14.3.2016 Liikenne Linja-automatkustajan tärkein turvavaruste – kolmasosa jättää käyttämättä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tottumus on suuurin yksittäinen syy turvavyön käyttämättä jättämiseen linja-autossa. Asenteet muuttuvat hitaasti, vaikka onnettomuustilanteessa turvavyö on korvaamaton apu. Noin puolet linja-autoilla matkustavista kertoo kiinnittävänsä turvavyön aina tai lähes aina, ilmenee Liikenneturvan kyselystä. Turvavyötä on käytettävä myös linja-autossa, jos vyö on asennettu istuinpaikalle. Yhteensä 52 prosenttia Liikenneturvan TNS Gallupilla teettämään kyselyyn vastanneista linja-autolla matkustavista kertoi kiinnittävänsä vyön aina tai lähes aina, jos istuinpaikalta löytyy turvavyö. Kolmasosa bussilla matkustavista raportoi, ettei käytä turvavyötä koskaan tai hyvin harvoin. Kaikkiaan kyselyyn vastasi 1658 henkilöä. Kuva: Liikenneturva/Ville-Veikko Heinonen – Turvavyön käyttöä busseissa ei välttämättä koeta matkustusmuotoon kuuluvaksi tai se mielletään muutoin hankalaksi. Niistä vastaajista, jotka eivät aina käytä turvavyötä, puolet kertoivat turvavyön käyttämättömyyden syyksi juuri sen, ettei ole koskaan aikaisemminkaan käyttänyt turvavyötä linja-autossa, Liikenneturvan koulutusohjaaja Ari-Pekka Elovaara selventää kyselyn tuloksia. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Vyö kiinni myös linja-autossa Turvavöiden käyttöpakko linja-autoissa tuli voimaan vuonna 2006. Tieliikennelain muutoksella saatettiin voimaan turvavyödirektiivin (2003/20/EY) määräykset. Nykyisin kaikissa linja-autoissa on käytettävä turvavyötä tai muuta turvalaitetta, jos sellainen on istuinpaikalle asennettu. Uusissa linja-autoissa (M3) on pitänyt olla turvavyöt asennettuina kaikilla istumapaikoilla jo vuodesta 1999 lähtien. Vaatimus ei kuitenkaan koske kaupunkiliikenteeseen suunniteltuja linja-autoja, joissa on paikkoja seisoville matkustajille. – Linja-auton turvavyöt ovat verrattain tuore asia. Matkustajille tuleekin matkan alkaessa käydä selväksi, että istuinpaikka on varustettu vöin ja että niitä kuuluu käyttää. Turvavyöstä voi kertoa näkyvällä tarralla tai kuljettaja voi kuuluttaa asiasta liikkeelle lähdettyä. Kuljettajan muistutuksessa on sekin hyvä puoli, että se saanee turvavyön unohtaneet napsauttamaan vyön kiinni, Elovaara puntaroi. – Joukkoliikenne on turvallinen tapa matkustaa pitkiäkin matkoja. Esimerkiksi bussin kaatuessa turvavyöstä on korvaamatonta apua. Paitsi että se pitää matkustajan paikoillaan ehkäisee turvavyö myös sinkoutumasta muita matkustajia päin tai ulos autosta, Elovaara toteaa. Lähde, grafiikka ja turvavyökuva: Liikenneturva, linja-autokuva: Moottorin arkisto/Antti Hentinen Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön 8.4.2024 Yleinen Taksin käyttö: kuluttajien karut kokemukset – myös kuskit kertovat Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology - ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku