1.3.2021 Liikenne Mistä tunnistaa vaaranpaikat mustan jään varalta? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Listasimme asiantuntijan avulla mustan jään esiintymisen tyypillisimmät riskipaikat. Mustan jään aiheuttamat riskit ovat osalle autoilijoista vieraita, vaikka niistä varoitellaan radiossa, televisiossa ja verkossa aina talven lähestyessä. Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen osaa selittää ilmiön ja siihen liittyvät vaarat. – Mustalla jäällä tarkoitetaan asfaltin pintaan muodostuvaa ohutta, läpinäkyvää ja erittäin liukasta jääkerrosta. Erityisen petolliseksi sen tekee huomaamattomuus eli kuljettaja ei joko erota tienpinnassa mitään poikkeavaa tai luulee sen olevan korkeintaan vain märkä, avaa Vesalainen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Mustan jään vaara Ohut ja liukas läpinäkyvä jääkerros on erittäin hankala havaita. Tästä syystä säätä voisi olla hyvä yrittää arvioida jo ennen auton rattiin hyppäämistä. – Ilman muuta kannattaa. Keinoja on monia, esimerkiksi sää- ja kelivaroitukset. Autolle kävellessään kannattaa tunnustella asfaltin pintaa. Jos se tuntuu liukkaalta, on se sitä myös autolla ajettaessa. Olennaista on kuitenkin muistaa, että vaikkei kotipihan asfaltti tuntuisikaan liukkaalta, se ei tarkoita sitä, etteikö liukkaita paikkoja saattaisi olla. Mustan jään tekeekin petolliseksi juuri sen huomaamattomuus ja paikallinen esiintyminen, sanoo Vesalainen. Hän neuvoo varautumaan mustaan jäähän aina, kun ilman lämpötila laskee lähelle nollaa tai sen alapuolelle. Moni auto varoittaakin kuljettajaa kojelautaan syttyvällä varoitussymbolilla ja merkkiäänellä, kun ilman lämpötila laskee, autosta riippuen, alle neljän tai kolmen lämpöasteen. Valitettavasti juuri liukkaiden paikkojen havaitseminen on kaikkein vaikeinta, ellei jopa mahdotonta. Hyvä keino varautua on opetella tunnistamaan tyypillisimmät tienkohdat, joissa mustaa jäätä esiintyy. – Mustaan jäähän voi varautua parhaiten ajamalla hyväkuntoisilla ja laadukkailla talvirenkailla. Lisäksi kuljettajan on syytä kääntää ajattelu- ja ajotapansa talviajomoodiin sekä lisättävä varovaisuutta alla listaamissani riskipaikoissa, sanoo Vesalainen. Mustan jään riskipaikat Sillat ja rantatiet Siltojen kansilla esiintyy mustaa jäätä muuta tieosuutta herkemmin. Sillan rakenteet ovat usein betonia, jonka lämpökapasiteetti ja lämmönjohtavuus on erilainen kuin asfaltilla. Talvikaudella maaperä on huomattavasti lämpimämpää kuin ulkoilma. Maasta irrallaan oleva siltarakenne jäähtyy myös altapäin, koska sillan kannen alapuolellakin on kylmää ilmaa. Jäätymistä edesauttaa entisestään, jos sillan alla kulkee vesistö, josta nousee vesihöyryä tien pintaan. Tämä on syytä pitää mielessä myös rantateillä ajettaessa. Rampit Myös teiden liittymäkohdissa olevat rampit ovat siltojen tavoin betonisia, maasta irti olevia rakenteita. Näin ollen ne jäätyvät maanpinnassa olevaa tietä herkemmin. Lisäksi rampeilla on yleensä pienemmät liikennemäärät kuin itse tiellä. Liikenteen lämmittävä vaikutus saa helposti aikaan sen, että varsinainen tieosuus on sula ja kuiva - vähemmän liikennöity ramppi sen sijaan saattaakin olla näkymättömän jään verhoama. Notkot ja laaksot Lämpimässä ilmassa molekyylit ovat harvemmassa kuin kylmässä, joten lämmin ilma on kylmää kevyempää. Näin ollen kylmä ilma raskaampana laskeutuu notkopaikkoihin ja laaksoihin, joissa se jäädyttää tienpinnan petollisesti muuta ympäristöä liukkaammaksi. Soratieltä asfaltille Kesäkelillä soratiellä on pääasiassa huomattavasti asfaltoitua tietä huonompi pito. Pitoa heikentää olennaisesti soratien pinnalla pyörivä irtosora. Kun ilman lämpötila laskee lähelle nollaa tai pakkasen puolelle, saattaa tilanne muuttua radikaalisti. Moni kuljettaja on kokenut yllätyksen ajaessaan soratieltä asfaltille, jonka pinta onkin ollut näkymättömän jääverhon peitossa. Peltoaukealta metsään Usein törmää myös tilanteeseen, jossa aurinko on kuivannut tai sulattanut tien pinnan peltoaukeiden kohdalta. Kun siirrytään aurinkoiselta peltoaukealta metsän varjoon, saattaa tilanne ollakin aivan toinen. Teksti: Henri Posa Kuvituskuva: Aake Kinnunen/Moottorin arkisto Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön 8.4.2024 Yleinen Taksin käyttö: kuluttajien karut kokemukset – myös kuskit kertovat 7.4.2024 Uutinen Boeingin syvä kierre: vaaratilanteita, oikeusjuttuja, laadunvalvonnan puutteita, konetoimitusten myöhästymisiä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku