13.5.2020

Suomalaiset hukassa käyttövoimatarjonnassa: lähes viidennes ei osaa sanoa seuraavan auton käyttövoimaa

Syyskuu tuo uudet autoverotaulukot

Danske Financen Autobarometri 2020 -kyselytutkimuksen mukaan suomalaiset suunnittelevat siirtyvänsä laajasti eri käyttövoimiin tulevissa autoissaan. Laajan käyttövoimavalikoiman myötä iso osa ei osaa tosin sanoa, minkä voimin tuleva auto liikkuu.

Auton käyttövoiman valitseminen on muutaman viimevuoden aikana monimutkaistunut huomattavasti. Ennen riitti tieto ajaako paljon vai vähän, jonka mukaan päädyttiin valitsemaan bensiini- tai dieseltoiminen auto. Nyt tarjolla on erilaisia hybridejä, täyssähköautoja, etanolia ja kaasuautoja, tulevaisuudessa mahdollisesti vetyäkin.

Danske Financen tuoreen autobarometrin mukaan suomalaiset ajavat tällä hetkellä pääosin bensiinillä ja dieselillä, mutta suunnittelevat autojensa käyttövoimissa muutosta.

Kyselyn vastaajien nykyisistä autoista 69 prosenttia kulkee bensiinin voimin, ja 26 % dieselillä. Perinteisten fossiilisten polttoaineiden osuus on siis yhteensä 95 %. Hybrideillä ajoi 4 % vastanneista ja kaasulla yksi sadasosa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tulevaisuuden suunnitelmat auki

Samaisten vastaajien tulevaisuuden suunnitelmat ovat varsin eriävät. Autonvalmistajien päästöleikkureiden käydessä kiivaana 95 g/100 km -rajan saavuttamiseksi on autonvalmistajien paino vähäpäästöisten autojen myynnissä, joka näkyy kuluttajien suunnitelmissa vaihtoehtoisten käyttövoimien kasvun lisäksi myös epävarmuutena.

Lähes viidesosa, 19 % vastaajista ei osaa sanoa tulevan auton käyttövoimaa. Vaihtoehtoisten käyttövoimien suhteen epäilystä luo kyselyn mukaan muun muassa hankintahinta, rajallinen toimintamatka ja latauspisteiden saatavuus.

Tulevan auton käyttövoimaksi bensiinin nimeää 38 % ja dieselin ainoastaan 14 %, eli perinteisillä polttoaineella toimivaa autoa suunnittelee ainoastaan puolet.

Eniten päätään nostaa hybridiautot, jollaista seuraavaksi autoksi suunnittelee 21 % vastaajista. Kaasuauto on suunnitelmissa kolmella sadasta ja täyssähköauto viidellä prosentilla.

Käyttövoimien vertailu

Käyttövoimista edullisimman ja vähäpäästöisimmän valitsemisessa vaikuttaa nykyään ajoneuvoveron, polttoaineen hinnan ja kulutuksen lisäksi moni muu valintaa vaikeuttava tekijä.

Moottori on tehnyt laajat käyttötestit Vuosi Sähköllä ja Kesä Kaasulla, joiden kautta voi tutustua vaihtoehtoisten käyttövoimien eroihin arjessa. Lisäksi lataushybridiarkea tutkitaan parasta aikaa Mercedes-Benz A 250 e:n puolen vuoden koeajon muodossa. Käyttövoimien kuluja ja päästöjä voi myös vertailla esimerkiksi Suomen ilmastopaneelin laskurilla.

Teksti: Eetu Kokkonen Lähde: Danske Finance Kuvituskuva: Moottorin arkisto

Luetuimmat