19.3.2021 Liikenne Rahoitus kuntoon – kritiikkiä vuosien 2021–2032 liikenneaikeille Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Valtakunnallinen liikennejärjestelmäsuunnitelma vuosiksi 2021–2032 on ollut eri tahojen arvioitavana. Idea on saanut osakseen kiitosta, mutta myös kritiikkiä. Liikenne- ja viestintäministeriön ohjauksessa laadittavan Valtakunnallisen liikennejärjestelmäsuunnitelman tavoitteena on yli hallituskausien ulottuva suunnittelu, jossa valtion rahaa ohjataan liikenneväylien ja -ympäristön ylläpitoon. Liikenne- ja viestintäministeriössä on tehty suunnitelmasta eri tahojen antamien lausuntojen (yhteensä 257) yhteenveto. Sen perusteella suunnitelmaa pidetään tarpeellisena työkaluna liikennejärjestelmän pitkäjänteiseen kehittämiseen. ”Suunnitelman sisältöön suhtauduttiin lausunnoissa yleisesti positiivisesti, mutta myös kehittämisehdotuksia esitettiin paljon. Muutamissa lausunnoissa esitettiin huolta suunnitelman sitovuudesta yli hallituskausien”, kirjataan yhteenvedossa. Parlamentaarisesti eli kaikki puolueet mukaan ottaen suunnitelma laaditaan 12 vuodeksi kerrallaan ja sitä päivitetään hallituskausittain tarvittaessa ja suunnittelutyötä tehdään myös aina seuraavat neljä vuotta eteenpäin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Autoliitto: rahoituksesta uupuu Lukuisissa lausunnoissa arvioitiin liikennejärjestelmän kokonaisrahoitustaso riittämättömäksi. Yhteenvedon mukaan rahoitukseen esitettiin paljon lisäysehdotuksia, erityisesti maanteille. Myös kaupunkiseutujen rahoitusosuus nähtiin riittämättömänä. Tierahoituksen ongelmiin puuttui lausunnossaan myös Autoliitto, jonka mukaan vuosien 2021–2032 liikennejärjestelmiä suunniteltaessa tulisi huomioida paremmin, että tieliikenteessä liikkuu 93 prosenttia henkilöliikenteestä ja henkilöauton osuus henkilöliikenteestä on yli 80 prosenttia. Autoliiton ilmaisema huoli perustuu siihen, että esityksessä tieverkon rahoitusosuus kehittämisrahasta on 45 prosenttia ja perusväylänpidon rahoituksesta 52 prosenttia. Rahoitus ei autoilijoiden etujärjestön mukaan vastaa liikennesuoritteita väyläverkon eri osissa. ”Tieverkon kehittämisen rahoitus on laskeva ja laskua vuoden 2021 tasosta vuoteen 2032 on lähes 30 prosenttia”, kritisoi Autoliitto lausunnossaan. Erityisesti maanteiden kehittämisen rahoitustasoa kritisoitiin lausunnoissa voimakkaastikin vedoten maanteiden korkeaan liikennesuoritteeseen niin henkilö- ja tavaraliikenteessä verrattuna muihin liikennemuotoihin. Turvallisuutta ja korjausvelkaa Lausunnoissa tuotiin esiin myös huoli liikenneturvallisuustoimenpiteiden riittämättömyydestä. Yleinen huoli oli, ettei tieliikenteen liikenneturvallisuuden parantamiselle ole suunnitelmassa kohdistettu riittäviä keinoja tai resursseja. Erityistä ja laajaa huolta lausunnonantajissa herätti perusväylänpidon rahoitustaso suunnitelman alkuvuosina. Samoilla linjoilla on ollut myös Autoliitto, jonka toimitusjohtaja Pasi Niemisen on kiteyttänyt kantanaan, että nyt esitetyllä rahoitustasolla tieverkoston korjausvelan aleneminen tapahtuu erittäin hitaasti. – Tieliikenteen osuuden kokonaisrahoituksesta tulisi vastata paremmin sen suhteellista osuutta liikennesuoritteesta. Suunnitelmassa tulisi ottaa myös huomioon henkilöautokannan sähköistymisen asettamat vaatimukset tieverkostolla. Tämä huomioiden liityntäpysäköintiin esitetty 2–5 miljoonaa euroa vuodessa ei ole riittävä. Irrallisuus sai kritiikkiä Lausunnoissa otettiin moniaalla kantaa liikennejärjestelmäsuunnitelman ja sen toimeenpanon irrallisuuteen muihin käynnissä oleviin liikenteeseen liittyviin selvityksiin ja valmisteluihin nähden. ”Kokonaisvaltaisempaa yhteensovitusta toivottiin muun muassa fossiilittoman liikenteen tiekartan, liikenteen vero- ja maksutyöryhmän sekä hankeyhtiövalmistelun kanssa.” Yhteenvedon perusteella pidettiin hyvänä suunnata rahoitustason kasvua myös kävelyn ja pyöräilyn, liityntäpysäköinnin, yksityisteiden ja joukkoliikenteen osalle. Suunnitelma viimeistellään lausuntokierroksen palautteen pohjalta parlamentaarisen ohjausryhmän ohjauksessa. Valtakunnallinen liikennejärjestelmäsuunnitelma vuosille 2021–2032 annetaan valtioneuvoston selontekona eduskunnalle kevään 2021 aikana. Teksti: Marko Jokela Kuva: Moottorin arkisto a:3:{i:0;s:5:"90817";i:1;s:5:"81926";i:2;s:5:"49227";} Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Liikennepolitiikka Näin taksien ryvettynyt maine palautuisi – eikä toimia ole ihan vähän! 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön 8.4.2024 Yleinen Taksin käyttö: kuluttajien karut kokemukset – myös kuskit kertovat 7.4.2024 Uutinen Boeingin syvä kierre: vaaratilanteita, oikeusjuttuja, laadunvalvonnan puutteita, konetoimitusten myöhästymisiä 3.4.2024 Uutinen Arvottavan Yamaha MT-07:n uusi omistaja selvillä – onni potkaisi Mattia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?