15.10.2016 Liikenne Robottiauto ja raitiovaunuongelma – Mercedes päätyi ratkaisuun klassikkopulmassa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Moraalifilosofian klassikko, raitiovaunuongelma, on jälleen esilllä autonomisten autojen saapuessa. Mercedes kertoi kuitenkin päätyneensä jo ratkaisuun. Autonomisten järjestelmien saapuminen autoiluun on nostanut jälleen esiin monia etiikan ja moraalifilosofian ongelmia. Asian taustalta löytyy se, että monien muiden tekoälyjen lisäksi myös autonomisen auton järjestelmät täytyy ohjelmoida ja samalla täytyy opettaa, miten vaikeissakin tilanteissa tehdään.Eräs näistä ongelmista onkin todellinen moraalifilosofian klassikko: jos onnettomuutta ei voida välttää, kenen pelastamiseen pitäisi keskittyä?Useimmiten puhutaan niin sanotusta raitiovaunuongelmasta, joka kaikkein yksinkertaisimmillaan menee näin: jos raitiovaunun jarrut ovat pettäneet, onko oikein ohjata se raiteelle A, jossa raitiovaunun alle joutuu yksi ihminen tai raiteelle B, jossa vaunun uhriksi joutuu viisi ihmistä. Oikeaa vastausta ei ole, sillä melko nopeasti ongelma ja sen lukuisat variaatiot ajautuvat keskusteluksi ihmisryhmistä ja moraalista: mitä jos raiteella A onkin raskaana oleva nainen ja raiteella B viiden murhamiehen joukko? Entäpä jos raidevivun kääntämisen sijaan joudut työntämään yhden henkilön raiteille?Autonomisten autojen yhteydessä ongelma on jälleen noussut kuumaksi perunaksi, sillä ei ole kaukaa haettua, että autonominen ajoneuvo joutuu päättämään matkustajiensa ja esimerkiksi jalankulkijoiden välillä. Esimerkkiongelmana voisi olla se, että robottiauto joutuu valitsemaan tielle juoksevien lasten ja vastaantulevan rekan välillä.Nyt Mercedes-Benzin turva- ja avustinjärjestelmien johtaja Christoph von Hugo on kertonut Car & Driverin haastattelussa, että saksalaisvalmistajan tulevaisuuden kehittyneet autonomiset (autonomiatasot 4 ja 5) ajoneuvot valitsevat aina matkustajien turvallisuuden. – Jos tiedät, että voit pelastaa ainakin yhden henkilön, niin pelasta hänet. Pelasta auton matkustaja, Hugo kiteyttää yhtiön valitseman kannan.Mikäli yhtiön valitsemaa kantaa verrataan äskeiseen ongelmaan, on siis Mercedeksen logiikassa parempi ajaa jalankulkijoiden päälle ja pelastaa ajoneuvon matkustaja varmasti, kuin uhrata ajoneuvo ja joutua epävarmuuden piiriin törmäämällä rekkaan: matkustajien lisäksi myös onnettomuus voi vaarantaa sivullisia, kuten väistöliikkeellä juuri pelastetut jalankulkijat.Jotain tilanteen vaikeudesta kertoo sekin, että esimerkiksi Science-lehden teettämän tutkimuksen mukaan suurin osa ihmisistä haluaisi, että autonominen auto suojelee erityisesti jalankulkijoita, mutta he eivät myöskään hankkisi autonomista autoa, joka ei suojelisi ensisijaisesti matkustajiaan.Selvää on, että valitsi ajoneuvo kummin tahansa, autovalmistaja joutuu vastaamaan oikeudessa ohjelmointinsa tuloksista. Volvo ja Audi ovatkin jo ensimmäisenä kertoneet, että ne ottavat tulevaisuudessa täyden vastuun autonomisten autojensa järjestelmien päätöksistä.Vaikka autonomisen autoilun odotetaan siis vähentävän onnettomuuksia merkittävästi, se ei tarkoita liikennettä ilman onnettomuuksia. Nähtäväksi myös jää, ottavatko päättäjät kantaa siihen, miten autonomisten autojen ja muiden tekoälyjärjestelmien tulisi käyttäytyä raitiovaunuongelman tyyppisissä tilanteissa.Lähde: Car & Driver Kuva: Mercedes-BenzMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 17.1.2025 Autoilu Ladattavien hybridien suosio vakaata – mutta kuinka kauan? 17.1.2025 Kuolonkolarit Liki kolmannes turmakuljettajista oli päihtyneitä, tuore onnettomuusraportti kertoo 17.1.2025 Matkailu Tänne me suuntaamme valmismatkoille – ikisuosikit porskuttavat 17.1.2025 Matkailu Lomamatka autolla matkailutapojen kärjessä 16.1.2025 Uutinen Uusi Opel Frontera alkaen 28 990 euroa – täyssähköllä ja hybridillä sama alkaen -hinta 16.1.2025 Yleinen Twingon paluu – Renaultin sähköinen kauppakassi saapuu 2026 alle 20000 eurolla 16.1.2025 Yleinen Tesla päihitti Audin 2024 – syynä luisunut myynti 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 15.1.2025 Liikenneturvallisuus Jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden liikennekuolemat eivät ole vähentyneet Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 16.1.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akkuongelmaan saatiin softapäivitys 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 16.1.2025 Koeajo Koeajo: Alpine A110 R Turini – R niin kuin raaseri 16.1.2025 Yleinen Tesla päihitti Audin 2024 – syynä luisunut myynti 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti