15.5.2019 Ajoneuvot Bensiini, diesel, sähkö vai hybridi: jokaisella käyttövoimalla on etunsa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hybridi on nyt muotia ja sähköstä puhutaan paljon, mutta myös perinteisellä dieselillä on ehdottomasti paikkansa automarkkinoilla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Miksi bensiini? Bensiinimoottori on yhä varma valinta. Bensiini sopii erityisesti kohtalaisen paljon ajavalle ja sekalaiseen ajoon. Turboahtimien yleistyttyä bensiinikin tarjoaa runsaasti alavääntöä, joten ajaminen on miellyttävää. Vaihtoehdon kustannustehokkuutta laskevan kannattaa muistaa dieseliä rasittava käyttövoimavero. Bensiiniautoon lisää vihreyttä kaipaava voi valita lukuisten hybridimallien joukosta – tai harkita ladattavan hybridin soveltuvuutta. Miksi diesel? Diesel on yhä voittamaton valinta pitkien matkojen taittoon, mutta lyhyeen taajama-ajoon kannattaa harkita muita vaihtoehtoja, tai valita ladattava dieselhybridi. Tehokkaimmillaan diesel on suurissa ja korkeissa autoissa, kuten katumaastureissa, vaikka dieselin ja bensiinin kaventunut hintaero ja vuotuinen käyttövoimavero heikentävätkin matalamman kulutuksen tuomaa etua. Dieseliä miettivän kannattaakin laskea vaihtoehdon kannattavuus omassa ajorutiinissa ennen auton ostoa. Miksi kaasu? Kaasu on kustannustehokas käyttövoimavaihtoehto, ja biokaasu tarjoaa fossiilisia polttoaineita vihreämmän etenemisvaihtoehdon. Tankkausverkosto painottuu Etelä- ja Länsi-Suomeen, mutta pisteitä löytyy Jyväskylän ja Mikkelin seudultakin, Vaasan lähistöltä ja Oulusta. Kaasua harkitsevan kannattaa katsoa miten lähelle tankkausasemia arkirutiinit vievät: automallista riippuen toimintamatka kaasulla on 300–500 kilometriä. Kaasuautoissa on myös bensiinitankki, mutta koot vaihtelevat pikkutankista normaalikokoiseen. Kaasuautoakin rasitetaan muutamien satojen eurojen käyttövoimaverolla. Valtio myös tukee perinteisellä käyttövoimalla toimivan auton muuntamista kaasukäyttöiseksi 1 000 euron muuntotuella vuoteen 2021 asti. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Miksi etanoli? Viidennen sukupolven Fiesta sai Moottorin toimesta etanolikonversion vuonna 2017. Bioetanoli tarjoaa budjettivaihtoehdon ympäristöystävällisestä autoilusta kiinnostuneelle, jonka talous ei kuitenkaan veny biokaasuun saati sähköautoon. Uusia etanoliautoja ei enää Suomessa myydä, mutta suuren osan etenkin vanhemmista bensiinikäyttöisistä ajoneuvoista voi muuttaa toimimaan myös etanolilla – ja valtio tukee toimea 200 euron muuntotuella vuoteen 2021 asti. Suuria kustannus- säästöjä muutokselta ei ainakaan kaikilla autoilla kannata odottaa, mutta toki ajaminen on hieman puhtaampaa. Miksi sähkö? Sähköauto ei ole järkevä vaihtoehto vähän ajavalle: sen tuomat kustannus- ja ympäristösäästöt syntyvät edullisista ajokilometreistä. Muutamia tuhansia kilometrejä vuodessa ajava ei sähköauton potentiaalia lunasta, vaan seisottaa kallista ja rajallisesti saatavaa teknologiaa kotipihassaan. Sähköauto onkin houkutteleva ja perusteltu vaihtoehto, jos päivittäinen työmatka on pitkä ja latausmahdollisuus löytyy kodin lisäksi työpaikalta. Miksi ladattava hybridi? Ladattava hybridi on kustannus- ja ympäristötehokas vaihtoehto, mikäli päivittäinen ajorutiini sujuu täysin tai ainakin valtaosin sähköajolla – ja auton voi ladata edullisesti kotona tai työpaikalla. Mielekkään ajoneuvon soveltuvuus omaan arkeen kannattaakin testata perinpohjaisella koeajolla. Toki matala autovero voi houkuttaa harkitsemaan ladattavaa hybridiä ilman latausaikeitakin, mutta ympäristö ei siitä kiitä. Säännölliseen pitkän matkan ajoon etenkään bensiinimoottoriset ladattavat katumaasturit eivät ole järkevä valinta. Kuluvan vuoden aikana dieselkäyttöisten ladattavien hybridien tarjonta kasvaa, ja ne tarjoavat mielenkiintoisen yhdistelmän lyhyiden matkojen sähköajoa ja dieselin taloudellisuutta pitkillä taipaleilla. Teksti: Lauri Ahtiainen Kuvat: Moottorin arkisto Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku