11.2.2021 Liikenne Onnettomuustutkijat kaipaavat poliisilta liikennevalvontaa – ”valvonnalle on edelleen tarve” Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vuoden 2019 tutkituista kuolonkolareista yli puolet oli tapauksia, jotka nostivat esiin tarpeen kohentaa poliisin liikennevalvontaa. Suomessa tutkitaan kaikki tieliikenteen kuolonkolarit. Vuonna 2019 tutkituista kuolemaan johtaneista moottoriajoneuvo-onnettomuuksista joka toisen (53 %) yhteydessä tutkijalautakunnat esittivät liikennevalvontaan liittyviä parannusehdotuksia. Vastaavasti samana vuonna tutkituista jalankulkijan tai polkupyöräilijän kuolemiin johtaneista onnettomuuksista joka kolmannen (36 %) yhteydessä tutkijalautakunnat esittivät liikennevalvontaan liittyviä parannusehdotuksia. Parannustoiveet käyvät ilmi Onnettomuustietoinstituutin (OTI) lausunnosta, joka liittyy valmisteilla olevaan poliisin liikennevalvonnan ja liikenneturvallisuuden toimintaohjelmaan vuosille 2021–2024. Toimintaohjelman tavoitteena on liikennekuolemien ja vakavien loukkaantumisten vähentäminen. Sisäministeriön linjaamana liikenneturvallisuuden pitkän aikavälin visiona on, ettei kenenkään tarvitse kuolla tai loukkaantua vakavasti liikenteessä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Valvontaa tien päällä OTI nostaa lausunnossaan esille poliisin tien päällä suorittaman liikennevalvonnan merkityksen. ”Keskeistä poliisin toiminnalle on rikoksia ja onnettomuuksia ennaltaehkäisevä vaikutus, joka liikenteessä tarkoittaa käytännössä sitä, että poliisi toiminnallaan tukee liikennesääntöjen noudattamista ja puuttuu havaittuun sääntöjen vastaiseen toimintaan.” Esimerkiksi automaattisen nopeusvalvonnan avulla poliisi ei pysty puuttumaan kuin osaan liikenneturvallisuutta vaarantavasta autoilusta. OTI:n mukaan tutkijalautakuntien parannusehdotukset liittyivät tyypillisesti kuljettajien ajotaidon ja ajokyvyn valvonnan, riskikuljettajien tunnistamisen sekä liikennepäihtymyksen ja nopeusvalvonnan kehittämiseen ja tehostamiseen. ”Kuolemaan johtaneiden onnettomuuksien tutkinnan perusteella myös turvalaitteiden käytön valvonnalle on edelleen tarve”, OTI linjaa. OTI huomauttaa myös, että autoilijoiden ajoterveyteen liittyvä poliisien osaamis- ja valvontatarve on lisääntynyt. Lausunnossa korostetaan, että nykyisessä liikenneympäristössä ”tunnistettuihin riskitekijöihin puuttumisen ja ennaltaehkäisyn kannalta on tärkeää ylläpitää poliisin osaamista.” Autoliiton lausunnossa samaisesta toimintaohjelmasta huomautetaan, että automaattisella kameravalvonnalla ei voida kompensoida liikennepoliisien suorittamaa valvontaa. Näkemyksen taustalla on, ettei automaattinen kameravalvonta auta havaitsemaan liikenteestä esimerkiksi humalassa tai huumeissa autoilevia tai muutoin kuin peltipoliisin kohdilla vaarallisen holtitonta nopeutta ajavia. Autoilijoiden etujärjestön mukaan poliisin liikennevalvontaan ei ole hyväksyttävää luoda sellaisia mittareita, jotka ohjaavat tulospaineessa panostamaan esimerkiksi automaattivalvontaan paikoissa, joissa saadaan helposti suoritteita sen sijaan, että keskitettäisiin sama resurssi liikenneturvallisuuden kannalta vaikuttavampaan työhön. Lue lisää: Autoliitto: Automaattinen kameravalvonta ei korvaa poliisia tien päällä Liikennevalvontaa on siirtynyt tien päältä peltipoliiseille 1 111 peltipoliisia valvoo ylinopeuksia teiden varsilla Teksti: Marko Jokela Kuva: OTI Lähde: Onnettomuustietoinstituutin lausunto Lue lisää Kaikki artikkelit 18.4.2024 Autoilu Vakuuttamattomien autojen määrä laskussa 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 16.4.2024 Yleinen Lentomatkustus on turvallista, mutta käytä aina turvavyötä! 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Liikenneturvallisuus Suomessa myytävä turvaistuin hajosi törmäyskokeessa – aiheuttaa vakavan loukkaantumisriskin lapselle 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön 8.4.2024 Yleinen Taksin käyttö: kuluttajien karut kokemukset – myös kuskit kertovat Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?