15.10.2016 Liikenne Robottiauto ja raitiovaunuongelma – Mercedes päätyi ratkaisuun klassikkopulmassa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Moraalifilosofian klassikko, raitiovaunuongelma, on jälleen esilllä autonomisten autojen saapuessa. Mercedes kertoi kuitenkin päätyneensä jo ratkaisuun. Autonomisten järjestelmien saapuminen autoiluun on nostanut jälleen esiin monia etiikan ja moraalifilosofian ongelmia. Asian taustalta löytyy se, että monien muiden tekoälyjen lisäksi myös autonomisen auton järjestelmät täytyy ohjelmoida ja samalla täytyy opettaa, miten vaikeissakin tilanteissa tehdään. Eräs näistä ongelmista onkin todellinen moraalifilosofian klassikko: jos onnettomuutta ei voida välttää, kenen pelastamiseen pitäisi keskittyä? Useimmiten puhutaan niin sanotusta raitiovaunuongelmasta, joka kaikkein yksinkertaisimmillaan menee näin: jos raitiovaunun jarrut ovat pettäneet, onko oikein ohjata se raiteelle A, jossa raitiovaunun alle joutuu yksi ihminen tai raiteelle B, jossa vaunun uhriksi joutuu viisi ihmistä. Oikeaa vastausta ei ole, sillä melko nopeasti ongelma ja sen lukuisat variaatiot ajautuvat keskusteluksi ihmisryhmistä ja moraalista: mitä jos raiteella A onkin raskaana oleva nainen ja raiteella B viiden murhamiehen joukko? Entäpä jos raidevivun kääntämisen sijaan joudut työntämään yhden henkilön raiteille? Autonomisten autojen yhteydessä ongelma on jälleen noussut kuumaksi perunaksi, sillä ei ole kaukaa haettua, että autonominen ajoneuvo joutuu päättämään matkustajiensa ja esimerkiksi jalankulkijoiden välillä. Esimerkkiongelmana voisi olla se, että robottiauto joutuu valitsemaan tielle juoksevien lasten ja vastaantulevan rekan välillä. Nyt Mercedes-Benzin turva- ja avustinjärjestelmien johtaja Christoph von Hugo on kertonut Car & Driverin haastattelussa, että saksalaisvalmistajan tulevaisuuden kehittyneet autonomiset (autonomiatasot 4 ja 5) ajoneuvot valitsevat aina matkustajien turvallisuuden. – Jos tiedät, että voit pelastaa ainakin yhden henkilön, niin pelasta hänet. Pelasta auton matkustaja, Hugo kiteyttää yhtiön valitseman kannan. Mikäli yhtiön valitsemaa kantaa verrataan äskeiseen ongelmaan, on siis Mercedeksen logiikassa parempi ajaa jalankulkijoiden päälle ja pelastaa ajoneuvon matkustaja varmasti, kuin uhrata ajoneuvo ja joutua epävarmuuden piiriin törmäämällä rekkaan: matkustajien lisäksi myös onnettomuus voi vaarantaa sivullisia, kuten väistöliikkeellä juuri pelastetut jalankulkijat. Jotain tilanteen vaikeudesta kertoo sekin, että esimerkiksi Science-lehden teettämän tutkimuksen mukaan suurin osa ihmisistä haluaisi, että autonominen auto suojelee erityisesti jalankulkijoita, mutta he eivät myöskään hankkisi autonomista autoa, joka ei suojelisi ensisijaisesti matkustajiaan. Selvää on, että valitsi ajoneuvo kummin tahansa, autovalmistaja joutuu vastaamaan oikeudessa ohjelmointinsa tuloksista. Volvo ja Audi ovatkin jo ensimmäisenä kertoneet, että ne ottavat tulevaisuudessa täyden vastuun autonomisten autojensa järjestelmien päätöksistä. Vaikka autonomisen autoilun odotetaan siis vähentävän onnettomuuksia merkittävästi, se ei tarkoita liikennettä ilman onnettomuuksia. Nähtäväksi myös jää, ottavatko päättäjät kantaa siihen, miten autonomisten autojen ja muiden tekoälyjärjestelmien tulisi käyttäytyä raitiovaunuongelman tyyppisissä tilanteissa. Lähde: Car & Driver Kuva: Mercedes-Benz Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 7.5.2024 Liikenne Kesäkuu tuo vakuutuspakon yli 25 kg painaville tai yli 25 km/h -kulkeville moottorikulkineille 6.5.2024 Uutinen Automyyjä myi Land Roverin ruostesuojattuna – auton alustassa ruostetta ja takapalkki olikin läpimätä 4.5.2024 Liikenne Turun seudun Föli-bussiliikenne voitokas 4.5.2024 Liikenne Liikennevakutuuksen historia – satavuotiasta suojaa 2.5.2024 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit pahasti jäljessä viime vuodesta 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 10.5.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Mikä tämä kulmikas ilmestys on? 10.5.2024 Koeajo Koeajo: Porsche 911 Dakar – unelmien hiekkalinna 9.5.2024 Yleinen Koeajo: Fiat 600e – kuin Pixarin piirtopöydältä lainattu 9.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volvo EX30 takatalvessa ja kehityksen kärjessä 7.5.2024 Liikenne Kesäkuu tuo vakuutuspakon yli 25 kg painaville tai yli 25 km/h -kulkeville moottorikulkineille 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 7.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja katsastuksen helppouden viehätys 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 7.5.2024 Liikenne Kesäkuu tuo vakuutuspakon yli 25 kg painaville tai yli 25 km/h -kulkeville moottorikulkineille 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe