25.3.2021 Liikenne Saako sähköauton ladattua kotipihassa? – aihe kiistelyttää juuri nyt Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähköautojen lataus keskusteluttaa ja kiistelyttää taloyhtiöissä. Sähköauto tai ladattava hybridi kiinnostaa monia, mutta saako sen ladattua omalla kotipihalla? Sähköauto tai ladattava hybridi voisi olla monelle vaihtoehto, jos sen vain saa vaivattomasti arjessa ladatuksi. Kätevimmin lataus luonnistuu kodin pysäköintialueella ja yöaikaan. Kotilataus kiinnostaa monia. Ladattavien autojen suosion kasvu on tuonut taloyhtiöille paineita vastata toiveisiin latausjärjestelyistä. Monissa taloyhtiöissä aihe on noussut vilkkaaseen keskusteluun ja edennyt myös päätösasiaksi yhtiökokouksessa. Kiinteistöliiton neuvontalakimies Tapio Haltia on havainnut taloyhtiöiden kuukausi kuukaudelta virinneen kiinnostuksen latauspaikkojen rakentamiseen. – Eritoten viime vuoden loppupuoliskolla virinnyt kiinnostus sähköautojen latauspaikkojen rakentamiseen on jatkunut vilkkaana taloyhtiöissä. Tällaisen tuntuman olen saanut yhteydenottojen perusteella, Haltia kertoo. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kiinnostusta suurissa kaupungeissa Haltialla on yhteydenottojen perusteella sellainen käsitys, että Kiinteistöliiton kyselyn eli tuoreimman korjausrakentamisbarometrin tulokset ovat etenemässä taloyhtiöissä. Moottori uutisoi kyselystä jo aiemmin. Barometrin mukaan sähköautojen latausjärjestelmät ovat suunnitteilla jo joka kolmannessa kerrostaloyhtiössä. Barometrin kerrostalovastaajista 32 prosenttia ja rivitalovastaajista 28 prosenttia ilmoitti, että sähköautojen latauspisteet ovat työn alla alkaneella viisivuotiskaudella. – Yhteenottojen perusteella alueellisesti kiinnostusta latauspaikkarakentamiseen on eniten suurissa kaupungeissa ja niiden liepeillä sijaitsevissa taloyhtiöissä, Haltia taustoittaa. Latauspaikka osana arvonnousua – Sähköautojen latauspaikkojen rakentamiseen rohkeasti ja ennakkoluulottomasti lähteneillä taloyhtiöillä on oman kokemukseni mukaan yhteistä se, että yhtiöt ovat mieltäneet latauspaikkainfran rakentamisen kohentavan asumismukavuutta mutta myös edistävän asuntojen arvonnousua, Haltia taustoittaa. Näissä taloyhtiöissä latausjärjestelyjen rakentamisesta on siis päätetty taloyhtiön yhtiökokouksessa enemmistöpäätöksin. Hankkeesta päättäminen vaihtelee eri tilanteissa. Jos autopaikat ovat osakepaikkoja, voidaan hankkeesta päättä usein yhtiökokouksen enemmistön lisäksi autopaikkaosakkaiden enemmistön tuella. Tällöin myös hankkeen kustannukset kohdentuvat siitä hyötyville autopaikkaosakkaille. Haltia kertoo tietävänsä useita tapauksia, joissa latauspaikkojen rakentamista ovat olleet kannattamassa nekin asukkaat, joilla itsellä ei ole tarvetta autonsa lataamiselle. – He näkevät investoinnin omalla kohdallaan järkeväksi juuri asunnon arvonnousun eli jälleenmyyntiarvon näkökulmasta tai sitten siksi, että he haluavat varata itselleen mahdollisuuden joskus tulevaisuudessa hankkia ladattavan auton, jonka voi ladata kätevästi kodin pysäköintialueella. ARAn tuet merkittäviä Kiinteistöliiton tuoreimman barometrin mukaan latauspisteitä aiottiin viime vuonna toteuttaa kerrostaloyhtiöistä 3,6 prosentissa ja rivitaloyhtiöistä 3,3 prosentissa. – ARAn myöntämä infran rakentamistuet ovat näytelleet merkittävää osaa rakennusaikeissa ja toteutuksissa, Haltia arvioi. Asuinrakennuksen omistavat yhteisöt, kuten asunto-osakeyhtiöt ja pysäköintiyhtiöt, ovat voineet hakea vuodesta 2018 lähtien Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus ARA:n tukea sähköpisteinfran rakentamiseen. Moottori on aiemmin uutisoinut eri vaiheissa ARAn tukien suosiosta ja tukisummien korotuksesta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kerrostaloissa laskutus konstikkaampaa Rivitaloyhtiöissä latauspaikkojen rakentaminen voi Haltian mukaan olla sähköteknisesti yksinkertaisempaa ainakin silloin, jos kunkin latauspisteen sähkönsyöttö voidaan vetää kyseisen huoneiston kautta, jolloin laskutus kohdistuu suoraan latauspistettä käyttävälle. Kerrostaloyhtiöissä lataussähkön käyttöön liittyvän laskutuksen oikeudenmukainen erittely on mutkikkaampaa ja vaatii monimutkaisempaa teknistä ja oikeudellista järjestelyä, mutta on toki järjestettävissä. Taloyhtiöiden aikeita voi ylipäätään hillitä se, miten taloyhtiön sähköjärjestelmä on rakennettu. – Sähköjärjestelmän kantokyky ei välttämättä ilman lisätöitä ja vahvistamista riitä sähköautojen lataustarpeisiin, Haltia huomauttaa. Kyselystä on hyötyä Kun asukkaiden kiinnostus latauspisteiden hankintaan on selvitetty esimerkiksi kyselyllä, kannattaa aloittaa pysäköintialueen sähköjärjestelmän kartoitus sähköalan ammattiliikkeen toimesta. Liikkeitä kannattaa kilpailuttaa ja lähettää tarjouspyyntö useammalle sähköasennusliikkeelle. Hankekartoituksen voi tilata hallituksen päätöksellä isännöitsijä, huoltoyhtiö tai taloyhtiön edustaja. Selvitettäviä asioita ovat muun muassa sähköliittymän mitoitus ja sähkökeskuksen kapasiteetti, joiden on riitettävä latauspisteiden sähkönsyöttöön. Lisäksi on selvitettävä latauspisteiden kaapelointi, teho ja malli. On myös päätettävä latausjärjestelmän älykkyyden taso (kuormanhallinta), millä voi vaikuttaa sähköliittymän sähköenergian ja sähkönsiirron perusmaksujen hintaan. Vuonna 1907 perustetun Kiinteistöliiton muodostavat 23 alueellista yhdistystä ja valtakunnallinen toimialajärjestö Suomen Vuokranantajat ry. Kiinteistöliittoon kuuluu yli 28 000 taloyhtiötä, joissa asuu yhteensä lähes kaksi miljoonaa ihmistä. Teksti: Marko Jokela Kuva: Moottorin arkisto a:4:{i:0;s:5:"91038";i:1;s:5:"43781";i:2;s:5:"71777";i:3;s:5:"46623";} Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön 8.4.2024 Yleinen Taksin käyttö: kuluttajien karut kokemukset – myös kuskit kertovat 7.4.2024 Uutinen Boeingin syvä kierre: vaaratilanteita, oikeusjuttuja, laadunvalvonnan puutteita, konetoimitusten myöhästymisiä 3.4.2024 Uutinen Arvottavan Yamaha MT-07:n uusi omistaja selvillä – onni potkaisi Mattia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa - tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?