29.4.2021 Liikenne Poliisi päivittää sakkokäsikirjan – avaa tiiviisti oikeuskäytännöt Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Poliisien kenttäkäytössä tärkeä ohjeistus eli sakkokäsikirja on päivittymässä. Poliisihallituksen työstämässä sakkokäsikirjassa määritellään, minkä suuruinen päiväsakkorangaistus on määrättävä tietynlaisesta nopeusylityksestä. Liikennevalvontaa suorittavien poliisien kenttäkäytössä oleva niin sanottu sakkokäsikirja on päivittymässä. Tieliikennelaki ja ajoneuvolaki on uudistettu kauttaaltaan, joka vaatii myös muutoksia liikennevalvonnan käytäntöihin. Sakkokäsikirja uudistui edellisen kerran syksyllä 2019. – Sakkokäsikirja on tarkoitus uudistaa vastaamaan tieliikennelain kokonaisuudistuksessa muotoiltuja tavoitteita. Lakivaliokuntahan totesi, että teosta määrätään päiväsakkoja, vaikka niiden lukumäärä olisikin pienempi kuin nykyisin ohjeistettu määrä, jos teko täyttää liikenneturvallisuuden vaarantamisen tunnusmerkistön, Poliisitarkastaja Konsta Arvelin Poliisihallituksesta kertoo. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Jopa yli sata päiväsakkoa Liikennerikoksista määrättävät sakot pohjautuvat Poliisihallituksen julkaisemaan sakkokäsikirjaan. Sakkokäsikirja liittyy kiinteästi ylinopeuksiin, sillä siinä määritellään, minkä suuruinen päiväsakkorangaistus on määrättävä tietynlaisesta nopeusylityksestä. Arvelin taustoittaa, että sakkokäsikirjassa esitetyt rangaistusasteikot sijoittuvat lähes aina päiväsakkoasteikon ensimmäiseen neljännekseen eli 1—30 päiväsakon väliin, koska sakkomenettelyssä käsitellään moitittavuudeltaan vähäisiä rikoksia. Asteikon yläpäähän sijoittuvat Arvelinin mukaan yksinkertaiset ja selvät alkoholirattijuopumukset, joissa normaalipäiväsakko voi nousta lähemmäksi 100 päiväsakkoa riippuen todetun alkoholin määrästä. Päiväsakkoasteikon yläraja on 120 päiväsakkoa. Tärkeä työkalu oikeusturvan kannalta Sakkomenettelyssä poliisi voi käyttää sakkoasiassa asianosaisen suostumuksella merkittävää tuomiovaltaa ratkaistakseen erilaisia yksinkertaisia ja selviä rikosasioita rikesakkomääräyksillä ja sakkomääräyksillä. Osa sakkoasioista kuuluu syyttäjän tuomiovaltaan riippuen asian vakavuudesta ja teon moitittavuudesta. Poliisi käsittelee syyttäjän ratkaistavaksi kuuluvat asiat sakkovaatimuksella. Sakkokäsikirja on poliisin arjessa keskeinen työkalu, jonka käyttöön liittyy myös autoilijoiden oikeusturva. On hyvä mieltää, että sakkomenettelyssä poliisi toimii tuomarin roolissa ja tekee päätöksiä rikosasioissa. Kun näin on, tulee tuomiovallan käytön olla yhdenmukaista eri puolilla maata. – Sakkomenettelyn käyttämisen tulee olla laadukasta, huolellista, vastuullista ja yhdenmukaista rikosasioiden laadusta riippumatta, Arvelin tähdentää. Riittääkö sakkokäsikirja takaamaan, että lakia tulkitaan samanlaisissa liikennerikostilanteissa yhdenmukaisesti eri puolilla maata? – Riittää. Sakkokäsikirja on tehty juuri tätä tarkoitusta varten. Poliisi noudattaa hyvin säntillisesti ja suorastaan orjallisesti sakkokäsikirjassa ohjeistettuja normaalipäiväsakkomääriä. Kaavamaisuudesta tilannetulkintaan Päivitetyssä ja käyttöön otettavassa uudessa sakkokäsikirjassa johtoteemana ei ole yksinomaan kaavamainen sakkoeurosummien taulukko, vaan päiväsakkorangaistuksen määrittämisessä otetaan huomioon myös ylinopeustilanteen moitittavuus. Arvelin myöntää, että kentällä liikennevalvontaa tekevien poliisien keskuudessa on epäselvyyksiä ylinopeuksien osalta. – Olen törmännyt niihin epäselvyyksiin itsekin ja niissä on hieman sellaista kaihoa vanhoihin hyviin aikoihin. Toisin sanoen vanhan tieliikennelain soveltamista pidettiin vaivattomana ja uuden omaksumisessa nähdään asiaan kuuluvia kasvukipuja. Virkamiehenhän pitäisi aina yhdessä yössä (kuten 1.6.2020 välisenä yönä, uuden tieliikennelain tultua käyttöön) muuttaa moraalikäsitystään ja ryhtyä noudattamaan kokonaan uutta lainsäädäntöä. Vuoden tai kahden päästä kasvukivut ovat kuitenkin usein historiaa, Arvelin uskoo. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Puuttumiskynnys ohjeistettu erikseen Ylinopeuksien puuttumiskynnystä ei määritellä sakkokäsikirjassa. – Sitä varten Poliisihallitus on antanut oman erillisen ohjeen, joka on ollut jo jonkun tovin voimassa, jossa huomautuksen ja liikennevirhemaksun rajaa aina tasaisin väliajoin tarkastellaan, Arvelin taustoittaa. Poliisihallituksen päivittyville erillisohjeille on Arvelinin mukaan tarvetta jo ihan yhtenäisen linjauksen ja muistuttamisen näkökulmista. – On hyvä muistuttaa jokaista tienkäyttäjää siitä, että nopeusrajoitus on aina enintään se mitä taulussa tai tiessä erikseen lukee, eikä ole olemassa mitään sallittua ylinopeutta, Arvelin linjaa. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähde: Poliisihallitus a:6:{i:0;s:5:"93377";i:1;s:5:"93665";i:2;s:5:"93772";i:3;s:5:"89977";i:4;s:5:"88549";i:5;s:5:"93133";} Lue lisää Kaikki artikkelit 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön 8.4.2024 Yleinen Taksin käyttö: kuluttajien karut kokemukset – myös kuskit kertovat 7.4.2024 Uutinen Boeingin syvä kierre: vaaratilanteita, oikeusjuttuja, laadunvalvonnan puutteita, konetoimitusten myöhästymisiä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?