18.11.2019 Liikenne Autoliitto: Ylimitoitettu latauspistevelvoite voi hidastaa tehokkaampaa latausinfraa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ympäristöministeriön lakiehdotus sähköautojen latauspisteiden rakentamisvelvoitteesta sai yli sata lausuntoa. Autoliitto ei näe lakiehdotusta tarkoituksenmukaisena tulevaisuutta ajatellen. Hallituksen latauspisteiden rakentamiseen velvoittava lakiehdotus keräsi noin kuukaudessa yli sata lausuntoa. Ehdotuksen tavoitteena olisi kohentaa sähköautojen latausinfrastruktuuria velvoittamalla rakentaa latauspisteitä taloyhtiöiden ja liikehuoneistojen suurten remonttien yhteydessä. Aiemmin kritiikkiä etenkin ei-asuinrakennusten osin lakiehdotus on saanut muun muassa Kuntaliitolta ja Matkailu- ja ravintolapalvelualan etujärjestö MaRalta, jonka mukaan velvoite voisi toteutuessaan tulla maksamaan yrityksille jopa satoja tuhansia euroja. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Hitaat latauspisteet lyhytaikaisilla pysähdyksillä ei tarkoituksenmukaisia Autoliiton jättämän lausunnon mukaan Suomen vanha autokanta ja vuotuiset myyntimäärät huomioiden latauspaikkojen kysynnän kasvu ei todennäköisesti ole yhtä voimakasta, kuin monissa autokannaltaan ja -myynniltään suuremmissa maissa. Järjestön mielestä sähköautojen latausinfrastruktuurin kehittäminen on kuitenkin tärkeä asia ladattavien autojen yleistyessä, mutta ylimitoitettu rakentamisvelvoite voisi johtaa investointeihin, jotka eivät ole tarkoituksenmukaisia. Esimerkiksi hitaita latauspaikkoja parkkipaikoilla, joilla viivytään vain lyhyen aikaa, koetaan ennemin vievän mahdollisuuksia muilta energiatehokkuuden ja ympäristön kannalta vaikuttavammilta investoinneilta. Autoliitto myös kokee, ettei Suomessa ole erityisiä perusteita Euroopan Unionin direktiivin latauspisteiden rakentamisvelvoitteen ylittämiseen, vaan markkinoiden uskotaan vastaavan kysyntään sen kasvaessa. Esimerkiksi kauppaketjujen ja ostoskeskusten pysäköintialueilla näin nähdään jo tapahtuneen. Erityisesti ongelmaksi nähdään ei-asuinrakennukset, joissa vieraillaan kausiluontoisesti, esimerkiksi useat matkailukohteet eri puolella Suomea. Lisäksi latauslaitteiden hintojen Autoliitto uskoo alenevan kysynnän lisääntyessä ilman rakentamisvelvoitettakin, sekä teknisten ominaisuuksien paranevan. Etupainotteisen rakentamisen uskotaan voivan myös hidastaa tarkoituksenmukaisen latausinfrastruktuurin kehittämistä, koska latauspisteiden kehittyminen tarkoittaa tulevaisuudessa halvempia ja parempia ratkaisuja. Helsingin kaupunki ei halua käyttämättömiä latauspisteitä Hiilineutraaliksi vuoteen 2035 pyrkivä Suomen pääkaupunki Helsinki on kertonut pyrkivänsä kaupunkistrategian mukaisesti mahdollistamaan sähköautojen määrän voimakkaan kasvun julkisen latausinfran markkinaehtoisella rakentamisella. Lakiehdotuksen kaupunki kuitenkin kokee tarpeeseen nähden ylimitoitetuksi. Helsingin kaupungin lausunnossa kerrotaan latausinfrastruktuurin kehittämisen olevan tärkeää siellä, missä suurin osa päivittäisistä matkoista tapahtuu, kuten asuinkiinteistöissä, työpaikoilla ja joukkoliikenteen liityntäpysäköintialueilla. Lisäksi lausunnossa mainitaan, että lainsäädännössä tulisi pitäytyä rakennusten energiatehokkuusdirektiivin minimitasossa, koska sähköautojen määrän kasvun tukemisessa voidaan käyttää muitakin keinoja, kuin latauspaikkojen rakentamista paikkoihin missä niitä ei käytetä. Taloudellisistakin vaikutuksista lausunnossa ollaan huolissaan, sillä arvioiden mukaan lakiehdotuksen mukaisen latausjärjestelmän rakentaminen nostaisi sähköliittymän laskennallista maksimitehoa jopa neljänneksellä, joka johtaisi poikkeuksellisen kalliiseen liittymätoteutukseen. Sisäministeriöllä ei sanottavaa, mutta huolta paloturvallisuudesta Sisäministeriön jättämässä lausunnossa kerrotaan, että Ympäristöministeriö on pyytänyt heiltä lausuntoa lakiehdotuksen luonnoksesta. Sisäministeriöllä ei kuitenkaan ole lausunnon mukaan esitysluonnokseen lausuttavaa, mutta haluaa tuoda esille tarpeen tarkistaa pysäköintirakennusten ja -tilojen paloturvallisuutta koskevat vaatimukset. Sähköajoneuvojen ja muiden vaihtoehtoisten käyttövoimien liittyviä riskejä ei ole Sisäministeriön mukaan otettu riittävästi huomioon nykyisissä säädöksissä. Teksti: Eetu Kokkonen Kuvituskuvat: Moottorin arkisto Lähde: lausuntopalvelu.fi Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää: Ehdotettu sähköautojen latauspistevelvoite uhkana kotimaan matkailulle Hallitus haluaa velvoittaa tuntuvaan latauspisteiden lisäämiseen Joka neljäs sähköautoilija ei ole saanut taloyhtiöstä latauspistettä Sähköautojen latauspisteitä suunnitteilla joka viidenteen taloyhtiöön ARA myöntää taloyhtiöille avustusta sähköautojen latauspisteitä varten Lue lisää Kaikki artikkelit 4.5.2024 Liikenne Turun seudun Föli-bussiliikenne voitokas 4.5.2024 Liikenne Liikennevakutuuksen historia – satavuotiasta suojaa 2.5.2024 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit pahasti jäljessä viime vuodesta 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 5.5.2024 Moottoripyörät Honda GL 1800 Gold Wing saamassa 8-sylinterisen kilpailijan 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 5.5.2024 Koeajo Maistiainen: Smart #3 – mutta mitä tapahtui Smartille? 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta - virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe