9.3.2021 Liikenne Näin toimii peltipoliisi – välähdyksestä liikennevirhemaksuun Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nopeusvalvontakamera eli peltipoliisi ikuisti ylinopeutta ajaneen autoilijan, mutta mitä kaikkea siitä seuraa? Voiko liikennevirhemaksuun vaatia oikaisua, koska ajokortti lähtee kuivumaan ja saako valtontakameran ikuistaman kuvan muistoksi? Peltipoliisi eli kiinteä nopeusvalvontakamera väläyttää terveisensä, mutta mitä kaikkea siitä seuraa? Miten tulee toimia, jos ei ole itse ajanut ylinopeutta, vaan auton ratissa on ollut joku muu peltipoliisin välähtäessä? Entä voiko autoilija kiistää liikennevirhemaksun ja vaatia oikaisua? Saako valtontakameran ikuistaman kuvan muistoksi? Näihin kysymyksiin saa vastauksen tästä artikkelista. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Peltipoliisi välähtää Nopeusrajoitus muuttuu alhaisemmaksi, mutta autoilijan kaasujalka ei epähuomiossa höllää ajoissa eikä riittävästi. Nopeusvalvontakamera tien pientareella väläyttää terveisensä. Lievä ylinopeus on ikuistunut kuvaksi autosta, josta selviää auton sen hetkinen ajonopeus ja tarkka kuvausajankohta. Kuvassa näkyy auton rekisteritunnus ja ihmishahmo ratin takana. Poliisin automaattisen liikennevalvonnan kiinteiden valvontapisteiden eli peltipoliisien kuvaustiedot valokuvineen siirtyvät Helsingin Malmilla sijaitsevaan Poliisin liikenneturvallisuuskeskukseen. Kirje kotiin tulee pian Poliisin liikenneturvallisuuskeskukselle nopeusvalvonta on arkea, mutta valtaosalle tavallisista autoilijoista poliisin yhteydenotto on harvinainen sattumus. Kameran välähdyksen jälkeen seuraa jatkomenettelyjä, jotka mietityttävät ja ovat monille tuntemattomia. Valvontakameran välähdyksestä seuraa liikennevirhemaksu auton omistajalle, haltijalle tai käyttövastaavalle. Kirje kolahtaa kotiosoitteeseen tai suomi.fi/viestit -palveluun aika pian: liikennevirhemaksu saapuu perille yleensä reilussa viikossa. Ajoneuvokohtaista liikennevirhemaksua koskeva päätös on lähetettävä viipymättä ja viimeistään 30 päivän kuluessa rikkomuksen tekopäivästä. Kesäkuussa 2020 käyttöön tullut uusi tieliikennelaki toi mukanaan liikennevirhemaksun, joka korvasi tieliikenteen rikesakon. Vastuun selvittely vaaditaan Tieliikennelain mukaan liikennerikkomuksen seurauksena määrätystä ajoneuvokohtaisesta liikennevirhemaksusta vastaa ajoneuvon rekisteriin merkitty omistaja, haltija, tilapäinen käyttäjä tai käyttövastaava. Ajoneuvon rekisteriin merkitty omistaja, haltija tai tilapäinen käyttäjä on kuitenkin vastuusta vapaa, jos hän saattaa todennäköiseksi, että hän ei tehnyt liikennerikkomusta tai että virhemaksun määräämiselle ei ollut edellytyksiä. Käyttövastaava on vastuusta vapaa ilmoittamalla, kenen käytössä moottorikäyttöinen ajoneuvo oli rikkomuksen tekohetkellä taikka ilmoittamalla, että ajoneuvo tai sen rekisterikilpi on anastettu. Jos asiasta jää epäselvyyttä, voi poliisi aloittaa tutkinnan ajoneuvokohtaisesta liikennevirhemaksusta vastuussa olevan selvittämiseksi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kannattaako oikaisuvaatimus? Poliisilta tulleeseen liikennevirhemaksun mahdolliseen oikaisuvaatimukseen tulee täyttää kuljettajan tiedot ja kuka antoi tiedot. Liikenneturvallisuuskeskuksen johtaja ylikomisario Dennis Pastersteinin mukaan oikaisuvaatimuksen tekeminen ei ole yhtä välttämätöntä kuin aiemmin rikesakkokäytännön aikana, jolloin kaikki rikesakkoylinopeudet laskettiin toistuviin liikennerikkomuksiin. – Nykyäänhän on väljempi linjaus: kun nopeusrajoitus korkeintaan 60 kilometriä tunnissa, toistuviin lasketaan 11 km/h ylinopeudesta alkaen, kun nopeusrajoitus 70–120 km/h, 16 km/h ylinopeudesta alkaen, Pasterstein taustoittaa. Noin 15 prosenttia hakee oikaisua Oikaisuvaatimuksen teko tarkoittaa sitä, että autoilija ruksii lomakkeen kiistän rikkomuksen -kohdan. Oikaisuvaatimus on tehtävä 30 päivän kuluessa määräyksen tiedoksisaamisesta poliisin liikenneturvallisuuskeskukselle. – Noin 15 prosenttia hakee oikaisua. Ja 80–90 prosenttia näistä tapauksista koskee sitä, että ratissa on ollut joku toinen kuski, Pasterstein kertoo. – Ilmoitetulle kuljettajalle lähetetään poliisilta postitse kuulemiskirje, jolla varmistetaan, että liikennevirhemaksu määrätään oikealle kuljettajalle. Maksamisella liikennevirhemaksu vahvistuu siinä mainitun nimiin ja liikennevirhemaksusta tulee lainvoimainen. Liikennevirhemaksun purkaminen myöhemmin on työläs prosessi eikä välttämättä onnistu ilman perusteltua syytä. Lähteekö ajokortti kuivumaan? Mikäli autoilijalla on ylinopeuksista saatuja liikennevirhemaksuja tai sakkoja vuodessa kolme kappaletta ja kahdessa vuodessa neljä kappaletta, niin ajokortin voi menettää määräajaksi. Päätöksen ajokortin menettämisestä tekee kotipaikkakunnan poliisilaitos. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Saanko muistokuvan? Kameratolpan kuvaaman valokuvan voi saada itselleen. Liikennevirhemaksun valvontakuva on julkinen. Tietopyynnön kuvasta voi lähettää poliisin liikenneturvallisuuskeskukselle osoitteella automaattivalvonta@poliisi.fi Lue lisää: Maan ahkerin peltipoliisi on Kehä III:lla Espoossa Katso, minne tulevat Helsingin uudet älykkäät peltipoliisit Liikennevalvontaa on siirtynyt tien päältä peltipoliiseille 1 111 peltipoliisia valvoo ylinopeuksia teiden varsilla Autoilija, täällä välähtää! Katso ahkerimmat peltipoliisit Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 28.3.2024 Uutinen Vaarana on tiestön korjaustarpeen hallitsematon kasvu 26.3.2024 Uutinen Operaatio Pajunkissa starttaa jo 54. kerran – Autoliitto varoittaa routakuopista ja kevätauringosta 24.3.2024 Uutinen Taksien ryvettynyt maine vaatii korjausta – mutta mitä toimia? 23.3.2024 Uutinen Kuolonkolareiden kauhun kolmikko – vuodesta toiseen 21.3.2024 Uutinen Lentovuosi 2023: Kaupallisen lentoliikenteen historian toiseksi turvallisin vuosi – kukaan ei kuollut suihkukoneessa! 20.3.2024 Uutinen Suomalaiset: teiden kunto paremmaksi, alkolukko käyttöön 17.3.2024 Uutinen Helsinki-Vantaa Euroopan paras kokoluokassaan 16.3.2024 Autoilu Tavoitteena 4 000 tiekilometrin päällystys vuonna 2024 – samaan yllettiin viimeksi vuonna 2020 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?