21.12.2017 Liikenne Muista nämä, niin tiedät autosi olevan kunnossa joulumatkalle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Auton lastaamiseen ja kuorman sidontaan kannattaa varata aikaa. Jos auto kuitenkin tekee tenän kesken matkanteon, operaatio Lumihiutale auttaa tien päällä. Joulumatkalle mielivä autoilija voi omalla toiminnallaan ennaltaehkäistä ongelmia vaihdattamalla huonon akun ajoissa uuteen ja tarkastamalla nesteiden pakkaskestävyyden sekä rengaspaineet ennen matkalle lähtöä. Ajotietokoneen näyttämään polttoaineen riittävyyteen ei myöskään kannata sokeasti luottaa.Mutta jos tien päällä tulee ongelmia, avuksi käy Autoliiton yleisen tiepalvelun Operaatio Lumihiutale, joka järjestetään 16.12.2017–1.1.2018 – nyt jo 49. kerran.Operaation aikana tiepalvelumiehet ovat tehostetussa valmiudessa lähdössä auttamaan tien päällä pulaan joutuneita. Autoliiton Operaatio Lumihiutale päivystää jälleen loppuvuoden liikenteessä, jotta jokainen pääsisi sujuvasti ja turvallisesti perille. Tiepalvelu tuo avun paikalle, jos matka jostakin syystä katkeaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyApukäynnistykset työllistävätTyypillisesti joulunajan liikenteessä tiepalvelumiehiä työllistävät apukäynnistykset, polttoaineen viennit, rengasrikot ja autojen jäätymiset. Joulukiireessä tankkaaminen unohtuu yllättävän usein tai autoon tankataan epähuomiossa väärää polttoainetta.– Mikäli dieselautoon tulee tankattua bensaa tai päinvastoin, on tärkeää, ettei autoon laiteta virtaa päälle. Tällöin selvitään vielä suhteellisen vähällä. Mitä pidemmälle auton polttoainejärjestelmään väärä polttoaine pääsee, sitä suurempia ovat vauriot ja niiden korjaaminen on kalliimpaa, yleisestä tiepalvelusta vastaava Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen kertoo.Vara-avain mukaan!Joulumatkalle on syytä ottaa mukaan myös auton vara-avain. Matkatavaroita ja joululahjoja pakattaessa tai purettaessa avaimet saattavat jäädä vahingossa autoon sisälle, kun ovet menevät lukkoon. Nykyaikaisten autojen lukitusjärjestelmät ovat entistä kehittyneempiä ja autoon sisään pääsy ilman avaimia on vaikeaa.Vaihda avaimien paristot ajoissa. Nykyautojen sähkötoimisissa avaimissa on lukuisia toimintoja, jotka kuluttavat avaimen paristoa.Kaikkein uusimpien automallien avainten paristot on syytä vaihtaa vuosittain, joissakin malleissa jopa useammin. Tarkista asia ohjekirjasta. Pakkasessa piiputtava avain voi viivästyttää joulumatkaa.– Aina on olemassa riski, että vaurioita syntyy, jos autoon joudutaan menemään sisälle muilla kuin sen omilla avaimilla. Vara-avaintakaan ei saa jättää autoon sisälle edes lyhyen tauon ajaksi – varsinkin, jos autossa on ns. avaimeton lukitus. Järjestelmä saattaa tunnistaa avaimen ja ohikulkijalla on mahdollisuus avata ovi tarttumalla kahvaan, Vesalainen toteaa. Lomareissut ylikuormausriskiTalvikauden lumilomille ajetaan usein satoja kilometrejä auto täynnä ihmisiä ja tavaroita. Sukuloimaankin mennään usein koko perheen voimin. Ihmisten ja tavaroiden kuljetuksessa auto voi joutua ylikuormituksen rajoille, mikä vaikeuttaa hallittavuutta. Raskaasti kuormatun auton kiihtyvyys, hidastuvuus ja hallittavuus ovat merkittävästi heikompia kuin kevyellä kuormalla. Suksiboksi kuormineen nostaa painopistettä, lisää ilmanvastusta ja sivutuuliherkkyyttä. Ennakoiva ja rauhallinen ajotapa antavat pelivaraa. Joulumatkalle lähdettäessä autoon pakataan yleensä runsaasti tavaraa. Tavarat voivat väärin pakattuna aiheuttaa vaaraa äkillisissä jarrutus- tai väistötilanteissa sekä onnettomuuksissa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLastaaminen vaatii taitoaHuolellisen lastauksen ja kuorman sidonnan merkitys korostuu nykyautoissa, joista yhä useammassa matkustamo on suoraan yhteydessä tavaratilaan. Kuorman sijoitteluun ja sidontaan kannattaa varata reilusti aikaa. Tavarankuljetuksen turvallisuus on jäänyt monessa uudessa automallissa täysin retuperälle. Matkustamon ja tavaratilan erottavaa turvaverkkoa tai -kalteria ei saa lainkaan tai sen voi kiinnittää vain takaistuinten taakse. Väliverkko tulisi saada myös etuistuinten taakse tavaratilan ollessa suurimmillaan.Tavaroiden sidontalenkit voivat olla heppoiset, piilossa tai puuttua kokonaan. Huolellisella pakkaamisella ja sidontalenkkien ja kuormaverkon käytöllä voidaan näitä puutteita paikata.– Matkatavaroiden paikka on auton tavaratilassa eikä matkustamossa pitäisi olla käytännössä mitään irrallista. Jopa kännykät ja tablettitietokoneet olisi hyvä pitää istuintaskuissa tai niille tarkoitetuissa telineissä, Autoliiton Teppo Vesalainen muistuttaa.Tavaratilaa kuormatessa ensimmäiset tavarat tuetaan tiukasti takaistuimen selkänojaan niin, että raskaimmat tavarat ovat alimmaisena ja mahdollisimman edessä. Loput tavarat tuetaan ensimmäisiin ja seuraavat kerrokset tehdään samalla periaatteella mahdollisimman tiiviiksi paketiksi, joka ei pääse liikkumaan.Älä pakkaa tavaroita liian ylösTarkista, että selkänojat ovat lukittuneet kunnolla. Jos tavaratilassa ei ole lainkaan kuormansidontalenkkejä, kuorman sidontaliinat voi kiinnittää esimerkiksi käännettävien takaistuinten selkänojien tukirautaan ennen selkänojien nostamista pystyyn lukitusasentoon.– Kuormasta ei saa tehdä takaistuimen selkänojaa korkeampaa, jotta tavarat eivät lentäisi mahdollisessa äkkijarrutuksessa tai törmäyksessä matkustamoon. Jos tavaratilaa laajennetaan kaatamalla takaistuimen selkänoja osittain tai kokonaan, on tavarat kiinnitettävä paikalleen esimerkiksi kuormaliinoin, Vesalainen painottaa.Älä lastaa tavaroita istuinten selkänojien tai tavaratilan suojapeitteen yläpuolelle, jos autossasi ei ole väliverkkoa tai koirakalteria matkustamon ja tavaratilan välissä. Jos verkko tai kalteri on käytössä, lastaa ylös vain kaikkein kevyimmät tavarat ja pyri sitomaan ne kiinni. Verkko ei pysty pidättelemään irrallisia ja painavia esineitä äkkijarrutuksessa tai kolarissa.Äkkinäinen väistöliike tai voimakas hätäjarrutus lennättävät irtonaisia tavaroita holtittomasti auton matkustamossa. Kolarin sattuessa autossa kimpoilevat esineet voivat aiheuttaa matkustajille vakavia vammoja siinä missä itse kolari ja sen törmäysvoimat. Kolarihetkellä auton matkustajat ja irtonaiset esineet jatkavat matkaansa törmäystä edeltäneellä vauhdilla, kunnes osuvat esteeseen. Törmäyksessä kevytkin irtonainen esine voi aiheuttaa vakavan vaaran.Sukset kuuluvat suksiboksiinVältä teräväreunaisten harrastusvälineiden kuten suksien, lumilautojen ja sauvojen kuljettamista auton sisätiloissa. Ne kuuluvat suksiboksiin katolle.Suksiboksi on syytä asentaa huolellisesti ja siellä saa kuljettaa vain kevyttä tavaraa. Näistä tavaroista raskaimmat on sijoitettava suksiboksin keskivaiheille niin, että niiden paino jakautuu tasaisesti molemmille taakkatelineille.– Myös boksiin laitettavat tavarat – ovat ne sitten suksia tai jotain muuta – on muistettava sitoa, Vesalainen sanoo.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTarkasta myös renkaiden ilmanpaineetTurvallinen kuormaus saadaan viimeisteltyä säätämällä auton rengaspaineet kuormitusta vastaaviksi. Auton käyttöohjekirjassa on neuvottu oikeat paineet pienelle ja isommalle kuormalle.Valitettavasti joistakin automalleista täyden kuorman rengaspainesuositukset puuttuvat. Silloin on hyvä lisätä takarenkaiden painetta ainakin + 0,3 … +0,5 baria perussuositusta korkeammaksi. Mieluummin yli kuin ali. Riittävän korkea ilmanpaine renkaissa antaa pelivaraa kuormituksen muutoksiin ja pakkasiin sekä parantaa auton suuntavakautta ja hallittavuutta.Ilman kylmeneminen 10 asteella laskee rengaspainetta 0,1 baaria. Siksi talvirenkaille suositellaan + 0,2 baaria korkeampia rengaspaineita kuin kesärenkaille.Näin tilaat apuaJos kuitenkin tien päällä tulee ongelmia, Autoliiton Operaatio Lumihiutaleen palvelukeskukseen saa yhteyden numerosta 0200 8080 (1,95 €/min + mpm tai pvm, jonotus on maksuton).Palvelukeskus selvittää, millaista apua tarvitaan ja tilanteen mukaan soittaja ohjataan joko tiepalvelumiehen tai hinausyrityksen pakeille.Autoliiton jäsenille on oma palvelumaksuton avustusnumero, joka löytyy jäsenkortista. Molemmista numeroista tilatut palvelut ovat maksullisia. Avustuskustannuksista kannattaa sopia ennen palvelun tilaamista.Autoliiton Plus-jäsenille on oma veloitukseton palvelunumero, josta tilatut palvelut ovat maksuttomia.– Matkalla on syytä huolehtia siitä, että kännykässä on aina virtaa ja tarvittavat avustusnumerot tallennettuna. Myös yleinen hätänumero 112 on syytä tallentaa puhelimeen ja älypuhelimiin voi ladata myös Hätäkeskuslaitoksen 112-sovelluksen, jolla avun saa hälytettyä helposti oikeaan osoitteeseen, Autoliiton vinkkaaTeksti: Timo Turkula, Lähde Autoliitto, kuva: Antti Hentinen Lue lisää Kaikki artikkelit 17.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: kamerapeilit pienentävät katveeseen jäämisen riskiä – eivät kuitenkaan kaikissa tapauksissa 16.5.2025 Uutinen Uuden Xpeng P7:n ensimmäiset kuvat julki – merkittävä muutos valmistajan muotokieleen 16.5.2025 Uutinen Nissanille miljarditappiot – luvassa lisää tehtaiden sulkemisia ja irtisanomisia 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 13.5.2025 Sähköautot BYD lisää lataushybridit Euroopan tehtaiden valikoimaan – taustalla kasvanut kysyntä 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 10.5.2025 Uutinen Ferrarin ensimmäinen sähköauto saapuu ensi vuonna – esittely tapahtuu kolmessa vaiheessa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 18.5.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: Mitä yhteistä on Citroën C3 Aircross -katumaasturilla ja Alpine A110 -urheiluautolla? 18.5.2025 Koeajo Maistiainen: Ford Puma Gen-e – sähköä puuman geeneihin 17.5.2025 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Z900 – teknisempi lähestyminen klassikkoon 18.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin sisätilat tarjoavat todellista arjen luksusta 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?