9.10.2020 Liikenne Bensiinin hinta ylittää kaksi euroa litralta, jos kaavailut toteutuvat Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Liikenne- ja viestintäministeriön arvioimat toimenpiteet liikenteen päästöjen puolittamiseksi vuoteen 2030 mennessä tarkoittaisivat polttoaineen hinnan nostamista joko päästökaupalla tai polttoaineveron korotuksella. Tämä puolestaan tarkoittaisi bensiinin ja dieselin hinnan nousua jopa 2,1 euroon litralta vuonna 2030. Liikenne- ja viestintäministeriö julkaisi vaikutusarvioinnin liikenteen päästövähennyskeinojen tehokkuudesta ja niiden kustannuksista valtiolle. Suomi on sitoutunut puolittamaan liikenteen päästöt vuoteen 2030 mennessä verrattuna vuoden 2005 tasoon. Jo toteutetuin nykytoimin päästöt vähenisivät vuoteen 2030 mennessä noin 37 prosenttia, eli kirittävää on vielä noin 13 prosenttiyksikön verran. Muun muassa liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka on sanonut polttoaineiden verojen korotuksen olevan viimeinen vaihtoehto, jolla liikenteen päästöjä ryhdytään rajaamaan. Liikenne- ja viestintäministeriön julkaiseman arvion mukaan tieliikenteen päästökaupan käyttöönotto tai polttoaineveron korotus ovat kuitenkin keskeisessä roolissa: niiden kautta päästöjä pitäisi karsia 0,94 megatonnia. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kaksi eri tapaa, lopputulos sama: hintavaa polttoainetta Vaikka päästökaupan käyttöönotto ja polttoaineveron korotus ovat hyvin erilaisia toimenpiteitä, on niillä sama vaikutus: polttoaineiden pumppuhintojen nousu. Lievemmässäkin hahmotelmassa, jossa päästöjä vähennettäisiin polttoaineiden hinnan kautta vain 0,5–0,6 megatonnia, bensiinin ja dieselin pumppuhintojen arvioidaan olevan vuonna 2025 noin 1,4–1,7 €/l ja vuonna 2030 1,6–1,8 €/l raakaöljyn markkinahinnan kehityksestä riippuen. Jos päästöjä halutaan karsia 0,9–1 megatonnia, polttoaineen hinta nousisi vuonna 2030 vielä enemmän: 1,9–2,1 euroon litralta. Lukemat ovat samat tehtiin korotus sitten päästökaupalla tai suoralla polttoaineen verotuksen korottamisella. Päästöt vähenevät, jos korkeampi litrahinta vähentää polttoaineiden kulutusta. 0,5–0,6 megatonnin päästövähennys saavutettaisiin arviolta 5–10 prosentin kysynnän laskulla ja 0,9–1,0 megatonnin päästövähennys 10–20 prosentin kysynnän laskulla. Liikenne- ja viestintäministeriön laskelman mukaan 0,5–0,6 megatonnin päästövähennys edellyttäisi 20 snt/l korotusta fossiilisten polttoaineiden veroon ja 2–7 snt/l biopolttoaineille. 0,9–1,0 Mt päästövähennykselle vastaavat luvut olisivat 34–40 snt/l fossiilisille ja 10–20 snt/l biopolttoaineiden veroon. Pienin osuus autokannan uudistamisella Liikenne- ja viestintäministeriön arvioimien toimenpiteiden mukaan polttoaineen hinnoittelun kautta luotaisiin yli 60 prosenttia kaikista liikenteen päästövähennyksistä. Fossiilisten polttoaineiden korvaamisella, eli biokaasun lisäämisellä jakeluvelvoitteeseen, latausvalmiuksien parantamisella taloyhtiöissä ja jakeluinfratuella julkisille latauspisteille ja kaasutankkausasemille katettaisiin 18 prosenttia. Liikennejärjestelmän tehostamisella, eli kaupunkiseutujen liikennejärjestelmäsuunnitelmilla, ruuhkamaksujen käyttöönotolla, joukkoliikennetuella, kävelyn ja pyöräilyn investointiohjelmalla ja liikkumisen ohjauksen tuella päästövähennysten osuus olisi 11 prosenttia. Pienin osuus päästöjen karsimisessa jäisi laskelman mukaan autokannan uudistamiselle, jonka osuus olisi runsaat 10 prosenttia. Autokantaa uudistettaisiin autonvalmistajia koskevan sitovan CO2-raja-arvon päivittämisellä, raskaan kaluston hankintatuella, ajoneuvoveron korottamisella, autoveron keventämisellä, pakettiautojen hankintatuella ja sähköautojen hankintatuella. Päivitetty klo 18.17: otsikkoa muokattu. Teksti: Eetu Kokkonen Kuvituskuva: Moottorin arkisto Lue lisää: Polttoaineiden hinta nousee – karu arvio julki VTT:n johtava tutkija: Polttomoottoria ei ole syytä hylätä Suomalaiset hukassa käyttövoimatarjonnassa: lähes viidennes ei osaa sanoa seuraavan auton käyttövoimaa Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön 8.4.2024 Yleinen Taksin käyttö: kuluttajien karut kokemukset – myös kuskit kertovat Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku