25.3.2021

Saako sähköauton ladattua kotipihassa? – aihe kiistelyttää juuri nyt

sähköauton kotilataaminen

Sähköautojen lataus keskusteluttaa ja kiistelyttää taloyhtiöissä. Sähköauto tai ladattava hybridi kiinnostaa monia, mutta saako sen ladattua omalla kotipihalla?

Sähköauto tai ladattava hybridi voisi olla monelle vaihtoehto, jos sen vain saa vaivattomasti arjessa ladatuksi. Kätevimmin lataus luonnistuu kodin pysäköintialueella ja yöaikaan.

Kotilataus kiinnostaa monia. Ladattavien autojen suosion kasvu on tuonut taloyhtiöille paineita vastata toiveisiin latausjärjestelyistä. Monissa taloyhtiöissä aihe on noussut vilkkaaseen keskusteluun ja edennyt myös päätösasiaksi yhtiökokouksessa.

Kiinteistöliiton neuvontalakimies Tapio Haltia on havainnut taloyhtiöiden kuukausi kuukaudelta virinneen kiinnostuksen latauspaikkojen rakentamiseen.

– Eritoten viime vuoden loppupuoliskolla virinnyt kiinnostus sähköautojen latauspaikkojen rakentamiseen on jatkunut vilkkaana taloyhtiöissä. Tällaisen tuntuman olen saanut yhteydenottojen perusteella, Haltia kertoo.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kiinnostusta suurissa kaupungeissa

Haltialla on yhteydenottojen perusteella sellainen käsitys, että Kiinteistöliiton kyselyn eli tuoreimman korjausrakentamisbarometrin tulokset ovat etenemässä taloyhtiöissä. Moottori uutisoi kyselystä jo aiemmin.

Barometrin mukaan sähköautojen latausjärjestelmät ovat suunnitteilla jo joka kolmannessa kerrostaloyhtiössä. Barometrin kerrostalovastaajista 32 prosenttia ja rivitalovastaajista 28 prosenttia ilmoitti, että sähköautojen latauspisteet ovat työn alla alkaneella viisivuotiskaudella.

– Yhteenottojen perusteella alueellisesti kiinnostusta latauspaikkarakentamiseen on eniten suurissa kaupungeissa ja niiden liepeillä sijaitsevissa taloyhtiöissä, Haltia taustoittaa.

Latauspaikka osana arvonnousua

– Sähköautojen latauspaikkojen rakentamiseen rohkeasti ja ennakkoluulottomasti lähteneillä taloyhtiöillä on oman kokemukseni mukaan yhteistä se, että yhtiöt ovat mieltäneet latauspaikkainfran rakentamisen kohentavan asumismukavuutta mutta myös edistävän asuntojen arvonnousua, Haltia taustoittaa.

Näissä taloyhtiöissä latausjärjestelyjen rakentamisesta on siis päätetty taloyhtiön yhtiökokouksessa enemmistöpäätöksin.

Hankkeesta päättäminen vaihtelee eri tilanteissa. Jos autopaikat ovat osakepaikkoja, voidaan hankkeesta päättä usein yhtiökokouksen enemmistön lisäksi autopaikkaosakkaiden enemmistön tuella. Tällöin myös hankkeen kustannukset kohdentuvat siitä hyötyville autopaikkaosakkaille.

Haltia kertoo tietävänsä useita tapauksia, joissa latauspaikkojen rakentamista ovat olleet kannattamassa nekin asukkaat, joilla itsellä ei ole tarvetta autonsa lataamiselle.

– He näkevät investoinnin omalla kohdallaan järkeväksi juuri asunnon arvonnousun eli jälleenmyyntiarvon näkökulmasta tai sitten siksi, että he haluavat varata itselleen mahdollisuuden joskus tulevaisuudessa hankkia ladattavan auton, jonka voi ladata kätevästi kodin pysäköintialueella.

ARAn tuet merkittäviä

Kiinteistöliiton tuoreimman barometrin mukaan latauspisteitä aiottiin viime vuonna toteuttaa kerrostaloyhtiöistä 3,6 prosentissa ja rivitaloyhtiöistä 3,3 prosentissa.

– ARAn myöntämä infran rakentamistuet ovat näytelleet merkittävää osaa rakennusaikeissa ja toteutuksissa, Haltia arvioi.

Asuinrakennuksen omistavat yhteisöt, kuten asunto-osakeyhtiöt ja pysäköintiyhtiöt, ovat voineet hakea vuodesta 2018 lähtien Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus ARA:n tukea sähköpisteinfran rakentamiseen. Moottori on aiemmin uutisoinut eri vaiheissa ARAn tukien suosiosta ja tukisummien korotuksesta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kerrostaloissa laskutus konstikkaampaa

Rivitaloyhtiöissä latauspaikkojen rakentaminen voi Haltian mukaan olla sähköteknisesti yksinkertaisempaa ainakin silloin, jos kunkin latauspisteen sähkönsyöttö voidaan vetää kyseisen huoneiston kautta, jolloin laskutus kohdistuu suoraan latauspistettä käyttävälle. Kerrostaloyhtiöissä lataussähkön käyttöön liittyvän laskutuksen oikeudenmukainen erittely on mutkikkaampaa ja vaatii monimutkaisempaa teknistä ja oikeudellista järjestelyä, mutta on toki järjestettävissä.

Taloyhtiöiden aikeita voi ylipäätään hillitä se, miten taloyhtiön sähköjärjestelmä on rakennettu.

– Sähköjärjestelmän kantokyky ei välttämättä ilman lisätöitä ja vahvistamista riitä sähköautojen lataustarpeisiin, Haltia huomauttaa.

Kyselystä on hyötyä

Kun asukkaiden kiinnostus latauspisteiden hankintaan on selvitetty esimerkiksi kyselyllä, kannattaa aloittaa pysäköintialueen sähköjärjestelmän kartoitus sähköalan ammattiliikkeen toimesta. Liikkeitä kannattaa kilpailuttaa ja lähettää tarjouspyyntö useammalle sähköasennusliikkeelle. Hankekartoituksen voi tilata hallituksen päätöksellä isännöitsijä, huoltoyhtiö tai taloyhtiön edustaja.

Selvitettäviä asioita ovat muun muassa sähköliittymän mitoitus ja sähkökeskuksen kapasiteetti, joiden on riitettävä latauspisteiden sähkönsyöttöön. Lisäksi on selvitettävä latauspisteiden kaapelointi, teho ja malli. On myös päätettävä latausjärjestelmän älykkyyden taso (kuormanhallinta), millä voi vaikuttaa sähköliittymän sähköenergian ja sähkönsiirron perusmaksujen hintaan.

Vuonna 1907 perustetun Kiinteistöliiton muodostavat 23 alueellista yhdistystä ja valtakunnallinen toimialajärjestö Suomen Vuokranantajat ry. Kiinteistöliittoon kuuluu yli 28 000 taloyhtiötä, joissa asuu yhteensä lähes kaksi miljoonaa ihmistä.

Teksti: Marko Jokela Kuva: Moottorin arkisto

a:4:{i:0;s:5:"91038";i:1;s:5:"43781";i:2;s:5:"71777";i:3;s:5:"46623";}

Luetuimmat