13.1.2017

Moottoripyörien vuosiverolle tyrmäys ja kehitysehdotus

Teknisen Kaupan Liitto vaatii suunnitellusta moottoripyörien vuosiverosta luopumista. Samalla liitto ehdottaa, että myös moottoripyörien verotuksen painopistettä siirrettäisiin käytön verotukseen, joka tukisi Suomen päästötavoitteiden saavuttamista.

Hallitus on valmistellut uutta veroa kevyille moottoriajoneuvoille. Veron määrä moottoripyörää kohden olisi 150 euroa vuodessa, ja sen haluttaisiin kerryttävän valtion kassaa 25 miljoonan euron vuotuisilla verotuloilla.

Teknisen Kaupan Liiton Moottoripyöräjaosto vastustaa jyrkästi suunniteltua veroa ja on antanut esityksestä lausunnon. Liiton mukaan hallituksen esitys kohtelee muutamaa toimialaa ja harrastajaryhmää epätasa-arvoisesti.

Jotta Suomi pääsisi EU:n sille asettamiin ilmastotavoitteisiin, verotuksessa pitäisi lausunnon mukaan siirtyä hankinnan ja omistamisen verottamisesta päästöpohjaiseen käytön verottamiseen.

- Verorakenteen muutokset tulisi toteuttaa mahdollisimman pian, jotta ympäristöystävällisempien, teknisesti kehittyneempien ja turvallisempien moottoripyörien osuus ajoneuvokannasta saataisiin kasvuun, Moottoripyöräjaoston puheenjohtaja Esa Ruohonen BMW:ltä sanoo.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tuotto jäämässä kauas tavoitteesta

Teknisen Kaupan Liitto pitää hallituksen kaavailemaa 25 miljoonan euron vuotuista vetotuottoa vahvasti ylioptimistisena.

- Moottoripyörien myyntiluvut ovat laskeneet jo seitsemän vuotta peräkkäin. Jos kutistuvalle harrastukselle asetetaan vuotuinen 150 euron vero, moottoripyörien myynti vähenee vieläkin ja käytöstä poistetaan moottoripyöriä, jolloin verokertymästä tuskin tulee suunnitellun suuruinen.

Kuluttajat tekevät moottoripyöräilyä koskevia hankintapäätöksiä samalla periaatteella kuin henkilöautohankintoja – mitä enemmän hankintaa ja omistamista verotetaan, sen vanhemmilla ajoneuvoilla ajetaan. Ja jos harrastuksen todetaan maksavan liikaa, keskivertotaloudessa siitä helposti luovutaan.

Jotta hallituksen tavoittelema 25 miljoonan euron verotuotto toteutuisi, maksajia pitäisi olla 167 000 kappaletta. Liiton tekemän selvityksen mukaan syksyn verokeskustelusta alkanut moottoripyörien rekisteristä tai liikennekäytöstäpoisto on kuitenkin supistanut verovelvolliseksi kaavailtua ajoneuvokantaa merkittävästi. Selvityksen mukaan rekisterissä oli joulukuussa 2016 enää 114 266 L3 ja L4-luokan moottoripyörää. Kanta voi myös vielä supistua lisää, sillä ehdotuksen mukaan verovelvollisia ovat vain ne ajoneuvot, jotka ovat liikennekäytössä veron tullessa voimaan toukokuun alussa.

Veron alennus on osoittanut toimivuutensa

- Samaan aikaan kun moottoripyörille suunnitellaan veronkorotuksia Suomessa, veron alentamisesta on saatu positiivisia tuloksia muissa Pohjoismaissa. Suomessakin on hyviä kokemuksia uusien autojen kaupasta, jossa autoveron tuotto on veron alentamisesta huolimatta kasvanut lisääntyneen myynnin myötä, lausunnossa todetaan.

Liikenne- ja viestintäministeriössä valmistellaan parhaillaan muun muassa liikenneverkon, verotuksen ja katsastuslainsäädännön kokonaisuudistusta. Teknisen Kaupan Liiton Moottoripyöräjaosto vaatiikin luopumista hallituksen esityksen mukaisesta ajoneuvoverosta kunnes liikenneverkkoon, verotukseen ja valvontaan liittyvien kokonaisuudistusten vaikutukset ovat tiedossa.

Teksti: Eila Parviainen Kuva: BMW

Lähde: Valtiovarainministeriö, Trafi, Teknisen Kaupan Liitto

Luetuimmat