13.5.2020 Ajoneuvot Suomalaiset hukassa käyttövoimatarjonnassa: lähes viidennes ei osaa sanoa seuraavan auton käyttövoimaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Danske Financen Autobarometri 2020 -kyselytutkimuksen mukaan suomalaiset suunnittelevat siirtyvänsä laajasti eri käyttövoimiin tulevissa autoissaan. Laajan käyttövoimavalikoiman myötä iso osa ei osaa tosin sanoa, minkä voimin tuleva auto liikkuu. Auton käyttövoiman valitseminen on muutaman viimevuoden aikana monimutkaistunut huomattavasti. Ennen riitti tieto ajaako paljon vai vähän, jonka mukaan päädyttiin valitsemaan bensiini- tai dieseltoiminen auto. Nyt tarjolla on erilaisia hybridejä, täyssähköautoja, etanolia ja kaasuautoja, tulevaisuudessa mahdollisesti vetyäkin.Danske Financen tuoreen autobarometrin mukaan suomalaiset ajavat tällä hetkellä pääosin bensiinillä ja dieselillä, mutta suunnittelevat autojensa käyttövoimissa muutosta.Kyselyn vastaajien nykyisistä autoista 69 prosenttia kulkee bensiinin voimin, ja 26 % dieselillä. Perinteisten fossiilisten polttoaineiden osuus on siis yhteensä 95 %. Hybrideillä ajoi 4 % vastanneista ja kaasulla yksi sadasosa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTulevaisuuden suunnitelmat aukiSamaisten vastaajien tulevaisuuden suunnitelmat ovat varsin eriävät. Autonvalmistajien päästöleikkureiden käydessä kiivaana 95 g/100 km -rajan saavuttamiseksi on autonvalmistajien paino vähäpäästöisten autojen myynnissä, joka näkyy kuluttajien suunnitelmissa vaihtoehtoisten käyttövoimien kasvun lisäksi myös epävarmuutena.Lähes viidesosa, 19 % vastaajista ei osaa sanoa tulevan auton käyttövoimaa. Vaihtoehtoisten käyttövoimien suhteen epäilystä luo kyselyn mukaan muun muassa hankintahinta, rajallinen toimintamatka ja latauspisteiden saatavuus.Tulevan auton käyttövoimaksi bensiinin nimeää 38 % ja dieselin ainoastaan 14 %, eli perinteisillä polttoaineella toimivaa autoa suunnittelee ainoastaan puolet.Eniten päätään nostaa hybridiautot, jollaista seuraavaksi autoksi suunnittelee 21 % vastaajista. Kaasuauto on suunnitelmissa kolmella sadasta ja täyssähköauto viidellä prosentilla.Käyttövoimien vertailuKäyttövoimista edullisimman ja vähäpäästöisimmän valitsemisessa vaikuttaa nykyään ajoneuvoveron, polttoaineen hinnan ja kulutuksen lisäksi moni muu valintaa vaikeuttava tekijä.Moottori on tehnyt laajat käyttötestit Vuosi Sähköllä ja Kesä Kaasulla, joiden kautta voi tutustua vaihtoehtoisten käyttövoimien eroihin arjessa. Lisäksi lataushybridiarkea tutkitaan parasta aikaa Mercedes-Benz A 250 e:n puolen vuoden koeajon muodossa. Käyttövoimien kuluja ja päästöjä voi myös vertailla esimerkiksi Suomen ilmastopaneelin laskurilla.Teksti: Eetu Kokkonen Lähde: Danske Finance Kuvituskuva: Moottorin arkisto Lue lisää: Mikä käyttövoima sopisi parhaiten sinulle – uusi laskuri arvioi päästöt ja kustannukset Autoliitto: kaikki käyttövoimat päästörajatalkoisiin Vuosi sähköllä: Hakusessa sama palvelutaso käyttövoimasta riippumatta Niin mikä oli: tämän takia automaailma puhuu 95 g/km hiilidioksidirajasta Lue lisää Kaikki artikkelit 21.1.2025 Autoilu Käytetyt autot vaihtavat vilkkaasti omistajaa 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 20.1.2025 Autoilu Autoliitto kummeksuu rikosuhrimaksun tarvetta tieliikennerikoksissa 20.1.2025 Autoilu Työsuhdeautot auraavat latua liikenteen sähköistymisessä 20.1.2025 Matkailu Kovaa valuuttaa maailmalla – Suomen passi 20.1.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – iso mutta ketterä vuoden pakettiauto 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla 19.1.2025 Autoilu Uusien autojen päästöt vain laskevat 19.1.2025 Ajoneuvot Tesla Model Y ”Juniperin” Euroopan tuotanto on jo alkanut Berliinin Gigafactoryssa, tietää saksalaislehti Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 20.1.2025 Matkailu Kovaa valuuttaa maailmalla – Suomen passi 19.1.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: onko siihen viereiseen parkkiruutuun pakko änkeä? 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa