5.3.2023

Kysely: nuoria pitäisi suojella liikenteessä paremmin

ajokorttilaki

Liikenneturvan kyselyssä 76 % vastaajista oli sitä mieltä, että yhteiskunnan pitäisi tehdä enemmän suojellakseen nuoria liikenteessä. Autoliitto: opetuslupaopetus harjaannuttaa.

Vaikka vuosi 2022 oli Suomen tieliikenteessä ennätysturvallinen, nuorten osuus kuolonkolareista on hälyttävän korkea: jopa 40 prosenttia henkilöauton matkustajina menehtyneistä oli 15–24-vuotiaita. Nuoret eivät päässeet tästä kehityksestä osalliseksi. Nuorten osuus liikenteessä menehtyneistä on pysynyt huolestuttavan korkealla suhteellisestikin tarkasteltuna.

Suomessa 15–24-vuotiaat nuoret ovat edelleen yliedustettuina vakavissa liikenneonnettomuuksissa. Tilastokeskuksen ennakkotietojen mukaan viime vuonna nuorten osuus oli aiempaa suurempi niin henkilöauton matkustajina (40 %) kuin kuljettajina (28 %) kuolleista.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Missä liikennekasvatus?

Liikenneturvassa ollaan huolissaan nuorten ikäluokkien liikennekasvatuksesta, jota tätä nykyä toteutetaan etupäässä ala- ja yläkouluissa. Kun nuori siirtyy toiselle asteelle, ammattikouluun tai lukioon, liikenneasioiden käsittely vähenee merkittävästi.

Liikenneturvan suunnittelija Hanna Rutila muistuttaa, että teinivuosista ylöspäin nuoren elämässä vauhti ja riskit lisääntyvät.

– Kulkuvälineet itsellä tai kaveripiirissä vaihtuvat moottoroiduiksi ja kierrokset kovenevat. Tässä kohtaa nuorta ei sovi jättää yksin.

Kuljettajakoulutus ja koulussa tehtävä liikennekasvatus tukevat toisiaan. Oppilaitoksissa tavoitetaan myös ne nuoret, jotka eivät itse hanki ajokorttia tai lykkäävät sitä myöhemmäksi.

Elinikäistä oppimista

Nuoren liikenneasenne muokkautuu vähitellen, elinikäisen oppimisen periaatteella.

–  Liikenneasioiden omaksuminen alkaa jo turvaistuiniästä, joten vanhempien ja muiden aikuisten esimerkki ovat tärkeässä roolissa hyvin varhaisesta vaiheesta alkaen. Tämän lisäksi koulujen opetussuunnitelmiin sisällytetty liikennekasvatus olisi erittäin tärkeää, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen painottaa.

Opetuslupaopetus harjaannuttaa

Ajokorttia hankittaessa Vesalainen näkee opetuslupaopetuksen erittäin hyvänä vaihtoehtona. Kun opetuksen voi aloittaa jo oppilaan täytettyä 16 vuotta, ehditään ajamaan määrällisesti paljon, vaihtelevissa olosuhteissa ja ympäristöissä, kaikkina vuorokaudenaikoina.

Käytännössä vuosi tai kaksi säännöllistä ajo-opetusta yhdessä vastuullisen opetuslupaopettajan kanssa antavat Vesalaisen mukaan hyvät valmiudet itsenäiseen liikenteessä liikkumiseen.

Autoliitto on tehnyt opetuslupaopetuksen tueksi Autoliiton Ajokoulu -verkko-oppimisympäristön, joka on veloituksetta Autoliiton jäsenten käytössä. Lisäksi Autoliitosta, Motoneteista tai hyvin varustelluista kirjakaupoista voi hankkia Autoliiton kustantaman Startti – oppikirja opetuslupaopetukseen -teoksen.

– Kuljettajaopetus – annetaan se sitten opetusluvalla tai autokoulussa – ei kuitenkaan missään tapauksessa korvaa kouluissa annettavaa liikennekasvatusta, joka saadaan kohdistettua myös niihin nuoriin, jotka eivät hanki ajokorttia, Vesalainen tähdentää.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kolme neljästä huolissaan

Nuorten tilanne huolestuttaa laajalti ihmisten mieliä, sillä esimerkiksi Liikenneturvan kyselyyn vastanneista kolme neljästä oli sitä mieltä, että yhteiskunnan pitäisi tehdä enemmän suojellakseen nuoria liikenteessä.

– Suomi on sitoutunut tieliikenteen nollavisioon – ideaan liikenteestä, jossa kenenkään ei tarvitse kuolla tai loukkaantua vakavasti. On olennaista, että tarkastelemme turvallisuustavoitteen toteutumista myös tienkäyttäjä- ja ikäryhmittäin. Yksi tärkeimmistä tavoitteista on puolittaa nuorten liikennekuolemat vuoteen 2030 mennessä, Liikenneturvan toimitusjohtaja Pasi Anteroinen linjaa.

Suomen Autokoululiitto puolestaan toivoo, että huhtikuussa aloittava uusi hallitus ottaa ohjelmaansa erityisesti nuorten liikenneturvallisuuden.

– Ajokorttilain tulee muuttua ja siihen tulee saada muutoksia, jotta saamme parannettua nuorten liikenneturvallisuutta. Ammattimaisen opetuksen lisääminen parantaisi nuorten liikenneturvallisuutta ja antaisi meille mahdollisuuden päästä liikenneturvallisuustavoitteisiin, liiton varapuheenjohtaja Timo Suominen korostaa.

Startti

Nuoret arvostavat oppia

Myös suurin osa suomalaisista kokee nuorten liikennekasvatuksen tärkeäksi. Lähes yhdeksän kymmenestä (89 %) Liikenneturvan kyselyyn vastanneesta pitää tärkeänä, että nuorille tarjotaan liikennekasvatusta myös peruskoulun jälkeen.

– Liikennekasvatus on huomioitava, kun toisen asteen opetussuunnitelmia tai tutkinnon perusteita uudistetaan. Tämä huomio on tehty liikenneturvallisuusstrategiassa, mutta kirjaus seuraavaan hallitusohjelmaan olisi merkittävä viesti siitä, että nuorten liikenneturvallisuus otetaan vakavasti uutta hallitusta myöten, Anteroinen tähdentää.

Teksti: Marko Jokela Kuvituskuvat: Moottorin arkisto / Startti-oppikirja Lähteet: Liikenneturva, Autoliitto, Autokoululiitto

Luetuimmat