29.1.2016 Liikenne Rengasalalla kaipaillaan jääpitomerkintöjä kitkarenkaisiin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Aikaisintaan merkintöjä kitkarenkaan jääominaisuuksista voitaisiin vaatia vuonna 2020. Keski-Euroopan olosuhteisiin suunnitellut talvirenkaat koetaan ongelmallisiksi Suomessa ja muissa Pohjoismaissa. Kuluttajan kannalta tilanteen tekee vaikeaksi se, että verkkokaupan ja käytettyjen autojen maahantuonnin myötä Suomeen päätyy erilaisia ympärivuotiseen ajoon ja keski-eurooppalaisiin olosuhteisiin suunniteltuja talvirenkaita. Tilanne mutkistuu entisestään, sillä pelkästään kumiseoksen, kuvioinnin tai lumipitoa koskevien rengasmerkintöjen avulla kuluttajan on vaikea saada tietoa siitä, soveltuuko kyseinen rengas Pohjoismaisiin jäisiin olosuhteisiin.Nokian Renkaat haluaisikin edellyttää, että tulevaisuudessa talvirenkaista merkittäisiin lumipidon lisäksi myös jääpito, jotta tiedettäisiin niiden soveltuvuus pohjoisiin olosuhteisiin. Jarrutuksessa 50 km/h nopeudesta pohjoismaisen ja keskieurooppalaisen kitkarenkaan välillä voi jarrutusmatkassa olla jopa 20 metriä. Teknologian tutkimuskeskus VTT arvioikin muutama vuosi sitten, että Suomessa käytettävistä kitkarenkaista vajaa viidennes on sopimattomia suomalaiseen talveen.– Suomessa, aivan kuten muissakin Pohjoismaissa, olisi tarpeellista edellyttää, että talvikäyttöön hyväksyttyjen renkaiden talvipito-ominaisuudet on myös osoitettu.Tämä parantaisi kaikkien tielläliikkujien turvallisuutta, kommentoi Nokian Renkaiden kansainvälisistä standardeista vastaava johtaja Jarmo Sunnari.Ratkaisuksi ehdotetaankin standardoitua jääpitotestia, jollaisen rengasvalmistajat ovatkin kehittäneet yhdessä eurooppalaisen ETRTO-rengasjärjestön (European Tyre and Rim Technical Organisation) kanssa. Testi on tällä hetkellä standardeista vastaavan ISO:n standardoinnissa. Testistä pääsisivät läpi tuotteet, jotka on suunniteltu aidosti talvisiin olosuhteisiin. Myös testauskulujen odotetaan jäävän niin pieniksi, ettei testaaminen vaikuttaisi renkaan hintaan.VTT:n Nokian Renkaille tekemässä raportissa jääpitomerkinnän edellyttäminen maksaisi itsensä takaisin jo samana vuonna alentuneina onnettomuuskuluina, mutta asettaisi Suomen vaikeaan välikäteen mikäli muut Pohjoismaat eivät lähtisi vaatimukseen mukaan.– Todennäköisesti Ruotsissa ja Norjassa olisi kiinnostusta asiaa kohtaan, sillä kuluttajatutkimukset osoittavat kansalaisten enemmistön kaikissa Pohjoismaissa toivovan jääpitomerkintää ja lisäksi läntisissä naapurimaissamme tarve on vähintään yhtä suuri kuin Suomessa, Sunnari pohtii.Nokian Renkaiden tuoreessa talvirengastutkimuksessa kolme neljäsosaa suomalaisista vastaajista on sitä mieltä, että hyvä jääpito on talvirenkaan tärkein ominaisuus. Talvirenkaiden hyväksyttämistä standardoidulla jääpitotestillä piti tärkeänä tai erittäin tärkeänä 71 prosenttia kyselyyn vastanneista suomalaisista. Ruotsalaisista ja norjalaisista autoilijoista 75 % liputtaa suomalaisten tavoin jääpitomerkinnän puolesta.Aivan ensi kummassa muutos ei olisi kuitenkaan tapahtumassa. Yhtiön mukaan ripein aikataulu olisi saada renkaiden talviominaisuudet osaksi tieliikennelain uudistusta syksyllä 2016, jonka jälkeen liikenteen turvallisuusvirasto Trafi voisi tarkentaa vaatimuksia. Aikaisintaan vaatimus astuisi voimaan 2020, antaen myös rengasvalmistajille aikaa reagoida.Lähde: Nokian RenkaatMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Uutinen Mercedes-Benz investoi vihreään tuotantoon – uusi maalaamo puolittaa kulutuksen 27.6.2025 Testit Veto päälle – vertailussa polkupyörien peräkärryt 25.6.2025 Uutinen Nuoret kaahasivat järjetöntä nopeutta – jäivät helposti kiinni somen vuoksi 25.6.2025 Liikenne Päivän kuva: pelastustien merkitys 25.6.2025 Uutinen Länsi-Uudenmaan poliisi: tehovalvonta paljasti noin 40 rattijuopumusta juhannusliikenteessä 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?