14.5.2021 Liikenne Saako sähköpyörää ladata pyöräkellarissa? – aihe puhuttaa taloyhtiöissä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähköpyörien akkujen lataus puhuttaa taloyhtiöissä. Kaikkialla ei ole sovittu kuka maksaa lataussähkön – myös palovaara pohdituttaa. Sähköavusteisten polkupyörien eli sähköpyörien suosio kasvaa nopeasti. Sähköpyörien yleistyminen aiheuttaa monissa taloyhtiöissä uusia tilanteita ja parranpärinääkin – juuri nyt olisi hyvä tehdä taloyhtiöissä yhteisiä päätöksiä sähköpyörien säilytyksen ja latauskäytäntöjen suhteen. Taloyhtiöissä sähköpyöriin liittyy monia kysymyksiä, jotka puhuttavat asukkaita. Tämä artikkeli vastaa niihin! Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Sähköpyörien säilytys pyörävarastossa Sähköpyörää kuten muitakin polkupyöriä saa säilyttää ja pitää ensisijaisesti säilyttää taloyhtiön pyörävarastossa, kun sähköpyörän akku irrotetaan, säilytetään ja ladataan asuinhuoneistossa. Asemakaavamääräykset voivat velvoittaa yhtiötä järjestämään lukollisen polkupyörävaraston. Taloyhtiön hallituksella on toimivalta päättää yhtiön yhteisten ja yleisten tilojen käytöstä lain, yhtiöjärjestyksen ja yhtiökokouksen päätösten asettamissa rajoissa. Sähköpyörän säilyttäminen pyörävarastossa ei poikkea tavallisesta polkupyörästä, kun akkua säilytetään asuinhuoneistossa. Paloturvallisuusriski liittyy pääosin akun lataamiseen. Missä sähköpyörän akkua saa ladata? Turvallisin tapa on ladata akku käyttöohjeen mukaisesti valvotusti huoneistossa kotona valveilla ollessa. Yöaikaan tapahtuvaa latausta tulee välttää kotonakin. Sähköpyörien akut ovat yleensä irrotettavia. Mikä tahansa sähkölaite voi vaurioitua sisäisesti ja sytyttää tulipalon vikatilanteessa. Valvotulla lataamisella tarkoitetaan sitä, että asukas on hereillä ja huomaa, mikäli kotona huoneistossa latauksessa oleva akku syttyy. Akku on hyvä ladata paikassa, jossa ei ole syttyvää materiaalia lähellä eikä etenkään latauksessa olevan akun yläpuolella. Kun taloudessa on monia litiumioniakuilla varustettuja sähkölaitteita aina kännykästä sähköpyörien akkuun asti, turvallisuuden kannalta olisi suositeltavaa hankkia erityinen litiumsammutin tai vähintään litiumsammutinsuihke. Tavallisten sammuttimien teho ei riitä kuuman litiumakkupalon sammuttamiseen. Voiko taloyhtiö kieltää latauksen yhteisissä tiloissa? Pääsääntö on, että sähköpyörän akkua ei saa ladata taloyhtiön pyörävarastossa – taloyhtiön ei siis tarvitse erikseen kieltää sitä. Sähköpyörissä käytetään yleensä tehokkaita litiumioniakkuja, jotka palavat sytyttyään räjähdysmäisesti ja niitä voi olla hankala sammuttaa. Sähköpyörien akut ovat yleensä irrotettavia, joten ne on varsin vaivatonta irrottaa sähköpyörän rungosta ja kantaa lataamista varten sisälle kotiin. Näin ollen on suositeltavaa, että akkuja ei jätetä latautumaan valvomatta esimerkiksi taloyhtiön pyörävarastoon, vaan akku otetaan pyörästä irti ja ladataan valvotusti asunnon sisätiloissa. Tällöin ei myöskään tarvitse miettiä sähkönkulutuksesta taloyhtiölle aiheutuneita kustannuksia, kun asukas maksaa lataussähkönsä itse asuinhuoneiston sähkömittarin mukaan. Mikäli taloyhtiö kuitenkin sallii sähköpyörän latauksen pyörävarastossa jostakin syystä, esim. pyörässä ei ole irrotettavaa akkua tai jostakin muusta syystä, tulee pyörävarastossa tapahtuvan latauksen osalta ottaa huomioon seuraavat turvallisuusasiat. Pyörävarastossa pitää olla toimiva palovaroitin, sammutusvälineet ja mahdollisimman vähän palokuormaa. Tavallisten sammuttimien teho ei riitä kuuman litiumioniakkupalon sammuttamiseen. Pyörävarastoon on hyvä hankkia erityinen litiumsammutin tai vähintään litiumsammutinsuihke. Kun ladataan akkua pyörävarastossa, on suositeltavaa keskeyttää lataus yöksi irrottamalla laturi, esimerkiksi siten, että laittaa pyörän lataukseen iltapäivällä töistä tullessa ja sitten muutaman tunnin kuluttua irrottaa laturin yöksi samalla kun vaikkapa vie roskapussin jätehuoneeseen. Edellä mainitusta huolimatta akku pitäisi ensisijaisesti säilyttää ja ladata kotona huoneistoissa, jossa lataaminen tapahtuu valvotusti. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kuka maksaa sähköpyörän lataussähkön? Vuositasolla sähköpyörän lataamisesta aiheutuvat kustannukset ovat edullisia. Motivan julkaiseman pyöräpysäköintioppaan mukaan puhutaan korkeintaan noin 10 euron kustannuksesta vuodessa. Tekniikan Maailman käyttötestissä laskettiin sähköpyöräilyn lisäävän sähkölaskua noin viidellä eurolla vuodessa ajomatkan ollessa 3 000 km. (TM 1B/2021). Mikäli yhtiössä päätetään sallia sähköpyörien lataus pyörävarastossa, tulisi yhtiökokouksessa sopia sähkönkäytöstä perittävästä pienestä lataussähkömaksusta asukkaiden oikeudenmukaisen kohtelun vuoksi. Yhtiökokous voi päättää akkujen lataajille pienen käyttökorvauksen, jossa huomioidaan pyörävarastossa ladattavan sähköpyörän kuluttama sähkö. Mikä on sähköpyörä? Katukielellä sähköpyörällä tarkoitetaan useimmiten sähköavusteista polkupyörää, jossa on akusta energiansa ottava sähkömoottori auttamassa pyöräilijää etenemisessä. Liikenteessä sähköavusteisiin polkupyöriin sovelletaan polkupyörän teknisiä vaatimuksia, eikä niille tarvitse ottaa erillistä liikennevakuutusta. Sähköavusteisen polkupyörän suurin teho saa olla enintään 250W ja moottorin avustus saa toimia vain poljettaessa ja avustuksen on kytkeydyttävä pois pyörän nopeuden saavuttaessa 25 km/h. Sähköavusteisilla ja sähkökäyttöisillä polkupyörillä on eroja, joilla on merkittäviä vaikutuksia vakuutuksiin, ajoneuvon paikkaan ajoradalla, rekisteröintiin, ajokorttivaatimuksiin, jokamiehen oikeuksien voimassaoloon ja liikennejuopumusrangaistuksiin. Sähköpyörien luokittelu lain mukaan: Sähköavusteinen polkupyörä (sähkömoottori avustaa vain poljettaessa, enintään 250 W teholla enintään 25 km/h nopeuteen saakka). Ei tarvitse liikennevakuutusta. Sähkökäyttöinen moottoroitu polkupyörä (enintään 1 kW ja 25 km/h) L1e-A kevyt kaksipyöräinen moottoriajoneuvo. ”Pienitehoinen mopo”. Tarvitsee liikennevakuutuksen. Sähkökäyttöinen moottoroitu polkupyörä (enintään 4 kW ja 45 km/h) L1e-B. ”Kaksipyöräinen mopo”. Rekisteröidään mopoksi, tarvitsee liikennevakuutuksen. Sähkökäyttöinen moottoroitu polkupyörä (yli 4 kW–11 kW, yli 45 km/h) L3e-A1. ”Pienitehoinen moottoripyörä”. Rekisteröidään moottoripyöräksi, tarvitsee liikennevakuutuksen. Sähköpyörissä ja muissa kevyissä sähköajoneuvoissa (esimerkiksi tasapainoskootterit eli leijulaudat sekä sähköpotkulaudat) käytetään suhteellisen kookkaita (useamman kilon painoisia) litiumioniakkuja. Sähköpyörien tehokkaiden ja kookkaiden litiumioniakkujen latausaika (80 prosentin lataukseen) on tyypillisesti 3–6 tuntia. Teksti: Timo Turkula Kuvituskuvat: Moottorin arkisto Lähteet: Kiinteistöliitto, Motiva, Lappeenrannan–Lahden teknillinen yliopisto, kanditaatintyö 2020, Tukes, STEK, TA.fi, Realia isännöinti Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön 8.4.2024 Yleinen Taksin käyttö: kuluttajien karut kokemukset – myös kuskit kertovat Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku