15.4.2022 Liikenne Näin piiitkäksi venyy pysähtymismatka – turvaväli ja ajonopeus korostuvat Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autoliiton koulutuspäällikkö: ”Jos nopeus alenee 25 prosenttia, niin jarrutusmatka lyhenee noin puoleen.” Auton pysähtymismatka muodostuu kuljettajan reaktiomatkasta ja jarrutusmatkasta. Reaktiomatkalla tarkoitetaan matkaa, jonka auto kulkee kuljettajan reaktioaikana eli havainnosta siihen, missä kuljettaja painaa jarrua. Esimerkiksi 100 km/h vauhdissa yhden sekunnin reaktioajalla auto kulkee 28 metriä ennen kuin kuljettaja saa painettua jarrua. – Turvaväliä edellä ajavaan olisi hyvä olla noin neljä sekuntia, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen neuvoo. Vesalainen huomauttaa, että riittävällä turvavälillä saa kompensoitua myös edellä ajavan esimerkiksi paremmasta rengastuksesta johtuvaa lyhyempää jarrutusmatkaa. Ja jos liikenneympäristö tai -tilanne vaikeuttavat ajamista, on paras vähentää nopeutta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Valitse turvallinen nopeus Autoliiton Ajokoulun video kertoo erittäin havainnollisesti, miten pysähtymismatka muodostuu reaktiomatkasta ja jarrutusmatkasta. Toisessa videossa paneudutaan tarkemmin siihen, miten nopeudenmuutos vaikuttaa jarrutusmatkaan. Pienikin nopeudenmuutos vaikuttaa Näin kevään edetessä ja teiden kuivuessa, autoilijoiden kaasujalka saattaa käydä raskaammaksi. Vesalainen kannustaa kuitenkin terveen järjen käyttöön. – Jo pienellä ajonopeuden muutoksella on yllättävän iso vaikutus jarrutusmatkan pituuteen. Jos nopeus alenee 25 prosenttia, niin jarrutusmatka lyhenee noin puoleen. Ohita maltilla Vesalainen tähdentää, että jos autolla pitää ohittaa, vaihtaa kaistaa tai väistää, ohjausliikkeet on pidettävä pieninä ja maltillisina. https://ajokoulu.autoliitto.fi/paranna-ajotaitoasi/vaikeissa-olosuhteissa-ajaminen-liukas/ohjausliikkeet Mikäli ohitukseen lähdetään aivan edessä ajavan auton takapuskurissa roikkuen tai väistöön liian lähellä estettä, tulee ohjausta käännettyä tarpeettoman paljon. – Tämä aiheuttaa heti levottomuutta auton käyttäytymiseen niin, että ajonvakautusjärjestelmä joutuu puuttumaan auton hallintaan. Pahimmillaan liian suuri ohjausliike voi johtaa ohituksen tai väistön epäonnistumiseen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Joka kolmas ajoi ylinopeutta Vuonna 2020 liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunnat tutkivat 219 kuolemaan johtanutta liikenneonnettomuutta. Onnettomuustietoinstituutin OTI-vuosiraportti 2020:n taustalla ovat liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien tutkimat kuolemaan johtaneet tieliikenneonnettomuudet. Kuolemaan johtaneissa onnettomuuksissa vuonna 2020 kaikista onnettomuuksissa mukana olleista kuljettajista 32 % ajoi onnettomuuden tapahtuessa vähintään 10 km/h ylinopeutta. Onnettomuuden aiheuttajista vähintään 10 km/h ylinopeutta ajoi 47 %. Näin piiiiitkään se vie Liikenneturvan nettitestin avulla havainnollistuu suuntaa antavasti, miten auton nopeus vaikuttaa pysähtymismatkaan. Valitsemalla taajamanopeuden tai maantienopeuden ja tien pinnan (kuiva, märkä, luminen, jäinen) voi kokeilla kuinka pitkän matkan ajoneuvo etenee valitusta vauhdista pysähdyksiin. Valitsen ajonopeukseksi 80 km/h ja jäisen tienpinnan. Kuljettajan reaktioajan aikana auto etenee 22 metriä. Sitten alkaa 15 sekuntia kestävä jarrutus. Tässä esimerkissä jarrutusmatkaa kertyy 165 metriä. Pysähtymismatka on siis yhteensä 187 metriä. Jarrutusmatkalla tarkoitetaan matkaa, jonka auto kulkee jarrutuksen aloittamisesta pysähtymiseen. Liikenneturvan laskurissa perusteina on käytetty yhden sekunnin reaktioaikaa ja keskihidastuvuutena kuivalla tienpinnalla 9 m/s², märällä tienpinnalla 6 m/s², lumisella tienpinnalla 3 m/s² ja jäisellä tienpinnalla 1.5 m/s². Laskurin tulokset perustuvat aina siihen, mitkä ovat siinä käytetyt suureet, joten saadut tulokset ovat siis suuntaa antavia ja esimerkinomaisia. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto, Onnettomuustietoinstituutti Lähteet: Autoliitto, Autoliiton Ajokoulu, Liikenneturva, Onnettomuustietoinstituutti a:1:{i:0;s:6:"111289";} Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 21.4.2024 Lentokoneet Ilmailu: Kaksi vakavaa vaaratilannetta tammikuussa 18.4.2024 Autoilu Vakuuttamattomien autojen määrä laskussa 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Yleinen Lentomatkustus on turvallista, mutta käytä aina turvavyötä! 11.4.2024 Liikenneturvallisuus Suomessa myytävä turvaistuin hajosi törmäyskokeessa – aiheuttaa vakavan loukkaantumisriskin lapselle 4.4.2024 Autoilu Jos tuulilasi säröytyy, niin se tietää jopa yli tuhannen euron vaihtokuluja 3.4.2024 Autoilu Kesänopeudet käyttöön 3.4. alkaen – paikallisten olosuhteiden mukaisesti 28.3.2024 Uutinen Vaarana on tiestön korjaustarpeen hallitsematon kasvu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku