5.3.2023 Liikenne Kysely: nuoria pitäisi suojella liikenteessä paremmin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Liikenneturvan kyselyssä 76 % vastaajista oli sitä mieltä, että yhteiskunnan pitäisi tehdä enemmän suojellakseen nuoria liikenteessä. Autoliitto: opetuslupaopetus harjaannuttaa. Vaikka vuosi 2022 oli Suomen tieliikenteessä ennätysturvallinen, nuorten osuus kuolonkolareista on hälyttävän korkea: jopa 40 prosenttia henkilöauton matkustajina menehtyneistä oli 15–24-vuotiaita. Nuoret eivät päässeet tästä kehityksestä osalliseksi. Nuorten osuus liikenteessä menehtyneistä on pysynyt huolestuttavan korkealla suhteellisestikin tarkasteltuna.Suomessa 15–24-vuotiaat nuoret ovat edelleen yliedustettuina vakavissa liikenneonnettomuuksissa. Tilastokeskuksen ennakkotietojen mukaan viime vuonna nuorten osuus oli aiempaa suurempi niin henkilöauton matkustajina (40 %) kuin kuljettajina (28 %) kuolleista.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMissä liikennekasvatus?Liikenneturvassa ollaan huolissaan nuorten ikäluokkien liikennekasvatuksesta, jota tätä nykyä toteutetaan etupäässä ala- ja yläkouluissa. Kun nuori siirtyy toiselle asteelle, ammattikouluun tai lukioon, liikenneasioiden käsittely vähenee merkittävästi.Liikenneturvan suunnittelija Hanna Rutila muistuttaa, että teinivuosista ylöspäin nuoren elämässä vauhti ja riskit lisääntyvät.– Kulkuvälineet itsellä tai kaveripiirissä vaihtuvat moottoroiduiksi ja kierrokset kovenevat. Tässä kohtaa nuorta ei sovi jättää yksin.Kuljettajakoulutus ja koulussa tehtävä liikennekasvatus tukevat toisiaan. Oppilaitoksissa tavoitetaan myös ne nuoret, jotka eivät itse hanki ajokorttia tai lykkäävät sitä myöhemmäksi.Elinikäistä oppimistaNuoren liikenneasenne muokkautuu vähitellen, elinikäisen oppimisen periaatteella.– Liikenneasioiden omaksuminen alkaa jo turvaistuiniästä, joten vanhempien ja muiden aikuisten esimerkki ovat tärkeässä roolissa hyvin varhaisesta vaiheesta alkaen. Tämän lisäksi koulujen opetussuunnitelmiin sisällytetty liikennekasvatus olisi erittäin tärkeää, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen painottaa.Opetuslupaopetus harjaannuttaaAjokorttia hankittaessa Vesalainen näkee opetuslupaopetuksen erittäin hyvänä vaihtoehtona. Kun opetuksen voi aloittaa jo oppilaan täytettyä 16 vuotta, ehditään ajamaan määrällisesti paljon, vaihtelevissa olosuhteissa ja ympäristöissä, kaikkina vuorokaudenaikoina.Käytännössä vuosi tai kaksi säännöllistä ajo-opetusta yhdessä vastuullisen opetuslupaopettajan kanssa antavat Vesalaisen mukaan hyvät valmiudet itsenäiseen liikenteessä liikkumiseen.Autoliitto on tehnyt opetuslupaopetuksen tueksi Autoliiton Ajokoulu -verkko-oppimisympäristön, joka on veloituksetta Autoliiton jäsenten käytössä. Lisäksi Autoliitosta, Motoneteista tai hyvin varustelluista kirjakaupoista voi hankkia Autoliiton kustantaman Startti – oppikirja opetuslupaopetukseen -teoksen.– Kuljettajaopetus – annetaan se sitten opetusluvalla tai autokoulussa – ei kuitenkaan missään tapauksessa korvaa kouluissa annettavaa liikennekasvatusta, joka saadaan kohdistettua myös niihin nuoriin, jotka eivät hanki ajokorttia, Vesalainen tähdentää.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKolme neljästä huolissaanNuorten tilanne huolestuttaa laajalti ihmisten mieliä, sillä esimerkiksi Liikenneturvan kyselyyn vastanneista kolme neljästä oli sitä mieltä, että yhteiskunnan pitäisi tehdä enemmän suojellakseen nuoria liikenteessä.– Suomi on sitoutunut tieliikenteen nollavisioon – ideaan liikenteestä, jossa kenenkään ei tarvitse kuolla tai loukkaantua vakavasti. On olennaista, että tarkastelemme turvallisuustavoitteen toteutumista myös tienkäyttäjä- ja ikäryhmittäin. Yksi tärkeimmistä tavoitteista on puolittaa nuorten liikennekuolemat vuoteen 2030 mennessä, Liikenneturvan toimitusjohtaja Pasi Anteroinen linjaa.Suomen Autokoululiitto puolestaan toivoo, että huhtikuussa aloittava uusi hallitus ottaa ohjelmaansa erityisesti nuorten liikenneturvallisuuden.– Ajokorttilain tulee muuttua ja siihen tulee saada muutoksia, jotta saamme parannettua nuorten liikenneturvallisuutta. Ammattimaisen opetuksen lisääminen parantaisi nuorten liikenneturvallisuutta ja antaisi meille mahdollisuuden päästä liikenneturvallisuustavoitteisiin, liiton varapuheenjohtaja Timo Suominen korostaa.Nuoret arvostavat oppiaMyös suurin osa suomalaisista kokee nuorten liikennekasvatuksen tärkeäksi. Lähes yhdeksän kymmenestä (89 %) Liikenneturvan kyselyyn vastanneesta pitää tärkeänä, että nuorille tarjotaan liikennekasvatusta myös peruskoulun jälkeen.– Liikennekasvatus on huomioitava, kun toisen asteen opetussuunnitelmia tai tutkinnon perusteita uudistetaan. Tämä huomio on tehty liikenneturvallisuusstrategiassa, mutta kirjaus seuraavaan hallitusohjelmaan olisi merkittävä viesti siitä, että nuorten liikenneturvallisuus otetaan vakavasti uutta hallitusta myöten, Anteroinen tähdentää.Teksti: Marko Jokela Kuvituskuvat: Moottorin arkisto / Startti-oppikirja Lähteet: Liikenneturva, Autoliitto, Autokoululiitto Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2025 Liikenne Vappu tuo harrasteajoneuvot liikenteeseen – vanha auto vaatii erityistä huomiota 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Yleinen Vapise BMW – uusi kolarikuningas on Tesla 24.4.2025 Uutinen Renkaanvaihto – näin se sujuu 24.4.2025 Sähköautot Kiinalaismerkit toivat polttomoottoriversiot nihkeään sähköautomarkkinaan – nyt uhkaavat jo päästösakot 23.4.2025 Esittely Smart #5 – auto, jossa pienintä on 45390 euron hinta 23.4.2025 Autoilu Bensiini yhä suosituin käyttövoima – työsuhdeautoilijat sähköistyvät 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Liikenneturvallisuus Timo Tervo – ajoterveyden ahkera apostoli Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 28.4.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: torpedokeulainen Scania T124 -rekkaveturi 28.4.2025 Lentokoneet Superjumbo Airbus A380:n ensilennosta tuli kuluneeksi tasan 20 vuotta - uusi A380-operaattori aloittamassa yli kolme vuotta tuotannon päättymisen jälkeen 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous