Suomessa 15–24-vuotiaat nuoret ovat edelleen yliedustettuina vakavissa liikenneonnettomuuksissa. Tilastokeskuksen ennakkotietojen mukaan viime vuonna nuorten osuus oli aiempaa suurempi niin henkilöauton matkustajina (40 %) kuin kuljettajina (28 %) kuolleista. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Missä liikennekasvatus? Liikenneturvassa ollaan huolissaan nuorten ikäluokkien liikennekasvatuksesta, jota tätä nykyä toteutetaan etupäässä ala- ja yläkouluissa. Kun nuori siirtyy toiselle asteelle, ammattikouluun tai lukioon, liikenneasioiden käsittely vähenee merkittävästi. Liikenneturvan suunnittelija Hanna Rutila muistuttaa, että teinivuosista ylöspäin nuoren elämässä vauhti ja riskit lisääntyvät. – Kulkuvälineet itsellä tai kaveripiirissä vaihtuvat moottoroiduiksi ja kierrokset kovenevat. Tässä kohtaa nuorta ei sovi jättää yksin. Kuljettajakoulutus ja koulussa tehtävä liikennekasvatus tukevat toisiaan. Oppilaitoksissa tavoitetaan myös ne nuoret, jotka eivät itse hanki ajokorttia tai lykkäävät sitä myöhemmäksi. Elinikäistä oppimista Nuoren liikenneasenne muokkautuu vähitellen, elinikäisen oppimisen periaatteella. – Liikenneasioiden omaksuminen alkaa jo turvaistuiniästä, joten vanhempien ja muiden aikuisten esimerkki ovat tärkeässä roolissa hyvin varhaisesta vaiheesta alkaen. Tämän lisäksi koulujen opetussuunnitelmiin sisällytetty liikennekasvatus olisi erittäin tärkeää, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen painottaa. Opetuslupaopetus harjaannuttaa Ajokorttia hankittaessa Vesalainen näkee opetuslupaopetuksen erittäin hyvänä vaihtoehtona. Kun opetuksen voi aloittaa jo oppilaan täytettyä 16 vuotta, ehditään ajamaan määrällisesti paljon, vaihtelevissa olosuhteissa ja ympäristöissä, kaikkina vuorokaudenaikoina. Käytännössä vuosi tai kaksi säännöllistä ajo-opetusta yhdessä vastuullisen opetuslupaopettajan kanssa antavat Vesalaisen mukaan hyvät valmiudet itsenäiseen liikenteessä liikkumiseen. Autoliitto on tehnyt opetuslupaopetuksen tueksi Autoliiton Ajokoulu -verkko-oppimisympäristön, joka on veloituksetta Autoliiton jäsenten käytössä. Lisäksi Autoliitosta, Motoneteista tai hyvin varustelluista kirjakaupoista voi hankkia Autoliiton kustantaman Startti – oppikirja opetuslupaopetukseen -teoksen. – Kuljettajaopetus – annetaan se sitten opetusluvalla tai autokoulussa – ei kuitenkaan missään tapauksessa korvaa kouluissa annettavaa liikennekasvatusta, joka saadaan kohdistettua myös niihin nuoriin, jotka eivät hanki ajokorttia, Vesalainen tähdentää. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kolme neljästä huolissaan Nuorten tilanne huolestuttaa laajalti ihmisten mieliä, sillä esimerkiksi Liikenneturvan kyselyyn vastanneista kolme neljästä oli sitä mieltä, että yhteiskunnan pitäisi tehdä enemmän suojellakseen nuoria liikenteessä. – Suomi on sitoutunut tieliikenteen nollavisioon – ideaan liikenteestä, jossa kenenkään ei tarvitse kuolla tai loukkaantua vakavasti. On olennaista, että tarkastelemme turvallisuustavoitteen toteutumista myös tienkäyttäjä- ja ikäryhmittäin. Yksi tärkeimmistä tavoitteista on puolittaa nuorten liikennekuolemat vuoteen 2030 mennessä, Liikenneturvan toimitusjohtaja Pasi Anteroinen linjaa. Suomen Autokoululiitto puolestaan toivoo, että huhtikuussa aloittava uusi hallitus ottaa ohjelmaansa erityisesti nuorten liikenneturvallisuuden. – Ajokorttilain tulee muuttua ja siihen tulee saada muutoksia, jotta saamme parannettua nuorten liikenneturvallisuutta. Ammattimaisen opetuksen lisääminen parantaisi nuorten liikenneturvallisuutta ja antaisi meille mahdollisuuden päästä liikenneturvallisuustavoitteisiin, liiton varapuheenjohtaja Timo Suominen korostaa. Nuoret arvostavat oppia Myös suurin osa suomalaisista kokee nuorten liikennekasvatuksen tärkeäksi. Lähes yhdeksän kymmenestä (89 %) Liikenneturvan kyselyyn vastanneesta pitää tärkeänä, että nuorille tarjotaan liikennekasvatusta myös peruskoulun jälkeen. – Liikennekasvatus on huomioitava, kun toisen asteen opetussuunnitelmia tai tutkinnon perusteita uudistetaan. Tämä huomio on tehty liikenneturvallisuusstrategiassa, mutta kirjaus seuraavaan hallitusohjelmaan olisi merkittävä viesti siitä, että nuorten liikenneturvallisuus otetaan vakavasti uutta hallitusta myöten, Anteroinen tähdentää. Teksti: Marko Jokela Kuvituskuvat: Moottorin arkisto / Startti-oppikirja Lähteet: Liikenneturva, Autoliitto, Autokoululiitto Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 21.4.2024 Lentokoneet Ilmailu: Kaksi vakavaa vaaratilannetta tammikuussa 18.4.2024 Autoilu Vakuuttamattomien autojen määrä laskussa 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 16.4.2024 Yleinen Lentomatkustus on turvallista, mutta käytä aina turvavyötä! 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku