14.1.2020

Latauspistetukeen huomattava korotus – Kiinteistöliitto toivoo taloyhtiöiden selvittävän tukimahdollisuuksia

EQ Power
EQ Power -mallien lataus sujuu takapuskurin nurkkaan kätketystä Type 2 -pistokkeesta.

ARA:n myöntämä avustus sähköautojen latauspisteinfran rakentamiseen saa roiman määrärahakorotuksen. Jatkossa kustannuksista korvataan suurempi osuus, jos yli puolet latauspisteistä toimii vähintään 11 kilowatin teholla. Kiinteistöliitto toivoo taloyhtiöiden myös hyödyntävän tukea.

Vuodesta 2018 lähtien asuinrakennuksen omistavat yhteisöt, kuten asunto-osakeyhtiöt ja pysäköintiyhtiöt, ovat voineet hakea Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus ARA:n tukea sähköpisteinfran rakentamiseen.

Aiemmin avustuksiin on varattu 1,5 miljoonaa euroa vuodessa, mutta nyt latauspisteiden rakentaminen on priorisoitu korkeammalle. Tänä vuonna tukea on jaettavissa moninkertainen määrä: 5,5 miljoonaa euroa.

Suuremmasta määrärahasta huolimatta avustusta ei jaeta normaalitapauksessa aiempaa suurempia summia, vaan tukea myönnetään vanhaan malliin enintään 35 prosenttia toteutuneista kustannuksista, maksimissaan 90 000 euroa.

Jos vähintään puolet latauspisteistä on teholtaan 11 kilowattia tai yli, voi saada korostettua avustusrahaa. Silloin avustus voi olla jopa 50 prosenttia toteutuneista kustannuksista, kuitenkin enintään 90 000 euroa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kiinteistöliitto: Nykyinen tukitaso on hyvä

Kiinteistöliiton neuvontainsinööri Matts Almgrénin mukaan latausinfran avustusrahalla saadaan tehtyä tarvittavia investointeja, jotka tulevat muutenkin jossain vaiheessa eteen. Myös suuremmalla rahamäärällä varautumista pidetään hyvänä: tuen tarpeen oletetaan nousevan lataushybridien ja täyssähköautojen määrän kasvaessa.

Almgrén pitää nykyistä tukitasoa sopivana, suurempi tukimäärä voisi aiheuttaa markkinahäiriöitä ja yli-investointeja.

– Nykyinen tukitaso on hyvä, sillä tuki on jo nyt varsin laaja ja sikäli hyvin muotoiltu, ettei se rajoita tai ohjaa taloyhtiöitä tiettyyn muottiin, vaan antaa hyvinkin vapaat kädet valmiuden toteuttamiseen, joka mahdollistaa tapauskohtaisen harkinnan, Almgrén toteaa ja jatkaa:

– Kiinteistöliitossa uskotaan kysynnän ja tarjonnan ratkaisevan latauspistekysymyksen isossa kuvassa, kun ihmisille tulee enemmän autoja, syntyy tarvetta latauspisteille ja silloin latauspisteitä myös tehdään. Sähköautojen yleistyessä myös lataamiseen suhtaudutaan tavanomaisena toimintana samaan tapaan kuin nyt autojen lämmittämiseen pistorasiasta.

Latauspistetuen määrärahan kasvamisen myötä Almgrén toivoo avustusta myös käytettävän.

– Toivoisin, että taloyhtiöt selvittäisivät aina näitä tukivaihtoehtoja silloin kun lähtevät vaikka linjasaneerausta tai jotain muuta remonttia tekemään, sillä tässä on mahdollista kytkeä remonttiin edullisesti latauspisteiden rakentaminen.

Viime keväänä lähes neljäsosa taloyhtiöistä arvioi Kiinteistöliiton barometrin mukaan toteuttavansa lataushankkeen seuraavan viiden vuoden aikana.

Teksti: Eetu Kokkonen Kuvituskuvat: Moottorin arkisto / Lauri Ahtiainen

Luetuimmat