21.12.2017 Liikenne Muista nämä, niin tiedät autosi olevan kunnossa joulumatkalle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Auton lastaamiseen ja kuorman sidontaan kannattaa varata aikaa. Jos auto kuitenkin tekee tenän kesken matkanteon, operaatio Lumihiutale auttaa tien päällä. Joulumatkalle mielivä autoilija voi omalla toiminnallaan ennaltaehkäistä ongelmia vaihdattamalla huonon akun ajoissa uuteen ja tarkastamalla nesteiden pakkaskestävyyden sekä rengaspaineet ennen matkalle lähtöä. Ajotietokoneen näyttämään polttoaineen riittävyyteen ei myöskään kannata sokeasti luottaa. Mutta jos tien päällä tulee ongelmia, avuksi käy Autoliiton yleisen tiepalvelun Operaatio Lumihiutale, joka järjestetään 16.12.2017–1.1.2018 – nyt jo 49. kerran. Operaation aikana tiepalvelumiehet ovat tehostetussa valmiudessa lähdössä auttamaan tien päällä pulaan joutuneita. Autoliiton Operaatio Lumihiutale päivystää jälleen loppuvuoden liikenteessä, jotta jokainen pääsisi sujuvasti ja turvallisesti perille. Tiepalvelu tuo avun paikalle, jos matka jostakin syystä katkeaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Apukäynnistykset työllistävät Tyypillisesti joulunajan liikenteessä tiepalvelumiehiä työllistävät apukäynnistykset, polttoaineen viennit, rengasrikot ja autojen jäätymiset. Joulukiireessä tankkaaminen unohtuu yllättävän usein tai autoon tankataan epähuomiossa väärää polttoainetta. – Mikäli dieselautoon tulee tankattua bensaa tai päinvastoin, on tärkeää, ettei autoon laiteta virtaa päälle. Tällöin selvitään vielä suhteellisen vähällä. Mitä pidemmälle auton polttoainejärjestelmään väärä polttoaine pääsee, sitä suurempia ovat vauriot ja niiden korjaaminen on kalliimpaa, yleisestä tiepalvelusta vastaava Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen kertoo. Vara-avain mukaan! Joulumatkalle on syytä ottaa mukaan myös auton vara-avain. Matkatavaroita ja joululahjoja pakattaessa tai purettaessa avaimet saattavat jäädä vahingossa autoon sisälle, kun ovet menevät lukkoon. Nykyaikaisten autojen lukitusjärjestelmät ovat entistä kehittyneempiä ja autoon sisään pääsy ilman avaimia on vaikeaa. Vaihda avaimien paristot ajoissa. Nykyautojen sähkötoimisissa avaimissa on lukuisia toimintoja, jotka kuluttavat avaimen paristoa. Kaikkein uusimpien automallien avainten paristot on syytä vaihtaa vuosittain, joissakin malleissa jopa useammin. Tarkista asia ohjekirjasta. Pakkasessa piiputtava avain voi viivästyttää joulumatkaa. – Aina on olemassa riski, että vaurioita syntyy, jos autoon joudutaan menemään sisälle muilla kuin sen omilla avaimilla. Vara-avaintakaan ei saa jättää autoon sisälle edes lyhyen tauon ajaksi – varsinkin, jos autossa on ns. avaimeton lukitus. Järjestelmä saattaa tunnistaa avaimen ja ohikulkijalla on mahdollisuus avata ovi tarttumalla kahvaan, Vesalainen toteaa. Lomareissut ylikuormausriski Talvikauden lumilomille ajetaan usein satoja kilometrejä auto täynnä ihmisiä ja tavaroita. Sukuloimaankin mennään usein koko perheen voimin. Ihmisten ja tavaroiden kuljetuksessa auto voi joutua ylikuormituksen rajoille, mikä vaikeuttaa hallittavuutta. Raskaasti kuormatun auton kiihtyvyys, hidastuvuus ja hallittavuus ovat merkittävästi heikompia kuin kevyellä kuormalla. Suksiboksi kuormineen nostaa painopistettä, lisää ilmanvastusta ja sivutuuliherkkyyttä. Ennakoiva ja rauhallinen ajotapa antavat pelivaraa. Joulumatkalle lähdettäessä autoon pakataan yleensä runsaasti tavaraa. Tavarat voivat väärin pakattuna aiheuttaa vaaraa äkillisissä jarrutus- tai väistötilanteissa sekä onnettomuuksissa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lastaaminen vaatii taitoa Huolellisen lastauksen ja kuorman sidonnan merkitys korostuu nykyautoissa, joista yhä useammassa matkustamo on suoraan yhteydessä tavaratilaan. Kuorman sijoitteluun ja sidontaan kannattaa varata reilusti aikaa. Tavarankuljetuksen turvallisuus on jäänyt monessa uudessa automallissa täysin retuperälle. Matkustamon ja tavaratilan erottavaa turvaverkkoa tai -kalteria ei saa lainkaan tai sen voi kiinnittää vain takaistuinten taakse. Väliverkko tulisi saada myös etuistuinten taakse tavaratilan ollessa suurimmillaan. Tavaroiden sidontalenkit voivat olla heppoiset, piilossa tai puuttua kokonaan. Huolellisella pakkaamisella ja sidontalenkkien ja kuormaverkon käytöllä voidaan näitä puutteita paikata. – Matkatavaroiden paikka on auton tavaratilassa eikä matkustamossa pitäisi olla käytännössä mitään irrallista. Jopa kännykät ja tablettitietokoneet olisi hyvä pitää istuintaskuissa tai niille tarkoitetuissa telineissä, Autoliiton Teppo Vesalainen muistuttaa. Tavaratilaa kuormatessa ensimmäiset tavarat tuetaan tiukasti takaistuimen selkänojaan niin, että raskaimmat tavarat ovat alimmaisena ja mahdollisimman edessä. Loput tavarat tuetaan ensimmäisiin ja seuraavat kerrokset tehdään samalla periaatteella mahdollisimman tiiviiksi paketiksi, joka ei pääse liikkumaan. Älä pakkaa tavaroita liian ylös Tarkista, että selkänojat ovat lukittuneet kunnolla. Jos tavaratilassa ei ole lainkaan kuormansidontalenkkejä, kuorman sidontaliinat voi kiinnittää esimerkiksi käännettävien takaistuinten selkänojien tukirautaan ennen selkänojien nostamista pystyyn lukitusasentoon. – Kuormasta ei saa tehdä takaistuimen selkänojaa korkeampaa, jotta tavarat eivät lentäisi mahdollisessa äkkijarrutuksessa tai törmäyksessä matkustamoon. Jos tavaratilaa laajennetaan kaatamalla takaistuimen selkänoja osittain tai kokonaan, on tavarat kiinnitettävä paikalleen esimerkiksi kuormaliinoin, Vesalainen painottaa. Älä lastaa tavaroita istuinten selkänojien tai tavaratilan suojapeitteen yläpuolelle, jos autossasi ei ole väliverkkoa tai koirakalteria matkustamon ja tavaratilan välissä. Jos verkko tai kalteri on käytössä, lastaa ylös vain kaikkein kevyimmät tavarat ja pyri sitomaan ne kiinni. Verkko ei pysty pidättelemään irrallisia ja painavia esineitä äkkijarrutuksessa tai kolarissa. Äkkinäinen väistöliike tai voimakas hätäjarrutus lennättävät irtonaisia tavaroita holtittomasti auton matkustamossa. Kolarin sattuessa autossa kimpoilevat esineet voivat aiheuttaa matkustajille vakavia vammoja siinä missä itse kolari ja sen törmäysvoimat. Kolarihetkellä auton matkustajat ja irtonaiset esineet jatkavat matkaansa törmäystä edeltäneellä vauhdilla, kunnes osuvat esteeseen. Törmäyksessä kevytkin irtonainen esine voi aiheuttaa vakavan vaaran. Sukset kuuluvat suksiboksiin Vältä teräväreunaisten harrastusvälineiden kuten suksien, lumilautojen ja sauvojen kuljettamista auton sisätiloissa. Ne kuuluvat suksiboksiin katolle. Suksiboksi on syytä asentaa huolellisesti ja siellä saa kuljettaa vain kevyttä tavaraa. Näistä tavaroista raskaimmat on sijoitettava suksiboksin keskivaiheille niin, että niiden paino jakautuu tasaisesti molemmille taakkatelineille. – Myös boksiin laitettavat tavarat – ovat ne sitten suksia tai jotain muuta – on muistettava sitoa, Vesalainen sanoo. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tarkasta myös renkaiden ilmanpaineet Turvallinen kuormaus saadaan viimeisteltyä säätämällä auton rengaspaineet kuormitusta vastaaviksi. Auton käyttöohjekirjassa on neuvottu oikeat paineet pienelle ja isommalle kuormalle. Valitettavasti joistakin automalleista täyden kuorman rengaspainesuositukset puuttuvat. Silloin on hyvä lisätä takarenkaiden painetta ainakin + 0,3 … +0,5 baria perussuositusta korkeammaksi. Mieluummin yli kuin ali. Riittävän korkea ilmanpaine renkaissa antaa pelivaraa kuormituksen muutoksiin ja pakkasiin sekä parantaa auton suuntavakautta ja hallittavuutta. Ilman kylmeneminen 10 asteella laskee rengaspainetta 0,1 baaria. Siksi talvirenkaille suositellaan + 0,2 baaria korkeampia rengaspaineita kuin kesärenkaille. Näin tilaat apua Jos kuitenkin tien päällä tulee ongelmia, Autoliiton Operaatio Lumihiutaleen palvelukeskukseen saa yhteyden numerosta 0200 8080 (1,95 €/min + mpm tai pvm, jonotus on maksuton). Palvelukeskus selvittää, millaista apua tarvitaan ja tilanteen mukaan soittaja ohjataan joko tiepalvelumiehen tai hinausyrityksen pakeille. Autoliiton jäsenille on oma palvelumaksuton avustusnumero, joka löytyy jäsenkortista. Molemmista numeroista tilatut palvelut ovat maksullisia. Avustuskustannuksista kannattaa sopia ennen palvelun tilaamista. Autoliiton Plus-jäsenille on oma veloitukseton palvelunumero, josta tilatut palvelut ovat maksuttomia. – Matkalla on syytä huolehtia siitä, että kännykässä on aina virtaa ja tarvittavat avustusnumerot tallennettuna. Myös yleinen hätänumero 112 on syytä tallentaa puhelimeen ja älypuhelimiin voi ladata myös Hätäkeskuslaitoksen 112-sovelluksen, jolla avun saa hälytettyä helposti oikeaan osoitteeseen, Autoliiton vinkkaa Teksti: Timo Turkula, Lähde Autoliitto, kuva: Antti Hentinen Lue lisää Kaikki artikkelit 29.3.2024 Uutinen World Car of the Year 2024 on Kia EV9 – myös Hyundai Ioniq 5 jälleen palkinnonsyrjässä kiinni ja Toyota Priukselle muotoilupalkinto Ferrarin nenän edestä 28.3.2024 Uutinen Vaarana on tiestön korjaustarpeen hallitsematon kasvu 27.3.2024 Moottoripyörät KTM haukkasi itselleen päätösvallan MV Agustasta 27.3.2024 Uutinen Kainuulle messevä tunnustus luontomatkailualueena 26.3.2024 Uutinen Operaatio Pajunkissa starttaa jo 54. kerran – Autoliitto varoittaa routakuopista ja kevätauringosta 26.3.2024 Moottoripyörät Husqvarna Svartpilen 801 – malliston suurin ja tehokkain nakupyörä 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 24.3.2024 Uutinen Taksien ryvettynyt maine vaatii korjausta – mutta mitä toimia? 23.3.2024 Uutinen Kuolonkolareiden kauhun kolmikko – vuodesta toiseen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Autoilu Helsingin kaupunki harkitsee bensa- ja dieselautojen käytön kieltämistä 10 vuoden päästä – ”Miten ratkaisut vaikuttaisivat sinun arkeesi?” 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta