11.4.2022

Mikä käyttövoima sopisi parhaiten sinulle – uusi laskuri arvioi päästöt ja kustannukset

Neste_Robottitankkaus_Huoltamokonsepti_2171

Suomen ilmastopaneeli on kehittänyt laskurin, jolla voi arvioida eri käyttövoimilla toimivien autojen aiheuttamia päästöjä ja kustannuksia. Laskurin mukaan sähköauto tuntuu olevan lähes ylivoimainen.

Kaasu- vai sähköauto? Bensiini vai diesel? Vaiko kenties ladattava hybridi? Käyttövoimien kirjo tarjoaa auton ostajalle mahdollisuuksia moneen, mutta samalla vaikeuttaa huomattavasti käyttövoiman valitsemista. Enää suuri ajosuorite ei tarkoita välittömästi dieselkäyttöistä autoa, eikä pieni ajosuorite bensiiniautoa.

Käyttövoimaverotus ja polttoaineiden hinnan muuttuminen tuo oman mausteensa auton käyttövoiman valitsemiseen, mutta lisäksi ympäristöystävällisyys on nykyään monelle tärkeä kriteeri. Ettei ympäristöystävällisen ja ylläpidoltaan edullisen auton löytäminen olisi vain liian yksinkertaista, tulee esimerkiksi sähkössä ottaa huomioon millä se on tuotettu. Lisäksi sähköautojen akkuihin tarvittavien materiaalien tuottamista päästöistä liikkuu ristiriitaista tietoa.

Valinnan helpottamiseksi Suomen ilmastopaneeli on kehittänyt laskurin, jolle ajokilometrit ja auton koon kertomalla näkee arvion auton aiheuttamista päästöistä ja kustannuksista 15 vuoden ajalta.

Laskuria käytettäessä tulee kuitenkin huomata, että kyseessä on vain arvioita joihin ei kannata luottaa sokeasti. Järjestelmän oletusparametrejä muokkaamalla tulos voi muuttua huomattavasti, esimerkiksi bensiiniauton kulutuksen ollessa 7,1 litran oletuksen sijaan 6 litraa kustannuksissa näkyy selkeä ero.

Suomalainen ajaa keskimäärin vuodessa noin 14 000 kilometriä. Tällä ajosuoritteella laskurin mukaan täyssähköauto olisi selvästi ekologisin vaihtoehto jo auton elinkaaren viidennen vuoden aikana. Tässä piilee mahdollisuus suureen arviovirheeseen, sillä laskuri olettaa kaasuautoa käytettävän puoliksi maa- ja puoliksi biokaasulla. Mikäli kaasuautossa käytettäisiin ainoastaan biokaasua, laskurin mukaan sähköauton kokonaispäästöt olisivat tätä pienemmät vasta 14. vuoden kohdalla.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Paljon ajavalle tarjotaan sähköä – vähän ajavalle kallista

Laskurin mukaan 40 000 kilometriä vuodessa ajavalle sähköauto olisi myös edullisin vaihtoehto kokonaiskustannuksillaan pitkällä aikavälillä tarkasteltaessa. Laskuri ottaa huomioon kotilatauspisteen asennushinnan, sekä jostain syystä myös akun uusimisen 300 000 kilometrin välein.

Toiseksi edullisin samalla ajosuoritteella olisi dieseltoiminen auto, joka ei olisi edes suuripäästöisin vaihtoehto. Dieselauton hiilidioksidipäästöiksi laskuri arvioi 15 vuodessa 103 291 kilogrammaa, kun bensiiniauton vastaava lukema on 132 784 kg ja bensiinihybridilläkin 106 678 kg.

Vähäisillä kilometreillä sähköistetyt ajoneuvot eivät helli kukkaroa laskurin mukaan. Suomalaisten keskimääräisellä ajosuoritteella ladattavat hybridit ovat laskurin mukaan kaikkein kalleimpia vaihtoehtoja, seuraavaksi hintavimpina tulee ei-ladattavat hybridit. Täyssähköautokaan ei loista erityisesti edullisuudellaan, vaan on itseasiassa kaikkia polttomoottorivaihtoehtoja hintavampi aina yhdeksänteen vuoteen asti. Edullisimmaksi vaihtoehdoksi täyssähköauto nousee vasta viidentoista vuoden kohdalla.

Sähkö yhä varteenotettavampi

Polttoaineiden hintojen noustessa hurjasti vuoden 2022 alkupuolella, sähköautot ovat nousseet yhä halutuimmiksi vaihtoehdoiksi – eikä ihme. Laskurin oletusarvoilla 40 000 kilometrin vuosittaisella ajosuoritteella keskikokoisissa autoissa sähköauto tulee kokonaiskustannuksiltaan bensiiniautoa edullisemmaksi jo neljän vuoden kohdalla – ja pysyy edullisempana vaikka autoon vaihdettaisiin korkeajänniteakku 7,5 vuoden välein, joka on suorastaan epätodennäköistä. 14 000 kilometrin vuotuisella ajosuoritteella sen sijaan sähköauto tulee bensiiniä halvemmaksi vasta 11. vuoden taitteessa.

Artikkeli julkaistu alun perin 15.12.2019.

Teksti: Eetu Kokkonen Lähde: Suomen ilmastopaneeli Kuvituskuva: Moottorin arkisto

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat