15.2.2021

Katso, minne tulevat Helsingin uudet älykkäät peltipoliisit

Uudet peltipoliisit

Pääkaupungissa otettiin helmikuun tullen käyttöön 11 uutta automaattista kameratolppaa, vuoteen 2025 mennessä peltipoliiseja jo 70.

Helsingin kaupunki on asentanut 11 uudenmallista kameratolppaa ympäri kaupunkia. Helmikuun alussa käyttöön otettujen tutkatoimintoon perustuvien kameratolppien ensisijaisena tavoitteena on parantaa liikenneturvallisuutta, kerrotaan Helsingin kaupungilta. Kaupungin tavoitteena on asentaa investointimäärärahojen puitteissa keskimäärin 14 uutta tolppaa vuosittain, niin että kaikkien 70:n tolpan asennukset on tehty vuoteen 2025 mennessä.

Valvonnan uskotaan vähentävän liikenneonnettomuuksia, jotka aiheutuvat ylinopeudesta tai punaista päin ajamisesta. Kaupungin tiedotteen mukaan kameroilla voidaan jatkossa valvoa myös esimerkiksi bussikaistojen väärinkäyttöä sekä matkapuhelimen ja turvavyön käyttöä ajon aikana.

Kaupunki ja poliisi ovat tehneet tiivistä yhteistyötä kameroiden sijoittamisen suhteen.

– Kameroiden paikat perustuvat periaatteisiin, joissa korostuvat onnettomuusmäärät ja koettu turvallisuus, liikennemäärät, nopeusrajoitus ja alueelliset seikat kuten esimerkiksi koulujen läheisyys. Tärkeää on myös, että kohteessa voidaan valvoa mahdollisimman montaa asiaa kerralla, tiimipäällikkö Inga Valjakka Helsingin kaupungin liikenne- ja katusuunnittelusta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kamerat on asennettu seuraaviin paikkoihin

  • Mannerheimintien ja Jalavatien risteys
  • Ruoholahdenkadun ja Hietalahdenkadun risteys
  • Särkiniementien ja Lauttasaarentien risteys
  • Mäkelänkadun ja Isonniitynkadun risteys
  • Kustaa Vaasan tien ja Väinö Auerin kadun risteys
  • Huopalahdentie 12
  • Kaupintien ja Näyttelijäntien risteys
  • Käskynhaltijantie (Patomäenpuiston kohta)
  • Viikintien ja Hernepellontien risteys
  • Suutarilantie 30
  • Meripellontien ja Rusthollarintien risteys
  • Itäväylän ramppi (Eastonin kohdalla) (maanrakennus tehty, laitteisto asennetaan 2021)

Teksti: Marko Jokela Kuva: Moottorin arkisto

Luetuimmat