10.3.2022 Liikenne Kysely paljastaa: väistämissääntöjen tuntemuksessa paljon parannettavaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Liikenneturva: liikennesääntöjen kertaamisen lisäksi risteysalueilla on syytä ajaa ennakoiden ja hiljentää nopeutta – kulkumuodosta riippumatta. Vilkkain pyöräilykausi on pian käsillä kevään edetessä ja talven väistyessä. Pyöräilijöiden ja autoilijoiden välisten väistämissääntöjen tuntemuksessa suomalaisilla on paljon tietovajetta. – Kun pyöräilijä tulee pyörätieltä ajoradalle, hänen on väistettävä sekä oikealta että vasemmalta tulevaa ajoradan liikennettä – paitsi jos väistämisvelvollisuus on toisin osoitettu liikennemerkillä. Lisäksi on muistettava, että kääntyvä ajoneuvo väistää aina risteävää tietä ylittävää pyöräilijää, jalankulkijaa tai mopoilijaa, Liikenneturvan yhteyspäällikkö Marko Nieminen kertaa sääntöjä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Puolet tunsi uuden liikennemerkin Uusi tieliikennelaki toi mukanaan myös uusia liikennemerkkejä, joista yksi on Väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa. Sillä velvoitetaan ajoneuvon kuljettajaa väistämään pyörätien jatkeella tietä ylittävää pyöräilijää. Merkkiä voidaan käyttää vain, jos pyörätien jatke on rakenteellisesti korotettu. Pyörätien jatkeen ajoratamerkintöjä koskeva muutos ei välttämättä vielä näy tien päällä, sillä tienpitäjillä on kahden vuoden siirtymäaika merkintöjen muuttamiseen kesäkuussa 2020 voimaan tulleen tieliikennelakimuutoksen jälkeen. Liikenneturvan mukaan ajoratamerkintöjen sijaan huomio kannattaakin kiinnittää liikennemerkkeihin ja liikennetilanteeseen kokonaisuutena. Kyselyssä noin puolet (52 %) suomalaisista tiesi Väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa -merkin merkityksen. – Useammin pyöräilijää ja samalla muutakin liikennettä velvoittaa edelleen väistämään kärkikolmio tai stop-merkki, joiden merkityksen pitäisi olla ihan jokaisen tiedossa. Liikenneturvan teettämään ja Kantar TNS Oy:n toteuttamaan kyselyyn vastasi 1 092 henkilöä, joista autoilevia oli 82 prosenttia. Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen korostaa tienpitäjän vastuuta liikenteenohjauslaitteiden asettajana. – Liikennemerkit tulisi asettaa ja tiemerkinnät maalata asetusten mukaisesti. Valitettavasti Suomesta löytyy paljon paikkoja, joissa näin ei ole, Vesalainen toteaa ja viittaa Moottorin aiempaan uutisointiin. Risteyksissä hiljempää vauhtia Maltti on aina sallittua: ennakoiva ajotapa edesauttaa kaikkien tielläliikkujien turvallista liikkumista. Liikenneturva muistuttaa, että liikennesääntöjen kertaamisen lisäksi risteysalueilla on syytä ajaa ennakoiden ja hiljentää nopeutta kulkumuodosta riippumatta. Turvalliseen risteysajoon liittyy Liikenneturvan yhteyspäällikkö Leena Piipan mukaan muutakin kuin pelkkä väistämisvelvollisuuden tai liikennevalojen noudattaminen. – Vauhdin hiljentäminen risteyksiin helpottaa sekä pyöräilijän että autoilijan havainnointia ja reagointia, vaikka itsellä ei olisikaan väistämisvelvollisuutta. Myös aikomus noudattaa väistämisvelvollisuutta on osoitettava selvästi ja hyvissä ajoin nopeutta vähentämällä tai pysähtymällä, Piippa korostaa. Liikenteessä kannattaa ennakoida – Oikean tilannenopeuden käyttö parantaa oman ajamisen ennakoitavuutta. Hiljennetään siis vauhtia ajoissa ja riittävästi ja osoitetaan näin oma väistämisaikomus, Autoliiton Vesalainen korostaa. Hänen mukaansa oman toiminnan ennalta-arvattavuus on muutenkin keskeinen turvallisen ajamisen tukipilari. – Valitettavan usein näkee pyöräilijän ajavan niin, että poukkoillaan vauhdilla välillä pyörätiellä ja välillä ajoradalla – tai jopa jalkakäytävällä – sen mukaan, mikä omasta näkökulmasta tuntuu sujuvoittavan etenemistä, Vesalainen huomauttaa. – Tällaisia yhtäkkisiä ajolinjan ja -paikan muutoksia on muiden tienkäyttäjien kuitenkin mahdotonta ennustaa, jos niistä ei kerrota asianmukaisin merkinannoin. Lisäksi on olennaista muistaa riittävän alhainen nopeus, huolellinen havainnointi ja tarvittaessa muun liikenteen väistäminen. Autoliiton koulutuspäällikkö tähdentää, että kaikki tekevät liikenteessä virheitä. – Kaikkien tienkäyttäjien on tarpeen tullen oltava valmiita luopumaan vuorostaan vaaran tai vahingon välttämiseksi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Suojatien yli saa pyöräillä Liikenneturvan kyselyssä vain reilu kolmannes (38 %) tiesi vääräksi väitteen, jonka mukaan suojatietä ei saisi ylittää pyöräillen vaan pyörä olisi talutettava. Kesäkuussa 2020 voimaan tullut tieliikennelaki selvensi pyöräilijän oikeuden ylittää tie suojatietä pitkin ajaen. – Suojatie on jalankulkijoille tarkoitettu paikka tien ylittämiseen. Suojatiesäännön mukaan kuljettajien on annettava tietä jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai valmistautuu menemään sinne, Liikenneturvan koulutusohjaaja Ari-Pekka Elovaara kertoo. Polkupyörä on kuitenkin ajoneuvo. – Suojatiesääntö ei siis kosketa pyöräilijää, joka ylittää suojatietä ajaen. Mutta jos pyöräilijä taluttaa pyöränsä suojatietä pitkin, on hän jalankulkija, jolloin autoilevien on annettava hänelle tietä, Elovaara muistuttaa. Tärkeimpiä väistämissääntötilanteita voi kerrata täältä. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähteet: Liikenneturva, Autoliitto Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 21.4.2024 Lentokoneet Ilmailu: Kaksi vakavaa vaaratilannetta tammikuussa 18.4.2024 Autoilu Vakuuttamattomien autojen määrä laskussa 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 16.4.2024 Yleinen Lentomatkustus on turvallista, mutta käytä aina turvavyötä! 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku