25.3.2021 Liikenne Saako sähköauton ladattua kotipihassa? – aihe kiistelyttää juuri nyt Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähköautojen lataus keskusteluttaa ja kiistelyttää taloyhtiöissä. Sähköauto tai ladattava hybridi kiinnostaa monia, mutta saako sen ladattua omalla kotipihalla? Sähköauto tai ladattava hybridi voisi olla monelle vaihtoehto, jos sen vain saa vaivattomasti arjessa ladatuksi. Kätevimmin lataus luonnistuu kodin pysäköintialueella ja yöaikaan.Kotilataus kiinnostaa monia. Ladattavien autojen suosion kasvu on tuonut taloyhtiöille paineita vastata toiveisiin latausjärjestelyistä. Monissa taloyhtiöissä aihe on noussut vilkkaaseen keskusteluun ja edennyt myös päätösasiaksi yhtiökokouksessa.Kiinteistöliiton neuvontalakimies Tapio Haltia on havainnut taloyhtiöiden kuukausi kuukaudelta virinneen kiinnostuksen latauspaikkojen rakentamiseen.– Eritoten viime vuoden loppupuoliskolla virinnyt kiinnostus sähköautojen latauspaikkojen rakentamiseen on jatkunut vilkkaana taloyhtiöissä. Tällaisen tuntuman olen saanut yhteydenottojen perusteella, Haltia kertoo.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKiinnostusta suurissa kaupungeissaHaltialla on yhteydenottojen perusteella sellainen käsitys, että Kiinteistöliiton kyselyn eli tuoreimman korjausrakentamisbarometrin tulokset ovat etenemässä taloyhtiöissä. Moottori uutisoi kyselystä jo aiemmin.Barometrin mukaan sähköautojen latausjärjestelmät ovat suunnitteilla jo joka kolmannessa kerrostaloyhtiössä. Barometrin kerrostalovastaajista 32 prosenttia ja rivitalovastaajista 28 prosenttia ilmoitti, että sähköautojen latauspisteet ovat työn alla alkaneella viisivuotiskaudella.– Yhteenottojen perusteella alueellisesti kiinnostusta latauspaikkarakentamiseen on eniten suurissa kaupungeissa ja niiden liepeillä sijaitsevissa taloyhtiöissä, Haltia taustoittaa.Latauspaikka osana arvonnousua– Sähköautojen latauspaikkojen rakentamiseen rohkeasti ja ennakkoluulottomasti lähteneillä taloyhtiöillä on oman kokemukseni mukaan yhteistä se, että yhtiöt ovat mieltäneet latauspaikkainfran rakentamisen kohentavan asumismukavuutta mutta myös edistävän asuntojen arvonnousua, Haltia taustoittaa.Näissä taloyhtiöissä latausjärjestelyjen rakentamisesta on siis päätetty taloyhtiön yhtiökokouksessa enemmistöpäätöksin.Hankkeesta päättäminen vaihtelee eri tilanteissa. Jos autopaikat ovat osakepaikkoja, voidaan hankkeesta päättä usein yhtiökokouksen enemmistön lisäksi autopaikkaosakkaiden enemmistön tuella. Tällöin myös hankkeen kustannukset kohdentuvat siitä hyötyville autopaikkaosakkaille.Haltia kertoo tietävänsä useita tapauksia, joissa latauspaikkojen rakentamista ovat olleet kannattamassa nekin asukkaat, joilla itsellä ei ole tarvetta autonsa lataamiselle.– He näkevät investoinnin omalla kohdallaan järkeväksi juuri asunnon arvonnousun eli jälleenmyyntiarvon näkökulmasta tai sitten siksi, että he haluavat varata itselleen mahdollisuuden joskus tulevaisuudessa hankkia ladattavan auton, jonka voi ladata kätevästi kodin pysäköintialueella.ARAn tuet merkittäviäKiinteistöliiton tuoreimman barometrin mukaan latauspisteitä aiottiin viime vuonna toteuttaa kerrostaloyhtiöistä 3,6 prosentissa ja rivitaloyhtiöistä 3,3 prosentissa.– ARAn myöntämä infran rakentamistuet ovat näytelleet merkittävää osaa rakennusaikeissa ja toteutuksissa, Haltia arvioi.Asuinrakennuksen omistavat yhteisöt, kuten asunto-osakeyhtiöt ja pysäköintiyhtiöt, ovat voineet hakea vuodesta 2018 lähtien Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus ARA:n tukea sähköpisteinfran rakentamiseen. Moottori on aiemmin uutisoinut eri vaiheissa ARAn tukien suosiosta ja tukisummien korotuksesta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKerrostaloissa laskutus konstikkaampaaRivitaloyhtiöissä latauspaikkojen rakentaminen voi Haltian mukaan olla sähköteknisesti yksinkertaisempaa ainakin silloin, jos kunkin latauspisteen sähkönsyöttö voidaan vetää kyseisen huoneiston kautta, jolloin laskutus kohdistuu suoraan latauspistettä käyttävälle. Kerrostaloyhtiöissä lataussähkön käyttöön liittyvän laskutuksen oikeudenmukainen erittely on mutkikkaampaa ja vaatii monimutkaisempaa teknistä ja oikeudellista järjestelyä, mutta on toki järjestettävissä.Taloyhtiöiden aikeita voi ylipäätään hillitä se, miten taloyhtiön sähköjärjestelmä on rakennettu.– Sähköjärjestelmän kantokyky ei välttämättä ilman lisätöitä ja vahvistamista riitä sähköautojen lataustarpeisiin, Haltia huomauttaa.Kyselystä on hyötyäKun asukkaiden kiinnostus latauspisteiden hankintaan on selvitetty esimerkiksi kyselyllä, kannattaa aloittaa pysäköintialueen sähköjärjestelmän kartoitus sähköalan ammattiliikkeen toimesta. Liikkeitä kannattaa kilpailuttaa ja lähettää tarjouspyyntö useammalle sähköasennusliikkeelle. Hankekartoituksen voi tilata hallituksen päätöksellä isännöitsijä, huoltoyhtiö tai taloyhtiön edustaja.Selvitettäviä asioita ovat muun muassa sähköliittymän mitoitus ja sähkökeskuksen kapasiteetti, joiden on riitettävä latauspisteiden sähkönsyöttöön. Lisäksi on selvitettävä latauspisteiden kaapelointi, teho ja malli. On myös päätettävä latausjärjestelmän älykkyyden taso (kuormanhallinta), millä voi vaikuttaa sähköliittymän sähköenergian ja sähkönsiirron perusmaksujen hintaan.Vuonna 1907 perustetun Kiinteistöliiton muodostavat 23 alueellista yhdistystä ja valtakunnallinen toimialajärjestö Suomen Vuokranantajat ry. Kiinteistöliittoon kuuluu yli 28 000 taloyhtiötä, joissa asuu yhteensä lähes kaksi miljoonaa ihmistä.Teksti: Marko Jokela Kuva: Moottorin arkistoa:4:{i:0;s:5:"91038";i:1;s:5:"43781";i:2;s:5:"71777";i:3;s:5:"46623";} Lue lisää Kaikki artikkelit 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit edelleen alamaissa – romutuspalkkiolla haetaan autokauppaan piristystä 1.7.2025 Testit Video: Autoliitto testasi – näin vaikeaa on pelastautua uppoavasta autosta 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Uutinen Mercedes-Benz investoi vihreään tuotantoon – uusi maalaamo puolittaa kulutuksen 27.6.2025 Testit Veto päälle – vertailussa polkupyörien peräkärryt Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?