16.8.2018

Vuosi sähköllä: Hakusessa sama palvelutaso käyttövoimasta riippumatta

Vuosi sähköllä

Pidempään kestävä auton energiavarannon täyttäminen tarkoittaa, että sähköautoilu asettaa haasteita liikenneasemien palvelulle.

Hyundai Ioniq Electric – hyvä jälkimaku, mutta latausverkostolle kertyy lisäodotuksia.

Sähköautoiluni jää nyt tauolle vähäksi aikaa, kun luovutan toimituksemme Vuosi sähköllä -testissä olevan Hyundai Ioniq Electricin seuraavan toimituksemme jäsenen käyttöön. Todennäköisesti viimeinen ajorupeamani tällä autolla jätti jälkeensä hyvän tunnelman. Olen täysin valmis valitsemaan myös omaan autooni käyttövoimaksi sähkön. Jotain silti vielä kaipaan.

Liikenneasemalle saavuttaessa polttoainekenttä katoksineen on heti tarjolla. Mutta sähköauton latauspistettä ei näy, ei vaikka navigaattori kertoo, että sellainen tällä asemalla on. Hetken harhailun jälkeen se löytyy. Mutta miksi latauspiteelle ei ole asemalla mitään opasteita – opastetaanhan asemilta yleensä jopa uloskäynneille. Edes aseman mainospylonissa ei ole mitään merkkiä siitä, että tällä asemalla myös sähköautoilija saa ladattua ajokkinsa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Sovellus ja auton navigaattori etsivät latauspisteen

Sähköautoilija löytää latauspaikan vain erityisen sovelluksen tai auton navigaattorin tai oman paikallistuntemuksensa avulla. Liikenneasemat eivät vieläkään ole katsoneet tarpeelliseksi markkinoida tätä palvelua edes omissa mainostolpissaan.

Vuosi sähköllä

Ihmettelen edelleen myös sitä, miksi sähköä pitää ladata taivasalla. Bensiini- ja dieselpumppujen kenttä on poikkeuksetta katettu. Sähköautoilija sen sijaan maksaa ja kiinnittää latauspistokkeen kaatosateessa. Sähköautokanta on vielä mitätön, mutta yhä nopeammin kasvava. Mielenkiinnolla odotan ensimmäistä tasa-arvoista latauspaikkaa.

Mielenkiintoista on myös nähdä, milloin latauspisteitä alkaa vaivata ruuhkautuminen. Vähäinen sähköautojen määrä takaa sen, että jonottamaan harvalla latauspisteiden verkolla joutuu harvoin. Miten käy jatkossa: kasvaako sähköautojen kanta nopeammin kuin latausverkosto? Jos näin käy, kokee sähköautoilun yleistyminen seuraavan ison vastaiskun sillä pitkähkö latausaika ei enää kestä sitä, että asemalla kuluva aika pitenee vielä entisestään jonotuksen vuoksi.

Vuosi sähköllä

Pilkettä silmäkulmaan

Huvittaviakin piirteitä sähköautoilun alkuvaiheeseen liittyy. Jotain jakeluasemienkin kypsymättömyydestä kertonee yhdellä asemalla tavattu lisäkilpi: sähkötankkaus. Toivottavasti myös kielellisesti päästään pian oikeiden asioiden äärelle. Vielä en ole löytänyt Hyundai Ioniq Electricistä tankkia, mutta akut kyllä. Ladatkaamme siis niitä.

Teksti ja kuvat: Eila Parviainen

Luetuimmat