6.7.2022

Liikenneturvan tutkimus: Pyöräilijät ohitetaan maantiellä liian läheltä

sähköpölkupyörä

Jokainen maantien pientareella eteenpäin "sotkenut" tietää miltä tuntuu, kun moottoriajoneuvo pyyhkäisee ohi liian läheltä. 70 prosenttia pyöräilijöistä kokee autoilijoiden ohittavan heidät riittämättömän matkan päästä.

Kesä on kovinta pyöräilysesonkia, ja tähän vuodenaikaan järjestetään eri puolilla maata myös pyöräilytapahtumia ja -kilpailuja. Nyt onkin autoilijoiden puolesta aika tarkastella omia käytäntöjään liittyen pyöräilijöiden ohittamiseen maantiellä. Pyöräilijät kun ajavat maantien pientareella, ja autot ohittavat heidät tupla- tai jopa triplanopeudella mahdollisesti vain joidenkin kymmenien senttien päästä, ovat ne kuuluisat katastrofin ainekset kasassa.

Ongelman laadusta kertoo paljon se, että suurin osa autoilijoista kuvittelee Liikenneturvan tutkimuksen mukaan ohittavansa pyöräilijät riittävän etäältä. Pyöräilijöistä seitsemän kymmenestä on kuitenkin täysin eri mieltä. Taustoja ilmiön takana avaa Liikenneturvan yhteyspäällikkö Leena Piippa:

- Ohitustilanteessa autosta ei välttämättä hoksaa pyöräilijän tarvitsemaa tilaa. Arvio sivuttaisesta turvavälistä voi olla turvaton, kun tilannetta katsoo ulkopäin tai pyörän satulasta. Turvalliseen ohitusetäisyyteen vaikuttaa myös ajoneuvon nopeus ja koko. Ilmavirta saattaa saada pyöräilijän heittelehtimään ja aiheuttaa vaarallisen tilanteen. Ohitustilanteen turvallisuus taataan valitsemalla ohituspaikka oikein ja käyttämällä pyöräilijän ohitukseen viereistä kaistaa, Piippa korostaa.

Sahkopolkupyora

Liikenneturvan kyselyyn vastanneista autoilijoista noin joka kymmenes ei välttämättä jäisi riittävän kauas pyöräilijän taakse ajamaan, jos ohitustilanteessa on riskejä. Noin joka viides kokee, että pyöräilijän mahtuu aina ohittamaan, eivätkä ajoradan reunassa ajavat pyöräilijät vaikuta siksi ajonopeuteen. Vain 32 prosenttia kertoo, ettei ole koskaan ohittanut pyöräilijää maantiellä silloin, kun vastaan on tullut auto. Vastaavasti 40 prosenttia kertoo, ettei ole ohittanut tilanteessa, jossa ei ole riittävää näkemää. Kaikista vastaajista 17 prosenttia uskoi, että ajoradalla pyöräilevän saa ohittaa myös ohituskieltoalueella, vaikka joutuisi ylittämään sulkuviivan.

- Vastaukset viittaavat siihen, että pyöräilijän ohitukseen ei suhtauduta samalla vakavuudella ja ennakoiden kuin muiden ajoneuvojen ohittamiseen. Pyöräilijän kohdalla pitäisi kuitenkin olla entistäkin tarkempana, koska heillä ei ole suojaavaa peltikuorta ympärillään. Ohittamaan voi lähteä vain silloin, kun ohituspaikka on turvallinen ja laillinen. Eli näkemä on riittävä, ketään ei tule vastaan ja turvavälin ohitettavaan pystyy pitämään reiluna niin ennen ohitusta, sen aikana kuin sen jälkeen”, Piippa painottaa.

Lähde: Liikenneturva Kuvat: Moottorin arkisto

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat