5.3.2023 Liikenne Kysely: nuoria pitäisi suojella liikenteessä paremmin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Liikenneturvan kyselyssä 76 % vastaajista oli sitä mieltä, että yhteiskunnan pitäisi tehdä enemmän suojellakseen nuoria liikenteessä. Autoliitto: opetuslupaopetus harjaannuttaa. Vaikka vuosi 2022 oli Suomen tieliikenteessä ennätysturvallinen, nuorten osuus kuolonkolareista on hälyttävän korkea: jopa 40 prosenttia henkilöauton matkustajina menehtyneistä oli 15–24-vuotiaita. Nuoret eivät päässeet tästä kehityksestä osalliseksi. Nuorten osuus liikenteessä menehtyneistä on pysynyt huolestuttavan korkealla suhteellisestikin tarkasteltuna.Suomessa 15–24-vuotiaat nuoret ovat edelleen yliedustettuina vakavissa liikenneonnettomuuksissa. Tilastokeskuksen ennakkotietojen mukaan viime vuonna nuorten osuus oli aiempaa suurempi niin henkilöauton matkustajina (40 %) kuin kuljettajina (28 %) kuolleista.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMissä liikennekasvatus?Liikenneturvassa ollaan huolissaan nuorten ikäluokkien liikennekasvatuksesta, jota tätä nykyä toteutetaan etupäässä ala- ja yläkouluissa. Kun nuori siirtyy toiselle asteelle, ammattikouluun tai lukioon, liikenneasioiden käsittely vähenee merkittävästi.Liikenneturvan suunnittelija Hanna Rutila muistuttaa, että teinivuosista ylöspäin nuoren elämässä vauhti ja riskit lisääntyvät.– Kulkuvälineet itsellä tai kaveripiirissä vaihtuvat moottoroiduiksi ja kierrokset kovenevat. Tässä kohtaa nuorta ei sovi jättää yksin.Kuljettajakoulutus ja koulussa tehtävä liikennekasvatus tukevat toisiaan. Oppilaitoksissa tavoitetaan myös ne nuoret, jotka eivät itse hanki ajokorttia tai lykkäävät sitä myöhemmäksi.Elinikäistä oppimistaNuoren liikenneasenne muokkautuu vähitellen, elinikäisen oppimisen periaatteella.– Liikenneasioiden omaksuminen alkaa jo turvaistuiniästä, joten vanhempien ja muiden aikuisten esimerkki ovat tärkeässä roolissa hyvin varhaisesta vaiheesta alkaen. Tämän lisäksi koulujen opetussuunnitelmiin sisällytetty liikennekasvatus olisi erittäin tärkeää, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen painottaa.Opetuslupaopetus harjaannuttaaAjokorttia hankittaessa Vesalainen näkee opetuslupaopetuksen erittäin hyvänä vaihtoehtona. Kun opetuksen voi aloittaa jo oppilaan täytettyä 16 vuotta, ehditään ajamaan määrällisesti paljon, vaihtelevissa olosuhteissa ja ympäristöissä, kaikkina vuorokaudenaikoina.Käytännössä vuosi tai kaksi säännöllistä ajo-opetusta yhdessä vastuullisen opetuslupaopettajan kanssa antavat Vesalaisen mukaan hyvät valmiudet itsenäiseen liikenteessä liikkumiseen.Autoliitto on tehnyt opetuslupaopetuksen tueksi Autoliiton Ajokoulu -verkko-oppimisympäristön, joka on veloituksetta Autoliiton jäsenten käytössä. Lisäksi Autoliitosta, Motoneteista tai hyvin varustelluista kirjakaupoista voi hankkia Autoliiton kustantaman Startti – oppikirja opetuslupaopetukseen -teoksen.– Kuljettajaopetus – annetaan se sitten opetusluvalla tai autokoulussa – ei kuitenkaan missään tapauksessa korvaa kouluissa annettavaa liikennekasvatusta, joka saadaan kohdistettua myös niihin nuoriin, jotka eivät hanki ajokorttia, Vesalainen tähdentää.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKolme neljästä huolissaanNuorten tilanne huolestuttaa laajalti ihmisten mieliä, sillä esimerkiksi Liikenneturvan kyselyyn vastanneista kolme neljästä oli sitä mieltä, että yhteiskunnan pitäisi tehdä enemmän suojellakseen nuoria liikenteessä.– Suomi on sitoutunut tieliikenteen nollavisioon – ideaan liikenteestä, jossa kenenkään ei tarvitse kuolla tai loukkaantua vakavasti. On olennaista, että tarkastelemme turvallisuustavoitteen toteutumista myös tienkäyttäjä- ja ikäryhmittäin. Yksi tärkeimmistä tavoitteista on puolittaa nuorten liikennekuolemat vuoteen 2030 mennessä, Liikenneturvan toimitusjohtaja Pasi Anteroinen linjaa.Suomen Autokoululiitto puolestaan toivoo, että huhtikuussa aloittava uusi hallitus ottaa ohjelmaansa erityisesti nuorten liikenneturvallisuuden.– Ajokorttilain tulee muuttua ja siihen tulee saada muutoksia, jotta saamme parannettua nuorten liikenneturvallisuutta. Ammattimaisen opetuksen lisääminen parantaisi nuorten liikenneturvallisuutta ja antaisi meille mahdollisuuden päästä liikenneturvallisuustavoitteisiin, liiton varapuheenjohtaja Timo Suominen korostaa.Nuoret arvostavat oppiaMyös suurin osa suomalaisista kokee nuorten liikennekasvatuksen tärkeäksi. Lähes yhdeksän kymmenestä (89 %) Liikenneturvan kyselyyn vastanneesta pitää tärkeänä, että nuorille tarjotaan liikennekasvatusta myös peruskoulun jälkeen.– Liikennekasvatus on huomioitava, kun toisen asteen opetussuunnitelmia tai tutkinnon perusteita uudistetaan. Tämä huomio on tehty liikenneturvallisuusstrategiassa, mutta kirjaus seuraavaan hallitusohjelmaan olisi merkittävä viesti siitä, että nuorten liikenneturvallisuus otetaan vakavasti uutta hallitusta myöten, Anteroinen tähdentää.Teksti: Marko Jokela Kuvituskuvat: Moottorin arkisto / Startti-oppikirja Lähteet: Liikenneturva, Autoliitto, Autokoululiitto Lue lisää Kaikki artikkelit 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 11.7.2025 Liikenneturvallisuus Tutkimus: konepeltien kohoava korkeus lisää liikenneturvallisuusriskejä 9.7.2025 Ajoneuvot Puolustusvoimat tilaa Scanialta 15 paloautoa – autojen täysi varustelu tehdään Säynätsalossa 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 8.7.2025 Autonhoito Yksi yllättävä kohta naarmuuntuu helposti sähköautossa – auton maalipinnan suojaaminen suojakalvolla yleistyy koko ajan enemmän 8.7.2025 Uutinen Maailman vanhin Rolls-Royce-kerho visiitillä Suomessa: ”Kerho on perustettu ajamista varten” 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 6.7.2025 Uutinen Pikkuautot pulassa Euroopassa kiristyvien säädösten kanssa – avuksi Japani-tyyliset kääpiöautot? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen