16.8.2018 Ajoneuvot Vuosi sähköllä: Hakusessa sama palvelutaso käyttövoimasta riippumatta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pidempään kestävä auton energiavarannon täyttäminen tarkoittaa, että sähköautoilu asettaa haasteita liikenneasemien palvelulle. Hyundai Ioniq Electric – hyvä jälkimaku, mutta latausverkostolle kertyy lisäodotuksia. Sähköautoiluni jää nyt tauolle vähäksi aikaa, kun luovutan toimituksemme Vuosi sähköllä -testissä olevan Hyundai Ioniq Electricin seuraavan toimituksemme jäsenen käyttöön. Todennäköisesti viimeinen ajorupeamani tällä autolla jätti jälkeensä hyvän tunnelman. Olen täysin valmis valitsemaan myös omaan autooni käyttövoimaksi sähkön. Jotain silti vielä kaipaan. Liikenneasemalle saavuttaessa polttoainekenttä katoksineen on heti tarjolla. Mutta sähköauton latauspistettä ei näy, ei vaikka navigaattori kertoo, että sellainen tällä asemalla on. Hetken harhailun jälkeen se löytyy. Mutta miksi latauspiteelle ei ole asemalla mitään opasteita – opastetaanhan asemilta yleensä jopa uloskäynneille. Edes aseman mainospylonissa ei ole mitään merkkiä siitä, että tällä asemalla myös sähköautoilija saa ladattua ajokkinsa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Sovellus ja auton navigaattori etsivät latauspisteen Sähköautoilija löytää latauspaikan vain erityisen sovelluksen tai auton navigaattorin tai oman paikallistuntemuksensa avulla. Liikenneasemat eivät vieläkään ole katsoneet tarpeelliseksi markkinoida tätä palvelua edes omissa mainostolpissaan. Ihmettelen edelleen myös sitä, miksi sähköä pitää ladata taivasalla. Bensiini- ja dieselpumppujen kenttä on poikkeuksetta katettu. Sähköautoilija sen sijaan maksaa ja kiinnittää latauspistokkeen kaatosateessa. Sähköautokanta on vielä mitätön, mutta yhä nopeammin kasvava. Mielenkiinnolla odotan ensimmäistä tasa-arvoista latauspaikkaa. Mielenkiintoista on myös nähdä, milloin latauspisteitä alkaa vaivata ruuhkautuminen. Vähäinen sähköautojen määrä takaa sen, että jonottamaan harvalla latauspisteiden verkolla joutuu harvoin. Miten käy jatkossa: kasvaako sähköautojen kanta nopeammin kuin latausverkosto? Jos näin käy, kokee sähköautoilun yleistyminen seuraavan ison vastaiskun sillä pitkähkö latausaika ei enää kestä sitä, että asemalla kuluva aika pitenee vielä entisestään jonotuksen vuoksi. Pilkettä silmäkulmaan Huvittaviakin piirteitä sähköautoilun alkuvaiheeseen liittyy. Jotain jakeluasemienkin kypsymättömyydestä kertonee yhdellä asemalla tavattu lisäkilpi: sähkötankkaus. Toivottavasti myös kielellisesti päästään pian oikeiden asioiden äärelle. Vielä en ole löytänyt Hyundai Ioniq Electricistä tankkia, mutta akut kyllä. Ladatkaamme siis niitä. Teksti ja kuvat: Eila Parviainen Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ 12.4.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Milano on melko pieni auto mutta kiistatta jättimäinen uutuus 10.4.2024 Ajoneuvot Koeajo: Peugeot e-Partner XL eTrek – korkealta, muttei kovaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?