25.3.2021 Liikenne Saako sähköauton ladattua kotipihassa? – aihe kiistelyttää juuri nyt Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähköautojen lataus keskusteluttaa ja kiistelyttää taloyhtiöissä. Sähköauto tai ladattava hybridi kiinnostaa monia, mutta saako sen ladattua omalla kotipihalla? Sähköauto tai ladattava hybridi voisi olla monelle vaihtoehto, jos sen vain saa vaivattomasti arjessa ladatuksi. Kätevimmin lataus luonnistuu kodin pysäköintialueella ja yöaikaan. Kotilataus kiinnostaa monia. Ladattavien autojen suosion kasvu on tuonut taloyhtiöille paineita vastata toiveisiin latausjärjestelyistä. Monissa taloyhtiöissä aihe on noussut vilkkaaseen keskusteluun ja edennyt myös päätösasiaksi yhtiökokouksessa. Kiinteistöliiton neuvontalakimies Tapio Haltia on havainnut taloyhtiöiden kuukausi kuukaudelta virinneen kiinnostuksen latauspaikkojen rakentamiseen. – Eritoten viime vuoden loppupuoliskolla virinnyt kiinnostus sähköautojen latauspaikkojen rakentamiseen on jatkunut vilkkaana taloyhtiöissä. Tällaisen tuntuman olen saanut yhteydenottojen perusteella, Haltia kertoo. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kiinnostusta suurissa kaupungeissa Haltialla on yhteydenottojen perusteella sellainen käsitys, että Kiinteistöliiton kyselyn eli tuoreimman korjausrakentamisbarometrin tulokset ovat etenemässä taloyhtiöissä. Moottori uutisoi kyselystä jo aiemmin. Barometrin mukaan sähköautojen latausjärjestelmät ovat suunnitteilla jo joka kolmannessa kerrostaloyhtiössä. Barometrin kerrostalovastaajista 32 prosenttia ja rivitalovastaajista 28 prosenttia ilmoitti, että sähköautojen latauspisteet ovat työn alla alkaneella viisivuotiskaudella. – Yhteenottojen perusteella alueellisesti kiinnostusta latauspaikkarakentamiseen on eniten suurissa kaupungeissa ja niiden liepeillä sijaitsevissa taloyhtiöissä, Haltia taustoittaa. Latauspaikka osana arvonnousua – Sähköautojen latauspaikkojen rakentamiseen rohkeasti ja ennakkoluulottomasti lähteneillä taloyhtiöillä on oman kokemukseni mukaan yhteistä se, että yhtiöt ovat mieltäneet latauspaikkainfran rakentamisen kohentavan asumismukavuutta mutta myös edistävän asuntojen arvonnousua, Haltia taustoittaa. Näissä taloyhtiöissä latausjärjestelyjen rakentamisesta on siis päätetty taloyhtiön yhtiökokouksessa enemmistöpäätöksin. Hankkeesta päättäminen vaihtelee eri tilanteissa. Jos autopaikat ovat osakepaikkoja, voidaan hankkeesta päättä usein yhtiökokouksen enemmistön lisäksi autopaikkaosakkaiden enemmistön tuella. Tällöin myös hankkeen kustannukset kohdentuvat siitä hyötyville autopaikkaosakkaille. Haltia kertoo tietävänsä useita tapauksia, joissa latauspaikkojen rakentamista ovat olleet kannattamassa nekin asukkaat, joilla itsellä ei ole tarvetta autonsa lataamiselle. – He näkevät investoinnin omalla kohdallaan järkeväksi juuri asunnon arvonnousun eli jälleenmyyntiarvon näkökulmasta tai sitten siksi, että he haluavat varata itselleen mahdollisuuden joskus tulevaisuudessa hankkia ladattavan auton, jonka voi ladata kätevästi kodin pysäköintialueella. ARAn tuet merkittäviä Kiinteistöliiton tuoreimman barometrin mukaan latauspisteitä aiottiin viime vuonna toteuttaa kerrostaloyhtiöistä 3,6 prosentissa ja rivitaloyhtiöistä 3,3 prosentissa. – ARAn myöntämä infran rakentamistuet ovat näytelleet merkittävää osaa rakennusaikeissa ja toteutuksissa, Haltia arvioi. Asuinrakennuksen omistavat yhteisöt, kuten asunto-osakeyhtiöt ja pysäköintiyhtiöt, ovat voineet hakea vuodesta 2018 lähtien Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus ARA:n tukea sähköpisteinfran rakentamiseen. Moottori on aiemmin uutisoinut eri vaiheissa ARAn tukien suosiosta ja tukisummien korotuksesta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kerrostaloissa laskutus konstikkaampaa Rivitaloyhtiöissä latauspaikkojen rakentaminen voi Haltian mukaan olla sähköteknisesti yksinkertaisempaa ainakin silloin, jos kunkin latauspisteen sähkönsyöttö voidaan vetää kyseisen huoneiston kautta, jolloin laskutus kohdistuu suoraan latauspistettä käyttävälle. Kerrostaloyhtiöissä lataussähkön käyttöön liittyvän laskutuksen oikeudenmukainen erittely on mutkikkaampaa ja vaatii monimutkaisempaa teknistä ja oikeudellista järjestelyä, mutta on toki järjestettävissä. Taloyhtiöiden aikeita voi ylipäätään hillitä se, miten taloyhtiön sähköjärjestelmä on rakennettu. – Sähköjärjestelmän kantokyky ei välttämättä ilman lisätöitä ja vahvistamista riitä sähköautojen lataustarpeisiin, Haltia huomauttaa. Kyselystä on hyötyä Kun asukkaiden kiinnostus latauspisteiden hankintaan on selvitetty esimerkiksi kyselyllä, kannattaa aloittaa pysäköintialueen sähköjärjestelmän kartoitus sähköalan ammattiliikkeen toimesta. Liikkeitä kannattaa kilpailuttaa ja lähettää tarjouspyyntö useammalle sähköasennusliikkeelle. Hankekartoituksen voi tilata hallituksen päätöksellä isännöitsijä, huoltoyhtiö tai taloyhtiön edustaja. Selvitettäviä asioita ovat muun muassa sähköliittymän mitoitus ja sähkökeskuksen kapasiteetti, joiden on riitettävä latauspisteiden sähkönsyöttöön. Lisäksi on selvitettävä latauspisteiden kaapelointi, teho ja malli. On myös päätettävä latausjärjestelmän älykkyyden taso (kuormanhallinta), millä voi vaikuttaa sähköliittymän sähköenergian ja sähkönsiirron perusmaksujen hintaan. Vuonna 1907 perustetun Kiinteistöliiton muodostavat 23 alueellista yhdistystä ja valtakunnallinen toimialajärjestö Suomen Vuokranantajat ry. Kiinteistöliittoon kuuluu yli 28 000 taloyhtiötä, joissa asuu yhteensä lähes kaksi miljoonaa ihmistä. Teksti: Marko Jokela Kuva: Moottorin arkisto a:4:{i:0;s:5:"91038";i:1;s:5:"43781";i:2;s:5:"71777";i:3;s:5:"46623";} Lue lisää Kaikki artikkelit 4.5.2024 Liikenne Turun seudun Föli-bussiliikenne voitokas 4.5.2024 Liikenne Liikennevakutuuksen historia – satavuotiasta suojaa 2.5.2024 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit pahasti jäljessä viime vuodesta 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 5.5.2024 Moottoripyörät Honda GL 1800 Gold Wing saamassa 8-sylinterisen kilpailijan 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 5.5.2024 Koeajo Maistiainen: Smart #3 – mutta mitä tapahtui Smartille? 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe