18.11.2019 Liikenne Autoliitto: Ylimitoitettu latauspistevelvoite voi hidastaa tehokkaampaa latausinfraa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ympäristöministeriön lakiehdotus sähköautojen latauspisteiden rakentamisvelvoitteesta sai yli sata lausuntoa. Autoliitto ei näe lakiehdotusta tarkoituksenmukaisena tulevaisuutta ajatellen. Hallituksen latauspisteiden rakentamiseen velvoittava lakiehdotus keräsi noin kuukaudessa yli sata lausuntoa. Ehdotuksen tavoitteena olisi kohentaa sähköautojen latausinfrastruktuuria velvoittamalla rakentaa latauspisteitä taloyhtiöiden ja liikehuoneistojen suurten remonttien yhteydessä.Aiemmin kritiikkiä etenkin ei-asuinrakennusten osin lakiehdotus on saanut muun muassa Kuntaliitolta ja Matkailu- ja ravintolapalvelualan etujärjestö MaRalta, jonka mukaan velvoite voisi toteutuessaan tulla maksamaan yrityksille jopa satoja tuhansia euroja.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHitaat latauspisteet lyhytaikaisilla pysähdyksillä ei tarkoituksenmukaisiaAutoliiton jättämän lausunnon mukaan Suomen vanha autokanta ja vuotuiset myyntimäärät huomioiden latauspaikkojen kysynnän kasvu ei todennäköisesti ole yhtä voimakasta, kuin monissa autokannaltaan ja -myynniltään suuremmissa maissa.Järjestön mielestä sähköautojen latausinfrastruktuurin kehittäminen on kuitenkin tärkeä asia ladattavien autojen yleistyessä, mutta ylimitoitettu rakentamisvelvoite voisi johtaa investointeihin, jotka eivät ole tarkoituksenmukaisia. Esimerkiksi hitaita latauspaikkoja parkkipaikoilla, joilla viivytään vain lyhyen aikaa, koetaan ennemin vievän mahdollisuuksia muilta energiatehokkuuden ja ympäristön kannalta vaikuttavammilta investoinneilta.Autoliitto myös kokee, ettei Suomessa ole erityisiä perusteita Euroopan Unionin direktiivin latauspisteiden rakentamisvelvoitteen ylittämiseen, vaan markkinoiden uskotaan vastaavan kysyntään sen kasvaessa. Esimerkiksi kauppaketjujen ja ostoskeskusten pysäköintialueilla näin nähdään jo tapahtuneen.Erityisesti ongelmaksi nähdään ei-asuinrakennukset, joissa vieraillaan kausiluontoisesti, esimerkiksi useat matkailukohteet eri puolella Suomea.Lisäksi latauslaitteiden hintojen Autoliitto uskoo alenevan kysynnän lisääntyessä ilman rakentamisvelvoitettakin, sekä teknisten ominaisuuksien paranevan. Etupainotteisen rakentamisen uskotaan voivan myös hidastaa tarkoituksenmukaisen latausinfrastruktuurin kehittämistä, koska latauspisteiden kehittyminen tarkoittaa tulevaisuudessa halvempia ja parempia ratkaisuja.Helsingin kaupunki ei halua käyttämättömiä latauspisteitäHiilineutraaliksi vuoteen 2035 pyrkivä Suomen pääkaupunki Helsinki on kertonut pyrkivänsä kaupunkistrategian mukaisesti mahdollistamaan sähköautojen määrän voimakkaan kasvun julkisen latausinfran markkinaehtoisella rakentamisella. Lakiehdotuksen kaupunki kuitenkin kokee tarpeeseen nähden ylimitoitetuksi.Helsingin kaupungin lausunnossa kerrotaan latausinfrastruktuurin kehittämisen olevan tärkeää siellä, missä suurin osa päivittäisistä matkoista tapahtuu, kuten asuinkiinteistöissä, työpaikoilla ja joukkoliikenteen liityntäpysäköintialueilla.Lisäksi lausunnossa mainitaan, että lainsäädännössä tulisi pitäytyä rakennusten energiatehokkuusdirektiivin minimitasossa, koska sähköautojen määrän kasvun tukemisessa voidaan käyttää muitakin keinoja, kuin latauspaikkojen rakentamista paikkoihin missä niitä ei käytetä.Taloudellisistakin vaikutuksista lausunnossa ollaan huolissaan, sillä arvioiden mukaan lakiehdotuksen mukaisen latausjärjestelmän rakentaminen nostaisi sähköliittymän laskennallista maksimitehoa jopa neljänneksellä, joka johtaisi poikkeuksellisen kalliiseen liittymätoteutukseen.Sisäministeriöllä ei sanottavaa, mutta huolta paloturvallisuudestaSisäministeriön jättämässä lausunnossa kerrotaan, että Ympäristöministeriö on pyytänyt heiltä lausuntoa lakiehdotuksen luonnoksesta. Sisäministeriöllä ei kuitenkaan ole lausunnon mukaan esitysluonnokseen lausuttavaa, mutta haluaa tuoda esille tarpeen tarkistaa pysäköintirakennusten ja -tilojen paloturvallisuutta koskevat vaatimukset. Sähköajoneuvojen ja muiden vaihtoehtoisten käyttövoimien liittyviä riskejä ei ole Sisäministeriön mukaan otettu riittävästi huomioon nykyisissä säädöksissä.Teksti: Eetu Kokkonen Kuvituskuvat: Moottorin arkisto Lähde: lausuntopalvelu.fiMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää: Ehdotettu sähköautojen latauspistevelvoite uhkana kotimaan matkailulle Hallitus haluaa velvoittaa tuntuvaan latauspisteiden lisäämiseen Joka neljäs sähköautoilija ei ole saanut taloyhtiöstä latauspistettä Sähköautojen latauspisteitä suunnitteilla joka viidenteen taloyhtiöön ARA myöntää taloyhtiöille avustusta sähköautojen latauspisteitä varten Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 9.7.2025 Ajoneuvot Puolustusvoimat tilaa Scanialta 15 paloautoa – autojen täysi varustelu tehdään Säynätsalossa 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 8.7.2025 Autonhoito Yksi yllättävä kohta naarmuuntuu helposti sähköautossa – auton maalipinnan suojaaminen suojakalvolla yleistyy koko ajan enemmän 8.7.2025 Uutinen Maailman vanhin Rolls-Royce-kerho visiitillä Suomessa: ”Kerho on perustettu ajamista varten” 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 6.7.2025 Uutinen Pikkuautot pulassa Euroopassa kiristyvien säädösten kanssa – avuksi Japani-tyyliset kääpiöautot? 4.7.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 3.7.2025 julkaisemaan verkkojuttuun 4.7.2025 Liikenne Päivän kuva: Konginkankaan bussiturma sai viimein kunnon muistomerkin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 12.7.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1965 Aston Martin DB5 12.7.2025 Moottoripyörät Moottoripyöräkortti taskuun – näin tutkinto etenee 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen