29.1.2016 Liikenne Rengasalalla kaipaillaan jääpitomerkintöjä kitkarenkaisiin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Aikaisintaan merkintöjä kitkarenkaan jääominaisuuksista voitaisiin vaatia vuonna 2020. Keski-Euroopan olosuhteisiin suunnitellut talvirenkaat koetaan ongelmallisiksi Suomessa ja muissa Pohjoismaissa. Kuluttajan kannalta tilanteen tekee vaikeaksi se, että verkkokaupan ja käytettyjen autojen maahantuonnin myötä Suomeen päätyy erilaisia ympärivuotiseen ajoon ja keski-eurooppalaisiin olosuhteisiin suunniteltuja talvirenkaita. Tilanne mutkistuu entisestään, sillä pelkästään kumiseoksen, kuvioinnin tai lumipitoa koskevien rengasmerkintöjen avulla kuluttajan on vaikea saada tietoa siitä, soveltuuko kyseinen rengas Pohjoismaisiin jäisiin olosuhteisiin. Nokian Renkaat haluaisikin edellyttää, että tulevaisuudessa talvirenkaista merkittäisiin lumipidon lisäksi myös jääpito, jotta tiedettäisiin niiden soveltuvuus pohjoisiin olosuhteisiin. Jarrutuksessa 50 km/h nopeudesta pohjoismaisen ja keskieurooppalaisen kitkarenkaan välillä voi jarrutusmatkassa olla jopa 20 metriä. Teknologian tutkimuskeskus VTT arvioikin muutama vuosi sitten, että Suomessa käytettävistä kitkarenkaista vajaa viidennes on sopimattomia suomalaiseen talveen. – Suomessa, aivan kuten muissakin Pohjoismaissa, olisi tarpeellista edellyttää, että talvikäyttöön hyväksyttyjen renkaiden talvipito-ominaisuudet on myös osoitettu.Tämä parantaisi kaikkien tielläliikkujien turvallisuutta, kommentoi Nokian Renkaiden kansainvälisistä standardeista vastaava johtaja Jarmo Sunnari. Ratkaisuksi ehdotetaankin standardoitua jääpitotestia, jollaisen rengasvalmistajat ovatkin kehittäneet yhdessä eurooppalaisen ETRTO-rengasjärjestön (European Tyre and Rim Technical Organisation) kanssa. Testi on tällä hetkellä standardeista vastaavan ISO:n standardoinnissa. Testistä pääsisivät läpi tuotteet, jotka on suunniteltu aidosti talvisiin olosuhteisiin. Myös testauskulujen odotetaan jäävän niin pieniksi, ettei testaaminen vaikuttaisi renkaan hintaan. VTT:n Nokian Renkaille tekemässä raportissa jääpitomerkinnän edellyttäminen maksaisi itsensä takaisin jo samana vuonna alentuneina onnettomuuskuluina, mutta asettaisi Suomen vaikeaan välikäteen mikäli muut Pohjoismaat eivät lähtisi vaatimukseen mukaan. – Todennäköisesti Ruotsissa ja Norjassa olisi kiinnostusta asiaa kohtaan, sillä kuluttajatutkimukset osoittavat kansalaisten enemmistön kaikissa Pohjoismaissa toivovan jääpitomerkintää ja lisäksi läntisissä naapurimaissamme tarve on vähintään yhtä suuri kuin Suomessa, Sunnari pohtii. Nokian Renkaiden tuoreessa talvirengastutkimuksessa kolme neljäsosaa suomalaisista vastaajista on sitä mieltä, että hyvä jääpito on talvirenkaan tärkein ominaisuus. Talvirenkaiden hyväksyttämistä standardoidulla jääpitotestillä piti tärkeänä tai erittäin tärkeänä 71 prosenttia kyselyyn vastanneista suomalaisista. Ruotsalaisista ja norjalaisista autoilijoista 75 % liputtaa suomalaisten tavoin jääpitomerkinnän puolesta. Aivan ensi kummassa muutos ei olisi kuitenkaan tapahtumassa. Yhtiön mukaan ripein aikataulu olisi saada renkaiden talviominaisuudet osaksi tieliikennelain uudistusta syksyllä 2016, jonka jälkeen liikenteen turvallisuusvirasto Trafi voisi tarkentaa vaatimuksia. Aikaisintaan vaatimus astuisi voimaan 2020, antaen myös rengasvalmistajille aikaa reagoida. Lähde: Nokian Renkaat Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 27.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – 1991 Rover Mini Classic 1300 oli aikamatka 60-luvulle jo uutena 27.4.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä tietää, että automaattisesti palavat takavalot varmasti palavat? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?