18.11.2019 Liikenne Autoliitto: Ylimitoitettu latauspistevelvoite voi hidastaa tehokkaampaa latausinfraa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ympäristöministeriön lakiehdotus sähköautojen latauspisteiden rakentamisvelvoitteesta sai yli sata lausuntoa. Autoliitto ei näe lakiehdotusta tarkoituksenmukaisena tulevaisuutta ajatellen. Hallituksen latauspisteiden rakentamiseen velvoittava lakiehdotus keräsi noin kuukaudessa yli sata lausuntoa. Ehdotuksen tavoitteena olisi kohentaa sähköautojen latausinfrastruktuuria velvoittamalla rakentaa latauspisteitä taloyhtiöiden ja liikehuoneistojen suurten remonttien yhteydessä. Aiemmin kritiikkiä etenkin ei-asuinrakennusten osin lakiehdotus on saanut muun muassa Kuntaliitolta ja Matkailu- ja ravintolapalvelualan etujärjestö MaRalta, jonka mukaan velvoite voisi toteutuessaan tulla maksamaan yrityksille jopa satoja tuhansia euroja. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Hitaat latauspisteet lyhytaikaisilla pysähdyksillä ei tarkoituksenmukaisia Autoliiton jättämän lausunnon mukaan Suomen vanha autokanta ja vuotuiset myyntimäärät huomioiden latauspaikkojen kysynnän kasvu ei todennäköisesti ole yhtä voimakasta, kuin monissa autokannaltaan ja -myynniltään suuremmissa maissa. Järjestön mielestä sähköautojen latausinfrastruktuurin kehittäminen on kuitenkin tärkeä asia ladattavien autojen yleistyessä, mutta ylimitoitettu rakentamisvelvoite voisi johtaa investointeihin, jotka eivät ole tarkoituksenmukaisia. Esimerkiksi hitaita latauspaikkoja parkkipaikoilla, joilla viivytään vain lyhyen aikaa, koetaan ennemin vievän mahdollisuuksia muilta energiatehokkuuden ja ympäristön kannalta vaikuttavammilta investoinneilta. Autoliitto myös kokee, ettei Suomessa ole erityisiä perusteita Euroopan Unionin direktiivin latauspisteiden rakentamisvelvoitteen ylittämiseen, vaan markkinoiden uskotaan vastaavan kysyntään sen kasvaessa. Esimerkiksi kauppaketjujen ja ostoskeskusten pysäköintialueilla näin nähdään jo tapahtuneen. Erityisesti ongelmaksi nähdään ei-asuinrakennukset, joissa vieraillaan kausiluontoisesti, esimerkiksi useat matkailukohteet eri puolella Suomea. Lisäksi latauslaitteiden hintojen Autoliitto uskoo alenevan kysynnän lisääntyessä ilman rakentamisvelvoitettakin, sekä teknisten ominaisuuksien paranevan. Etupainotteisen rakentamisen uskotaan voivan myös hidastaa tarkoituksenmukaisen latausinfrastruktuurin kehittämistä, koska latauspisteiden kehittyminen tarkoittaa tulevaisuudessa halvempia ja parempia ratkaisuja. Helsingin kaupunki ei halua käyttämättömiä latauspisteitä Hiilineutraaliksi vuoteen 2035 pyrkivä Suomen pääkaupunki Helsinki on kertonut pyrkivänsä kaupunkistrategian mukaisesti mahdollistamaan sähköautojen määrän voimakkaan kasvun julkisen latausinfran markkinaehtoisella rakentamisella. Lakiehdotuksen kaupunki kuitenkin kokee tarpeeseen nähden ylimitoitetuksi. Helsingin kaupungin lausunnossa kerrotaan latausinfrastruktuurin kehittämisen olevan tärkeää siellä, missä suurin osa päivittäisistä matkoista tapahtuu, kuten asuinkiinteistöissä, työpaikoilla ja joukkoliikenteen liityntäpysäköintialueilla. Lisäksi lausunnossa mainitaan, että lainsäädännössä tulisi pitäytyä rakennusten energiatehokkuusdirektiivin minimitasossa, koska sähköautojen määrän kasvun tukemisessa voidaan käyttää muitakin keinoja, kuin latauspaikkojen rakentamista paikkoihin missä niitä ei käytetä. Taloudellisistakin vaikutuksista lausunnossa ollaan huolissaan, sillä arvioiden mukaan lakiehdotuksen mukaisen latausjärjestelmän rakentaminen nostaisi sähköliittymän laskennallista maksimitehoa jopa neljänneksellä, joka johtaisi poikkeuksellisen kalliiseen liittymätoteutukseen. Sisäministeriöllä ei sanottavaa, mutta huolta paloturvallisuudesta Sisäministeriön jättämässä lausunnossa kerrotaan, että Ympäristöministeriö on pyytänyt heiltä lausuntoa lakiehdotuksen luonnoksesta. Sisäministeriöllä ei kuitenkaan ole lausunnon mukaan esitysluonnokseen lausuttavaa, mutta haluaa tuoda esille tarpeen tarkistaa pysäköintirakennusten ja -tilojen paloturvallisuutta koskevat vaatimukset. Sähköajoneuvojen ja muiden vaihtoehtoisten käyttövoimien liittyviä riskejä ei ole Sisäministeriön mukaan otettu riittävästi huomioon nykyisissä säädöksissä. Teksti: Eetu Kokkonen Kuvituskuvat: Moottorin arkisto Lähde: lausuntopalvelu.fi Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää: Ehdotettu sähköautojen latauspistevelvoite uhkana kotimaan matkailulle Hallitus haluaa velvoittaa tuntuvaan latauspisteiden lisäämiseen Joka neljäs sähköautoilija ei ole saanut taloyhtiöstä latauspistettä Sähköautojen latauspisteitä suunnitteilla joka viidenteen taloyhtiöön ARA myöntää taloyhtiöille avustusta sähköautojen latauspisteitä varten Lue lisää Kaikki artikkelit 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön 8.4.2024 Yleinen Taksin käyttö: kuluttajien karut kokemukset – myös kuskit kertovat 7.4.2024 Uutinen Boeingin syvä kierre: vaaratilanteita, oikeusjuttuja, laadunvalvonnan puutteita, konetoimitusten myöhästymisiä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?