24.1.2023 Liikenne Miten me liikumme 80 vuoden päästä? – tutkijoilta huimat arviot! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä VTT:n liikenteen asiantuntijat kertoivat rohkeat näkemyksensä, kuinka autoilu, liikenne ja ihmisten liikkuminen muuttuvat 80 vuoden kuluessa. Miten me ihmiset liikumme kaukaisessa tulevaisuudessa kuten 80 vuoden päästä? Se on osin tietty monin osin epäselvää, mutta yksi on varmaa: muutos on pysyvää. Moottori pyysi VTT:n liikenteen asiantuntijoilta rohkeaa heittäytymistä ja perusteltuja tuoreimpaan nykytietoon pohjaavia näkemyksiä liikkumisen tulevaisuudesta. Vastaukset ovat VTT:n tutkijoiden yhteisnäkemys, mutta vastausten painotuksissa tulee myös esiin kunkin vastaajan oma erityisalue ja näkökulma aiheeseen. Vastauksien takana ovat Anu Tuominen, Marko Paakkinen, Matti Kutila ja Ari Aalto. Tätä edeltävillä kahdella artikkelilla on hahmotettu sitä, kuinka autoilu, liikenne ja liikkuminen tulevat muuttumaan 20 vuoden ja 40 vuoden aikajänteillä. Liikenteen muuttumista pohdittaessa keskeisiä kysymyksiä ovat esimerkiksi ajoneuvojen käyttövoimaratkaisut, ihmisten aidot liikkumistarpeet, liikenneturvallisuuden kohentuminen ja eri kulkuneuvoja yhdistävät matkaketjut – sekä liikennetekniikan kehitysaskeleet. Millä käyttövoimilla henkilöautot liikkuvat 80 vuoden päästä? ”Henkilöautot ovat muuttuneet konseptina täysin siitä, mitä ne ovat nykypäivänä, ja etenkin kaupunkien liikkuminen on muuttunut täysin kävelyn, pyöräilyn, joukkoliikenteen ja henkilöautoa kevyemmän liikenteen varaan.” ”Joukkoliikenteen kehittymisen myötä myös pidemmillä matkoilla autoa tarvitaan yhä harvemmin, mutta auton pystyy silti vuokraamaan tarvittaessa. Autoja on erikokoisia ja muotoisia tarpeiden mukaisesti, mutta kaikki toimivat sähköllä.” Autoilevatko suomalaiset 80 vuoden päästä? Siis ajavat itse henkilöautoa? Saavatko ihmiset yhä omistaa oman auton? ”Enää kukaan ei osaa ajaa autoa ja muistellaan kuinka joskus ennen vanhaan niin on ollut mahdollista tehdä. Autot ovat venyviä ja mukautuvat käyttötarkoitukseen.” ”Rekkaliikenne on pääosin korvautunut automaattiautojen pakettitakseina. Tavarat siirtyvät pitkiäkin matkoja automaattiautoletkojen mukana aina Suomesta Kiinaan asti. Autot ovat täynnä elektroniikkaa ja niitä käytetään kotona myös olohuoneena.” ”Yllättäen autot ovat palanneet yksityisomistukseen ja ne myydään osana asuintaloa tai yrityksen toimitiloja. Niissä oleillaan ja työskennellään vakituisesti.” Onko yhteiskäyttöautoilu tyypillinen liikkumistapa 80 vuoden päästä? ”Autojen omistaminen on hävinnyt kannattamattomana ja autot ovat muuttaneet olemustaan entisestään täysin. Yhteiskäyttöisyys on normi, joten siitä ei enää edes puhuta, ja yksityisautoja on vain harvoilla, jotka asuvat sähköverkosta irtautuneissa omakotitaloissa. Nämäkin autot ovat energiayhtiöiden omistuksessa, ja kuuluvat osaksi talojen energian toimitussopimusta. Yksityisomistuksessa autoja on vain keräilijöillä ja autoharrastajilla.” Onko autoilu 80 vuoden päästä täysin tai lähes täysin autonomista? Ovatko Suomen tiet siis robottiautojen letkoja eli autojunia täynnä, jossa ihmiset ovat vain matkustajia? ”Ihmiset ovat muuttaneet kaupungeista takaisin maaseudulle, koska automaattiautojen ansiosta kauppakeskukset on helposti ja nopeasti saavutettavissa. Autot jopa käyvät itsenäisesti kaupassa eikä sinne ihmisen tarvitse lähteä mukaan.” ”Osa markettien tuotteista ja ravintoloista siirtyy myös automaation ansiosta kiertämään maaseutuja kuten kirjasto- ja kauppa-autot aikanaan. Pitkillä etäisyyksillä ajoneuvo voidaan hetkellisesti vaihtaa myös lentomoodiin, jolla voidaan erityisellä palvelumaksulla ohittaa ruuhka ja nopeuttaa siirtymistä paikasta toiseen.” ”Muutenkin automaattiauton palvelut ja toimintanopeus riippuu siitä paljonko ´palveluoperaattorille´ maksetaan. Fast-lane on käytössä vain autonvalmistajien premium-asiakkaille ja pisteitä voi kerätä automerkillä ajettujen kilometrien ja matkojen mukaan (kuten lentobonukset nykyään).” Onko älyliikenne ja ajoneuvojen automaattinen keskinäinen viestintä reaaliaikaisesti ajon aikana kehittyneet 80 vuoden päästä jo sille tasolle, ettei liikenteessä enää satu onnettomuuksia? ”Ajoneuvot ovat osa monenlaisia verkkoja. Ne keskustelevat keskenään lyhyen kantaman radioverkkojen kautta ja toisaalta toimivat itse liikkuvina tukiasemina. Ajoneuvo-operaattorit myyvät palveluna tukiasemia syrjäseuduille, kun autoille ei ole muuta hyötykäyttöä.” ”Toisaalta ongelma on liikennejärjestelmän haavoittuvuus. Mikäli yhteys ´liikennekeskukseen´ menetetään ei ajoneuvoilla myöskään voi siirtyä paikasta toiseen.” ”Tieinfrasta ovat poistuneet kaikki liikennemerkit ja liikennevalot. Ne ovat olemassa vain virtuaalisesti data keskuksessa ja välitetään ajoneuvoille ja ajoneuvo itse noudattaa saamiaan ohjeita. Myös datakeskukset ovat älykkäitä ja ne pyrkivät ajattamaan ajoneuvot risteyksistä ilman että niihin syntyy koskaan ruuhkia.” Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy ”Hyvä visio vetoaa järjen lisäksi tunteisiin” VTT:n tutkijanelikon kiteytyksen mukaan tulevaisuuden visiot auttavat arvioimaan tänään tehtävien päätösten vaikutuksia ja varautumaan tulevaan. Tutkijoiden mukaan olemme osa hyvin monimutkaista järjestelmää ja ottamalla erilaiset silmälasit päähämme, näemme erilaisia asioita kirkkaammin. Eri näkökulmista esitetyt visiot voivat myös herättää keskustelua, miten ne liittyvät toisiinsa ja mitä yhteisiä toimenpiteitä on tehtävissä niiden saavuttamiseksi. Visioiden avulla voidaan siis määritellä, millaisen tulevaisuuden haluamme rakentaa. VTT:n ennakoinnin erikoistutkija Pauli Komonen on kiteyttänyt oivasti: ”Visio luo liikevoiman muutokselle. Hyvä visio vetoaa järjen lisäksi tunteisiin ja haastaa nykyhetken oletuksia tulevaisuudesta. Visio kurottaa hieman kauemmaksi siitä, mitä pidämme nyt mahdollisena.” Miten ihmiset valitsevat liikkumistapansa 80 vuoden päästä? Kumpi korostuu valinnassa: ekologisesti kestävät perusteet vai mukavuudenhalu? ”Automaattinen auto on pääosin käytössä, mutta erityisesti yrityskäytössä lentävät kopterit ja dronet ovat syrjäyttäneet autot. Jonkin verran huolta on ekologisesta jalanjäljestä, vaikka päästöt ovat murto-osa 80 vuotta sitten olleesta tasosta.” ”Vuoden 2100 liikennejärjestelmässä kulkuneuvon omistaminen tai ohjaaminen ja sen tuoma individualismi tai elämykset eivät enää ole vallitsevia ajatusmalleja. Liikkumisen helppous, vaivattomuus ja puhtaus ovat nousseet liikkujan perusvaateiksi.” ”Erityisesti Suomen neljän metropolin (Helsinki, Turku, Tampere ja Oulu) alueilla liikkumisen luonne on muuttunut. Urbaaniympäristön asukkaat eivät omista ajoneuvoa, vaan päivittäinen liikkuminen, myös työmatkat, tapahtuu julkisella liikenteellä. Matkoihin kuluva aika käytetään automaattiohjatussa liikenteessä muihin toimintoihin, kuten esimerkiksi työntekoon, yhteydenpitoon tai viihteen seuraamiseen. Pääasiallinen kulkutapa hyödyntää sekä raide- että katuverkkoa, ja se yhdistää uudella tavalla yksilö- ja joukkoliikenteen. Järjestelmän toiminta perustuu pieniin yksiköihin, palveluntuottajien omistamiin kaupunkimoduuleihin, jotka voivat liittyä vauhdissa pidemmiksi letkoiksi.” ”Metropolien liikenneinfrastruktuuri on jaettu kolmeen vyöhykkeeseen. Ydinkeskustassa moduuliletkat kulkevat maanalaisilla ja ydinkeskustan ulkopuolella maanpäällisillä raiteilla. Raideliikenteen etuja ovat nopeus, reittiverkon laajuus, aikataulun tiheys ja turvallisuus. Metropolien laitamilla yksittäiset moduulit voivat raideinfrastruktuurin harvennuttua poistua raiteilta ja jatkaa kulkuaan joustavasti pienemmillä nopeuksilla älykkäässä katuinfrastruktuurissa (vrt. pienemmät urbaanit keskittymät).” ”Pyöräily ja kävely ovat erittäin suosittuja kulkutapoja lyhyillä matkoilla, ja kaupunki- ja aluesuunnittelun toimin erilaiset kohteet on pyritty sijoittelemaan nimenomaan kevyen liikenteen kannalta saavutettaviksi. Kevyt liikenne myös toimii sujuvana osana muuta kaupunki-infrastruktuuria. Risteämiset maanpäällisen raideliikenteen ja katuinfrastruktuurissa kulkevien moduulien kanssa ovat turvallisia, eikä onnettomuuksia juuri tapahdu infrastruktuuriin ja moduleihin integroitujen tutkasovellusten ansiosta.” ”Myös polkupyörät sekä henkilökohtaiset asiointitilikortit (matkakortit) on varustettu tunnistimin, jotka varoittavat liikkujaa lähestyvästä kulkuneuvosta, mutta myös ajoneuvoa liikkujista. Raideliikenteen pysäkkejä ja vaihtopisteitä on kaupunki-infrastruktuurissa runsaasti ja siirtyminen kevyestä liikenteestä joukkoliikenteeseen tai yksittäisen moduulin kuljettajaksi on joustavaa.” Teksti: Marko Jokela Kuvituskuvat: Shutterstock Lähteet: tutkijahaastattelut ja VTT:n tulevaisuusvisio a:2:{i:0;s:6:"126285";i:1;s:6:"126288";} Lue lisää Kaikki artikkelit 28.3.2024 Uutinen Vaarana on tiestön korjaustarpeen hallitsematon kasvu 26.3.2024 Uutinen Operaatio Pajunkissa starttaa jo 54. kerran – Autoliitto varoittaa routakuopista ja kevätauringosta 24.3.2024 Uutinen Taksien ryvettynyt maine vaatii korjausta – mutta mitä toimia? 23.3.2024 Uutinen Kuolonkolareiden kauhun kolmikko – vuodesta toiseen 21.3.2024 Uutinen Lentovuosi 2023: Kaupallisen lentoliikenteen historian toiseksi turvallisin vuosi – kukaan ei kuollut suihkukoneessa! 20.3.2024 Uutinen Suomalaiset: teiden kunto paremmaksi, alkolukko käyttöön 17.3.2024 Uutinen Helsinki-Vantaa Euroopan paras kokoluokassaan 16.3.2024 Autoilu Tavoitteena 4 000 tiekilometrin päällystys vuonna 2024 – samaan yllettiin viimeksi vuonna 2020 15.3.2024 Liikenne Lähitaksi: kuluttajille keskiössä turvallisuus ja selkeä hinnoittelu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Autoilu Helsingin kaupunki harkitsee bensa- ja dieselautojen käytön kieltämistä 10 vuoden päästä – ”Miten ratkaisut vaikuttaisivat sinun arkeesi?” 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta